چند قوطی کنسرو، بطری خالی وپسماندهای غذایی انگیزه ای است که گونی بی قواره را به مقصد آنها به دوش می کشد. فرقی نمی کند درون سطل دستش به واسطه تیزی بطری بریده شود یا سُرنگی آلوده؛ لازم باشد سر و شانه اش هم به سمت سطل سوق می دهد تا بطری را بردارد، از میان سیاهی دستانش قرمزی زخم های تازه دیده می شود؛زخم هایی که بی شک حکایت از بیماری پوستی دارد. خمیدگی قدش بی ارتباط با وزن گونی نیست و شانه و پای خمیده دیگر ویژگی او است؛ چهره اش سمفونی غمگینی است که شنیدنش تنها سکوت غمناک را با خود دارد. «زباله گرد» واژه ای است که به او اطلاق می شود؛ تنها راهی که به قول خودش باقی مانده تا بتواند «شکمش را سیر و زندگی کند».
کد خبر: ۵۲۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸ 11 November 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:با بی توجهی به نگاه اطرافیان، دستان خود را در سطلی که زباله ها اطراف آن ریخته شده است فرو می کند؛اگر یک روز به سراغ سطل ها نیاید برایش خوشایند نیست؛« نمیشه که کار نکرد، ناچارم هر روز این کارو بکنم و اگر یک روزم دیر برسم چیز بدرد بخوری عایدم نمی شود». گویی رقیب و یا همکارانش روز به روز بیشتر می شوند.جای خوابش با کارش بی ارتباط نیست؛ بعد از گشت و گذار میان سطل ها و سنگینی بار، کنار یکی از آنها  «کارتنِ خوابش» را پهن می کند و اگرهم بخت یارش باشد «حلبی آبادی» پناهگاه او می شود.

این قصه امروز شهرهایی است که مردمانش هر روز از کنار آن رد می شوند و کسی از تعداد آنها خبری ندارد، حتی در لایه های مدیریتی. کارشان نه جنسیت 
می شناسد و نه سن؛ زن و مرد، کودک و پیر فرقی نمی کندو به واسطه آن در معرض ابتلا  به آسیب های اجتماعی و بیماری های واگیر هستند.

*تاکنون به بحث «زباله گردها» ورود نشده است

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در خصوص تعداد زباله گردها می گوید: تا کنون به موضوع «زباله گردها» ورود نشده و آماری از تعداد آنها ندارد، 
«در واقع اولویت های زیادی مثلِ طلاق، اعتیاد، کودک آزاری، همسر آزاری و حاشیه نشینی است که اجازه ورود به این بخش را نداده است».

موسوی به موضوع معیشت و ارتزاق آنها اشاره و به خبرنگار ما می گوید: وقتی با بیکاری مواجه هستیم چاره ای نداریم و اگر خودمان را جای این افراد بگذاریم آیا می شود با آنها برخورد کرد؟ در واقع موضوع اقتصاد آنها را نمی توان رد کرد و ساماندهی اشان نیاز به تامین شغل برای آنها دارد. او هزینه های سرسام آور زندگی را در کنار انتخاب این کار به دلیل اینکه سرمایه، تخصص خاص و استخدامی لازم ندارد و در عین حال هم درآمد خوبی دارد، به عنوان انتخاب افرادی می داند که به نوعی بازتاب و حکایتی ویژه ای از اعتیاد دارند و اصولا کارتن خواب، حاشیه نشین و یا در بافت میانی هستند.

*واقعیت آسیب های جامعه را انکار نکنیم

«ما با منظومه متعدد الاضلاع آسیب های اجتماعی دارای سطوح چند لایه که هر لحظه رنگ عوض می کند، مواجه هستیم‌».

این را موسوی در خصوص آسیب های اجتماعی می گویدو اینکه آسیب هایی که امروز می بینیم محصول حداقل چند دهه است؛ «دولت در خصوص آسیب های اجتماعی مسیری انتخاب کرده و اولین آن این است که آسیب ها را بپذیریم و انکار نکنیم».

وی با بیان اینکه در بحث آسیب ها اوایل انقلاب آن را رد کردیم و گفتیم اصلا آسیبی وجود ندارد، تصریح می کند: بعد از آن برای رفع آسیب، موعظه کردیم و بعد هم برخورد پلیسی که جواب نداد؛ اما امروز در ایستگاه واقع بینی هستیم و باید واقعیت را بپذیریم. به گفته مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس بحث آسیب باید بین نخبگان برود و به نسخه ای عالمانه برسیم؛ چنانچه در وهله اول با استفاده از داده و آمار، وضع را کنترل کنیم که حداقل بدتر نشود؛ زمانی که توانستیم وضع را کنترل کنیم بعد به سمت کاهش آسیب ها برویم که این خود زمان می برد.

*اقلیم این وضع را تشدید می کند

موسوی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی تک بعدی نیست، تاکید می کند: اگر حوزه اجتماعی که وظیفه اش رسیدگی به اشتغال است خوب کار نکند، چنانچه در حال حاضر هم وضع خوبی ندارد و اشتغال به عنوان مسئله اول کشور شده است، آثار و سرریز آن در حوزه آسیب های اجتماعی است. وی معتقد است در خصوص برخی آسیب هااقلیم وضع را تشدید می کند، چنانچه اگر بررسی شود، فرد زباله گرد و... کشاورزی در روستا بوده است که کشاورزی را از دست داده و به شیراز پناه آورده است، اما در شیراز هم بازار مالی و پولی جواب نمی دهد و حاشیه نشینی و تکدی گری را درپیش می گیرد.

*جمع آوری و برخورد با زباله گردان راه حل نیست

به گفته موسوی زباله گردها در قالب متکدیان می توانند باشند و انسان های درمانده و شریفی هستند که برنامه های توسعه و عملکردی ما آنها را به این روز رسانده است. وی با بیان اینکه در جلسه شورای سلامت، بحث زباله گردی مطرح و شهرداری مکلف شد که گذرگاه ها،چهار راه ها و فضای عمومی از معتادان متجاهر که بخشی از آنها اتباع بیگانه هستند پاک کند، خاطر نشان می کند: اما این را می دانیم که جمع آوری آنها درست نیست و در ستاد جمع آوری متکدیان که یکبار مطرح شد فرماندار شیراز و شهرداری مسئول رسیدگی به شناسایی و ساماندهی این موضوع شد که طرح خود را در این خصوص بیاورند.

*ستاد جمع آوری متکدیان با هدف جذب و بازپروری زباله گردها فعال می شود

مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در پاسخ به چگونگی رسیدگی به وضع افراد زباله گرد می گوید: هدف جذب و بازپروری این افراد است و از این رو ستاد جمع آوری متکدیان را با این هدف فعال می کنیم تا موضوع زباله گردها در دستور کار آید.همچنین موسوی از ورود به بحث خود مراقبتی در زباله گردها برای کاهش بیماری ها می گوید و از حضور استاندار و معاونین در روزهای آینده در مناطق حاشیه ای خبر می دهد که از نزدیک وضع آنها لمس شود.

*آماری از تعداد زباله گردهای شیراز در دست نیست

وضع زباله گردهای سطح شهر را از معاونت اجتماعی بهزیستی فارس جویا شدیم. فروتن با بیان اینکه شاهد عنوان های جدید هستیم و برای هر عنوان نمی توان مرکز جدیدی تاسیس کرد به «افسانه» می گوید: آماری از تعداد زباله گردها در دست نیست و در مجموع موضوع کار و خیابان مربوط به بخش معاونت اجتماعی است. فروتن می گوید: در واقع این افراد یا متکدی هستند و یا کودک خیابانی که عنوان شغلشان زباله گرد است.

وی معتقد است آثار سوء زباله گردی بیشتر آسیب جسمی در پی دارد تا اجتماعی! و در حقیقت از این محل ارتزاق می کند؛ هرچندکه شغل خوشایندی نیست و این کار شهرداری است که چهره شهر درست باشد.به گفته فروتن، دانشگاه علوم پزشکی هم باید در بحث بیماری های ناشی از زباله گردی ورود کند.

*زباله گردها در معرض ابتلا به انواع ویروس، باکتری و قارچ ها هستند

آنچه تحت عنوان آسیب اجتماعی، زباله گردها را تحت تاثیر قرار می دهد، تنها بخشی از آسیب است و در کنار آن افراد زباله گرد به شدت مستعد ابتلا به بیماری های
 واگیر و مسائل بهداشتی هستند. مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز در گفت ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها را عمده بیماری مطرح می کند که افراد زباله گرد می توانند به آن مبتلا شوند. دکتر حسین فرامرزی با بیان اینکه زباله گردی مسلما مخاطراتی هم دارد و بیماری ها از طریق جراحتی که روی دست آنها است، منتقل می شود، خاطرنشان می کند: بیماری های ویروسی هپاتیت B و C به واسطه اینکه برخی اوقات سرنگ های آلوده به این ویروس در محیط رها می شوند و اگر زمان زیادی از استفاده آن نگذشته باشد امکان انتقال وجود دارد.

فرامرزی ادامه می دهد: بقای این ویروس ها در محیط غیر زنده بیشتر می شود، به عنوان مثال ویروس هپاتیت B گاهی اوقات تا یک هفته درمحیط غیر زنده زنده می ماند؛ از این رو عفونت های بافت نرم(دست و انگشت) می تواند به وسیله باکتری ها نفوذ کند و افراد زباله گرد را مبتلا کند. عفونت قارچی مورد دیگری بود که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آن اشاره کرده و می گوید: با توجه به شرایط کار افراد زباله گرد عفونت های قارچی در آنها بیشتر دیده می شود و همچنین احتمال عفونت انگلی هم وجود دارد، اما امکان ابتلا به آن کمتر است.

دکتر فرامرزی به نوع دیگری از عفونت ها اشاره می کند که از طریق خوردن غذا و مسمومیت ایجاد می شود و در مجموع می گوید: کسی نمی تواند افراد زباله گرد را از کار منع کند چرا که بحث شغل و نان آوری آنها مطرح است بلکه باید رعایت بهداشت، استفاده از ماسک، دست‌کش و عینک به آنها داده شود و از این طریق می توان امکان بیمار شدن آنها را کمتر کرد.

 ***

بعد از گذشت ساعتی از زیر و رو کردن سطل های راسته خیابان، گونی خود را که به نیمه رسیده است با بی رمقی تمام به دوش می گذارد و باکشیدن سیگاری که توان نگه داشتن آن را هم ندارد به مسیر خود ادامه می دهد...

این بخشی از زندگی افرادی است که زباله گردی عنوان شغلی آنها شده و نه تنها تعداد آنها کم نیست که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود!!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار