پایانه مسافربری سپیدان با وجود آماده بودن زیرساخت‌ها چشم انتظار بخش خصوصی مانده است.
کد خبر: ۵۲۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 13 November 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم یکی از شاخه‌های صنعت درآمدزای گردشگری است که مصداق کامل این نوع گردشگری را در استان فارس می‌توان در شهرستان سپیدان مشاهده کرد، از آبشار زیبای مارگون تا جنگل‌های سرسبز و پیست اسکی جاذبه‌هایی است که در تمام فصل‌های سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

نکته قابل تامل اینجاست که سپیدان با وجود جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارد، پایانه مسافربری و مرکز اقامتی مناسب ندارد. مسافران و گردشگران برای سفر به این شهر یا باید خودروی شخصی داشته باشند یا در چند مرحله با تاکسی‌های بین‌جاده‌ای خود را به سپیدان برسانند.
پیگیری مشکلات مردم در شهرها و روستاها در تاریخ 23 آبان سال 95 گزارشی با عنوان « پایانه مسافربری سپیدان در یک قدمی خط پایان» منتشر کرد که در آن به مشکلات پایانه در حال ساخت آن پرداخت اما پس از گذشت یک سال این پایانه مسافربری هنوز قابل استفاده نیست. 

یک دهه انتظار برای ترمینال

تاریخچه ساخت ترمینال در این شهرستان توریستی استان فارس به ابتدای دهه 80 بازمی‌گردد که در زمینی 700 متری بنا بود احداث شود اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات و از جمله بدهکاری شهرداری وقت سپیدان به سرانجام نرسید. پس از آن در سال 87 در جریان سفر مقام معظم رهبری به استان فارس احداث ترمینال برای این شهرستان و برخی دیگر از شهرستان‌ها به تصویب رسید. 

از سال 87 تاکنون ساخت این ترمینال در زمینی به مساحت 10 هزار متر آغاز شد تا اینکه بنا به گفته شهردار سپیدان در آبان سال 95 این ترمینال ساخته شده و آماده جذب بهره‌بردار بوده است، اما از آن زمان تاکنون هنوز بهره‌برداری برای پایانه مسافربری سپیدان اعلام آمادگی نکرده است. 

شبیر زارع خفری، فرماندار سپیدان در گفت‌وگو با تسنیم از آماده بودن ترمینال سخن می‌گوید و معتقد است برای بهره‌برداری از این پروژه باید بخش خصوصی وارد عمل شود. به گفته وی این ترمینال جدید در شهرک شهید قاضی و ورودی شهر اردکان قرار دارد. 

ترمینال منتظر بخش خصوصی 

به گفته زارع خفری ترمینال جدید با مرکز شهر فاصله دارد و چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفته است در نتیجه بخش خصوصی هم برای بهره‌برداری از ترمینال تمایلی از خود نشان نمی‌دهد. فرماندار سپیدان معتقد است که با گذر زمان این مشکل حل می‌شود. 

وی کوچک بودن شهرستان هم دلیل دیگری برای عدم تمایل بخش خصوصی ذکر می‌کند چراکه این امر به لحاظ اقتصادی ممکن است نتواند مقرون به صرفه باشد.زارع خفری تاکید می‌کند که پروژه ترمینال جدید سپیدان به صورت تقریبی کامل شده است و در صورت ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد. 

آنطور که فرماندار سپیدان می‌گوید شهرداری اردکان از اتمام تعهدش برای ساخت ترمینال می‌گوید و جذب بخش خصوصی را به عهده اداره راهداری می‌داند. این موضوع سبب شده که ترمینال برای مردم سپیدان تبدیل به یک معضل شود. 

سرگردانی مردم سپیدان 

محمد کشاورز یکی از شهروندان اردکانی که سال‌ها در شیراز سکونت دارد،می‌گوید: نداشتن پایانه یکی از معضلات اصلی سپیدان است که سبب شده رفت‌وآمد برای مردم به ویژه زمان تعطیلات تابستان یا نوروز مشکل شود به ویژه اینکه مینی‌بوس‌هایی که از شهرک گلستان شیراز به سمت سپیدان حرکت می‌کنند همیشه در دسترس نیستند. 

به گفته کشاورز حمل مسافر توسط خودروهای شخصی از دیگر معضلاتی است که به دلیل نبود ترمینال در شهرستان سپیدان به وجود آمده است. این شهروند سپیدانی که در هفته 3 بار برای دیدن خانواده‌اش به سپیدان می‌رود، توضیح می‌دهد که زمان‌هایی که منتظر مینی‌بوس یا تاکسی هستم باید زیر آفتاب یا در سرما بایستم در صورتی که اگر ترمینال قابل استفاده ساخته شود، این مشکل برطرف می‌شود. 

وی معتقد است که ترمینال جدید به دلیل فاصله‌ای که تا مرکز شهر دارد، عملا قابل استفاده نیست علاوه بر آن ترمینال جدید از نظر مکان‌یابی مناسب نیست و در سراشیبی واقع شده است. 

راه‌اندازی سفرهای برون استانی از سپیدان به  تهران و کهگیلویه و بویراحمد و رونق بیشتر گردشگری از مزایای بهره‌برداری این ترمینال است و می‌تواند گردشگران بیشتری را به سمت قطب اکوتوریسم استان فارس رهسپار کند، اما این بهره‌برداری اندر خم یک کوچه مانده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار