مهدوی گفت: نگاه ما به دانشگاه این است که باید محلی برای تولید علم بومی باشد، پس این مهم ترین معروف دانشگاه خواهد بود.
کد خبر: ۵۱۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸ 28 October 2017
تابناک فارس به نقل از شیرازه:دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس در دیدار با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی  نورآباد ممسنی گفت: تاخیر امروز بنده یک منکر است که از شما دانشجویان عزیز به خاطر آن حلالیت می طلبم، لازم است مسئولین اگر دچار اشتباهی شدند عذر خواهی کنند، که این خود به نوعی امر به معروف و نهی از منکر است.

سلیمان مهدوی بیان داشت: در بیشتر آیاتی که در قرآن کریم به امر به معروف و نهی از منکر  اشاره دارد، فریضتین از ویژگی های انسان های برتر ذکر شده و در کنار واجباتی مثل نماز و زکات آمده است. وی افزود امروزه شاهد آن هستیم که در جامعه دید سطحی از منکرات و معروفات وجود دارد. همچنین به علت درک نادرست از این مقوله، چه در جامعه و چه در دانشگاه نسبت به کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند دید خوبی وجود ندارد و این باعث می شود کمتر رغبت و میلی نسبت به اجرای امر به معروف و نهی از منکر در افراد دیده شود.

مهدوی در این نشست که بیشتر جنبه ی آموزشی داشت خاطرنشان کرد: اولین امر کننده به معروف خداوند است، سپس انبیاء و صالحان هستند. در نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد. آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است. 

وی افزود: امربه معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد که دو مرحله آن عام است و یک مرحله اختصاص به حکومت دارد، در مرحله عام فرد باید نسبت به گناه انزجار و نفرت قلبی داشته باشد و نسبت به گنهکار علاقه، تا گناه را از گنهکار جدا بداند، اینجاست که می توانیم با آرامش و علاقه، فرد را نسبت به گناه انجام گرفته آگاه کنیم. این مراحل همه ایجابی است و به نحوی یک گفتمان انسانی محسوب می شود و اما مرحله سوم که به بوسیله حکومت انجام می شود و بر عهده همه افراد جامعه نیست، برخوردهای سلبی می باشد و برای کسانی است که اصرار به گناه خود دارند و آسایش و امنیت جامعه اسلامی را بهم می ریزند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس تاکید کرد: نگاه ما به دانشگاه این است که باید محلی برای تولید علم بومی باشد، پس این مهم ترین معروف دانشگاه خواهد بود، دانشگاهیان وظیفه دارند برای این معروف گفتمان سازی کنند و اگر جایی کوتاهی سر می زند آن را تذکر دهند، در دانشگاه ها همه دانشگاهیان با هر عقیده، دین و مذهبی که هستند باید نسبت به این وظیفه احساس مسئولیت کنند و اجازه ندهند دانشگاه از مسیر درست خود خارج شود. اگر تا به امروز این فریضه را درست انجام داده بودیم دانشگاه های ما به جای مدرک محوری، علم محور می شدند و خروجی  دانشگاه ها با نیاز جامعه همخوانی پیدا می کرد.

مهدوی در همین باره با اشاره به رهنمود های رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: ما نیاز به علم تمدن سازی داریم که در همه جوانب از جمله اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به درد کشور بخورد. علمی بومی متناسب با اعتقادات و فرهنگ جامعه ما که تولید ذهن ایرانی باشد، این علم باید در دانشگاه تولید شود، پس دانشگاهیان باید نسبت به آن حساسیت نشان دهند و با گفتمان سازی درباره آن ذهنیت های اشتباه را اصلاح کنند تا دانشگاه به مسیر اصلی خود بازگردد. اگر نگاهمان به امربه معروف و نهی از منکر در دانشگاه صرفا همان چهار پنج منکر خیابانی باشد، رسالت امربه معروف و نهی از منکر در دانشگاه را به خوبی درک نکرده ایم.

وی تاکید کرد: اگر معروف بزرگ دانشگاه تولید علم بومی باشد، این همه حواشی و سیاست بازی از دانشگاه دور می شود و با تولید علم بومی، توسعه بومی اتفاق می افتد، و پایه گذاری تمدن اسلامی ایرانی صورت می پذیرد.

مهدوی از مصادیق علم وارداتی در بعد اقتصادی را علم بانکداری خواند و گفت: مراجع و بزرگان ما می گویند علم بانکداری موجود در کشور ربوی است، این یکی از نتایج علم وارداتی است که بر پایه لیبرالیسم نوشته شده است. از دیگر موارد می توان به تشکیل احزاب مختلف در بعد سیاسی و اجتماعی اشاره کرد که برای گرفتن قدرت ایجاد شده اند، که این قدرت طلبی نتیجه ای جز ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه ندارد، که غرب نماد آن است؛ ولی اگر این علوم برپایه علم بومی که اسلامی باشد تبعین می شد دیگر یک حزب بیشتر باقی نمی ماند که آن هم طبق قرآن کریم فقط حزب الله است که در آن همه بر اساس قرآن و عترت باید شیفتگان خدمت باشیم نه شیفتگان قدرت. در نهایت همه جامعه بخصوص نخبگان حوزه و دانشگاه باید تلاش کنند معروف، معروف بشود و بماند و منکر هم منکر بشود و بماند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس ضمن تشکر از وزارت علوم به دلیل ابلاغ دستور العمل اجرایی شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه ها گفت: در ساختار این شورا که رئیس دانشگاه به عنوان رئیس شورا می باشد، نماینده دانشجویان و اساتید و نماینده انجمن های مختلف دانشجویی نیز حضور خواهند داشت. وی افزود: از وظایف این شورا این است که باید طی جلسات هم اندیشی مهم ترین منکرات و معروفات دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و روی آنها کار شود، منتها این شورا به هیچ وجه اجازه کار سلبی نخواهد داشت و باید همان طور که اشاره شد به گفتمان سازی برای ایجاد حساسیت نسبت به منکرات و معروفات رایج در دانشگاه بپردازد. 

در پایان این جلسه نیز پرسش هایی از سوی دانشجویان مطرح شد که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس پاسخگوی آنها بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار