بوی نامطبوع فاضلاب در بخشی از مناطق شرقی شهر صدرا آنچنان آزار دهنده شده، که برخی از اهالی مجبور به تخلیه منازل مسکونی خود شده‌اند.
کد خبر: ۵۲۳۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ 13 November 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:شهر صدرا در نزدیکیکلان‌شهر شیراز، امروزه بیشتر به یک شهر خوابگاهی تبدیل شده و مردانش برای امرار و معاش روزانه در شیراز مشغول به کار هستند.

این شهر که جمعیت آن روز به روز در حال افزایش است و طرح مسکن مهر نیز در آن اجرایی شده، با مشکلات مختلف اجتماعی روبرو است که یکی از مهم‌ترین این مشکلات نداشتن تصفیه‌خانه استاندارد و شیوع بوی بد فاضلاب است.بوی فاضلاب آن طور ساکنان قسمت شرقی شهر صدرا را اذیت می‌دهد که برخی از اهالی مجبور به تخلیه منازل مسکونی خود شده‌اند.

یکی از شهروندان شهر صدرا در این زمینه در گفت‌: سال‌های سال است از وضعیت نابسامان فاضلاب در صدرا رنج می‌بریم، اهالی صدرا در بلوارهای حافظ و سعدی بیشتر از همه  از بوی بد فاضلاب گلایه دارند.

حسنی با بیان اینکه مسئولان متولی بارها بازدید کرده و بارها برای برطرف شدن مشکلات موجود  وعده‌ داده‌اند اما این مهم محقق نشده است، خاطرنشان کرد: درخواست ما از مسئولان رسیدگی به وضعیت موجود و نجات مردم از بوی نامطبوع فاضلاب است.

یکی دیگر از شهروندان صدرا نیز با بیان اینکه بیشترین بوی بد فاضلاب در آغاز صبح و زمان غروب آفتاب حس می‌شود و قابل تحمل نیست گفت: سوال ما از مسئولان این است آیا آماده‌اند در این مناطق زندگی کنند؟

محمدی افزود: به اعتقاد کارشناسان بهداشت وضعیت نابسامان موجود فاضلاب در شهر صدرا سلامت مردم را نیز تهدید می‌کند که امیدواریم توجهی به این موضوع مهم شود و شاهد برطرف شدن مشکلات باشیم.

فاضلاب صدرا یکی از بزرگترین مشکلات استان فارس

رئیس شورای اسلامی شهر صدرا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه  فاضلاب شهر صدرا به یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی استان فارس تبدیل شده است اظهار داشت: از سال‌های گذشته تاکنون این مشکل سبب  ناراحتی شهروندان صدرا شده است.

خسرو رزمجویی افزود: اموری که برای رفع مشکل فاضلاب صدرا در گذشته گرفته شده است بسیار کم و نامحسوس بوده و نتوانسته رضایت مردم را جلب کند، اما خوشبختانه تصفیه خانه شماره 2 در حال ساخت است که امیدواریم با تخصیص اعتبار لازم این طرح هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: در این راه شورای اسلامی شهر صدرا و شهرداری تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند و هر کمک و پیگیری که نیاز باشد از طرف شورا و شهرداری صورت می‌گیرد.

با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه جدید مشکلات فاضلاب صدرا برطرف می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت ساخت تصفیه‌خانه جدید صدرا اظهار داشت: آغاز این طرح در دیماه سال 95 بوده و تاکنون 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای آن  11.2 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

اله‌بخش نظرپور در پاسخ به گلایه‌های مردم صدرا از وضعیت بوی نامطبوع فاضلاب کنونی صدرا گفت: این تصفیه خانه قدیمی پس از توسعه شهر امروز به نوعی در درون شهر واقع شده و مشکلاتی را به وجود آورده است که با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه جدید که 2 کیلومتر از شهر فاصله دارد این مشکلات برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر صدرا به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است خاطرنشان کرد: باید حداقل امسال 15 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یابد تا تجهیزات مورد نیاز داخلی و خارجی خریداری و نصب شود که از مسئولان ارشد استان درخواست کمک در تخصیص این اعتبار از منابع استانی و ملی داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: اگر اعتبارات به موقع برسد، به طور قطع در سال آینده این تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسیده و جمعیت 80 هزار نفری را پوشش می‌دهد که با افتتاح آن این معضل اصلی شهر صدرا برطرف و مردم دیگر بوی نامطبوع احساس نمی‌کنند.

نظرپور با درخواست همراهی و حمایت مسئولان در اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب صدرا خاطرنشان کرد: این طرح تاکنون پیشرفت خوبی دارد و نباید اجازه داد به خاطر کمبود اعتبارات تعطیل شود.

وی بیان کرد: در غرب صدرا نیز ساخت یک تصفیه‌خانه محلی توسط شرکت عمران صدرا در حال انجام است که پیمانکار نیز تعهد داده شش ماهه آن را تحویل دهد که با بهره‌برداری از آن جمعیت فاضلاب جمعیت 20 هزار نفری تحت پوشش قرار می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز نیز در مورد فاضلاب شهر صدرا اظهار داشت: باتوجه به نمونه برداری‌های انجام شده وضعیت فاضلاب شهر صدرا پایین‌تر از حد استاندارد است که برای محیط زیست مشکل ساز نبوده و برای انجام کشاورزی قابل قبول است، اما برای آشامیدن به هیچ وجه بهداشتی و مناسب نیست.

ابراهیم حیدری افزود: فاضلاب شهر صدرا که از طریق تصفیه خانه شماره یک تصفیه می‌شود از مسیر تنگ قره پیری وارد قنات‌های قره پیری و جوادیه می‌شود که این نیز برای آشامیدن مناسب نیست و بیشتر مصرف کشاورزی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز با اشاره به اینکه فاضلاب شهر صدرا وجود یک تصفیه خانه برای شهر صدرا کافی نیست گفت: خوشبختانه در غرب این شهر هم قرار است یک تصفیه‌خانه دیگر احداث شود تا در آینده مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

حیدری با بیان اینکه مشکل اصلی تصفیه خانه فاضلاب صدرا بوی آن است گفت: حداکثر تلاش شده است تا این بو کم شود اما به خاطر اینکه طراحی تصفیه‌خانه مناسب نبوده است نمی توان بهتر از این کار کرد مگر اینکه تصفیه خانه جدید راه‌اندازی شود.

اعتبارها برسد، تصفیه‌خانه صدرا سال 97 افتتاح می‌شود

مدیر بهره‌برداری از شبکه فاضلاب و تصفیه خانه شیراز و صدرا نیز در مورد وضعیت فاضلاب شهر صدرا اظهار داشت: به طور تقریبی تمام شهر صدرا شبکه فاضلاب دارد و مقدار جزئی از شبکه فاضلاب سمت غربهنوز تکمیل نشده است.

محمودرضا دهقانی با بیان اینکه بخش عمده فاضلاب صدرا مربوط به شرق صدرا است خاطرنشان کرد: حدود 90 درصد جمعیت شهر صدرا در این منطقه از شهر قرار دارند و تراکم جمعیت در این ناحیه بالا است و پسابی که از سمت شرق صدرا وارد تصفیه‌خانه شماره یک می شود حجم بالایی دارد.

وی گفت: استاندارد پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب صدرا بر اساس استانداری که از طرف محیط زیست  به شرکت آب و فاضلاب شیراز اعلام شده در حد استاندارد کشاورزی است، که خوشبختانه این استاندارد در صدرا مورد قبول است و تصفیه خانه مشکلی ندارد.

دهقانی اظهار داشت: در حال حاضر یک تصفیه خانه در صدرا در حال فعالیت است که به دلیل سیستم مورد استفاده در آن همچنان مقداری بوی نامطبوع ممکن است شهروندان نزدیک این تصفیه‌خانه را دچار مشکل کند که با بهره‌برداری از تصفیه خانه جدید، مشکل بوی نامطبوع این منطقه برطرف خواهد شد.

مدیر بهره‌برداری از شبکه فاضلاب و تصفیه خانه شیراز  بیان کرد : در صورتی که  اعتبار مورد نیاز این طرح جذب و تخصیص یابد و قول‌های مسئولین عملی شود تا اواسط سال 97 تصفیه خانه اصلی فاضلاب صدرا که به نام تصفیه خانه شرق صدرا نام گذاری شده به بهره‌برداری می‌رسد.

دهقانی گفت: این تصفیه خانه بدون بو است و میزان سی او دی آن بسیار پایین و در حد تخریب آب‌های سطحی است، و مشکلاتی که ممکن است در تصفیه خانه شماره یک وجود داشته باشد در این تصفیه‌خانه وجود ندارد، حتی اگر گندزدایی هم انجام گیرد می توان از این پساب برای فضای سبز صدرا استفاده کرد.

وی درباره آلودگی آب قنات‌های محور قره پیری نیز گفت: این آب آشامیدنی نیست ولی آب قنات ها را نیز آلوده نمی‌کند چون در مرحله آخر کلرزنی انجام می شود میزان بار آلودگی آن بسیار پایین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار