رئیس کل دادگستری استان فارس از افزایش ۲۰ درصدی دعاوی مربوط به آب به دستگاه قضایی این استان خبرداد.
کد خبر: ۵۱۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸ 20 October 2017
علی القاصی مهر در  همایش ملی بحران آب، جرائم و آسیبها با اشاره به اینکه حیات آدمی و همه موجودات زنده به آب وابسته است، گفت: بررسی تحولات و توجه به موضوع آب نشاندهنده وضعیت نگران کننده این مسئله است.

وی با بیان اینکه یکی از چالشهای زندگی بشری در عصر حاضر بحران آب است، بیان کرد: در اکثر نقاط دنیا نیازهای آبی و تقاضا برای آب فراتر رفته وموجبات نگرانی را مضاعف کرده، مسائل و مشکلات مربوط به آب  و کم آبی نه تنها در سطح محلی بلکه ملی و منطقه ای به عنوان یک پدیده مهم بروز کرده و موجب شده توسعه پایدار  به یک دغدغه جهانی تبدیل شود.

رئیس  کل دادگستری استان فارس گفت: در حال حاضر به دلیل کمبود آب ۷۰ منطقه جهان به کانون بحران تبدیل شده و کشور ایران نیز به دلیل وقوع خشکسالی متوسط بارندگی دراز مدت از ۲۵۴ میلی متر به ۲۴۰ میلیمتر در سال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بررسی آمار ۴۷ ساله کشور پیرامون آب روند نگران کننده ای را نشان می دهد و بارش ۷۰ میلیارد مترمکعب کاهش داشته و اثرات زیادی بر حجم آب رودخانه ها به وجود آورده است.

القاصی مهر با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، افزود: استفاده از آب در بخش کشاورزی ۴۰ درصد اعلام شده به همین دلیل باید سیاست های مدیریت منابع آب در حوزه کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات تشدید افت سطح آب وکسری مخزن در آبخوان ها مربوط به ۹۰ درصد از مناطق ممنوعه کشور است از این رو با میانگین کسری حجم مخازن مواجه هستیم و شوری آب این مناطق در سالهای اخیر به دو برابر رسیده است.

رئیس  کل دادگستری استان فارس با اعلام اینکه در دشتهای کشور مانند فارس، قم و... وضعیت کیفی آبخوان نگران کننده است، گفت: کوتاه شدن عمر این آبخوانهای هم یک آسیب جدی و تهدید است و اگر این وضع برداشت بی رویه از سفره ها به این شیوه ادامه داشته باشد آینده نگران کننده ای را پیشرو داریم.

وی گفت: اگر این برداشتهای غیرمجاز و عدم مدیریت منابع ادامه داشته باشد نه تنها آینده نگران کننده است بلکه شاهد وقوع آسیبهای دیگری خواهیم بود.

القاصی افزود: نقش آب در زندگی انسان از جنبه های مختلف  سیاسی، امنیتی و... مهم و ضروری است اگر متولیان امر و عامه مردم و کسانی که مشارکت دارد به درستی از آن صیانت نکنند نابود و خسارت جبران ناپذیر روبه رو می شوند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و عدم نظارت متولیان امر شاهد یکسری مشکلات در نتیجه بحران آب در نقاط مختلف کشورو استان هستیم  به گونه ای که چشمه ها، قنوات، تالابها و ... خشک شده اند.

رئیس  کل دادگستری استان فارس با اشاره به  افزایش کف شکنی ها گفت: پایین آمدن سطح کیفی آبهای زیرزمینی و مهاجرت مردم و حاشیه نشینی ناشی از بحران آب است و به دلیل مهاجرت روستاییان و ازفایش حاشیه نشینی شاهد افزایش جرائم و آسیبها در این مناطق هستیم.پ

وی  یکی از دغدغه های دولت را تامین آب شرب برای این افراد حاشیه نشین عنوان کرد و ادامه داد: حجم قابل توجهی از پرونده های قضایی نشات گرفته از این حاشیه نشینی هاست و چرخه ارتکاب جرم در این فرآیند شکل گرفته است.

القاصی با اشاره به رتبه اول فارس در فرونشست زمین گفت:  این همایش با نگاه علمی به این حوزه باید به این سمت برود تا از این وضع بحرانی خارج و یا آسیبها را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر شش هزار چاه غیرمجاز در سطح استان پر شده گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و شاهد توسعه این برداشتهای غیرمجاز هستیم.

رئیس  کل دادگستری استان فارس با اشاره به تدوین طرح مدیریت منابع آب در استان بیان کرد: این طرح سال گذشته با کمک دستگاه ها تدوین و برای دستگاه های ذی ربط ۱۰۲ وظیفه تعریف و با تصویب  در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به تهران اعلام و به عنوان طرح ملی در حال اجراست.

وی خواستار ارائه راهکارهای علمی و عملی برای این موضوع شد و تاکید کرد: قانون جامع و کاملی در خصوص مدیریت صحیح منابع آب در دسترس نیست و قوانین گذشته به دلیل اینکه متناسب به امروز نیست ممکن است جوابگو نباشد از این رو باید تصویب قانون جدید در دستور کار قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار