هفتمین شب شعر عاشورایی عشایر كشور با نغمه‌سرایی و شعرخوانی ۴۰ شاعر آئینی عشایر از نقاط مختلف كشورمان و با گویش‌های متفاوت لری، تركی، عربی، فارسی و غیره در شهر صدرای شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 20 October 2017
تابناک فارس به نقل از ایکنا: هفتمین شب شعر عاشورایی عشایر كشور شامگاه پنجشنبه، ۲۷ مهرماه با نغمه‌سرایی شاعران آئینی عشایر نقاط مختلف كشورمان در شهر صدرای شیراز برگزار شد.

امین‌الله قربانی كشكولی، دبیر شب‌های شعر عاشورایی عشایر در این مراسم ضمن برشمردن صبغه مذهبی و دینی اقوام عشایر گفت: عمده جامعه اقوام و عشایر كشورمان ولایتمدار و شیعه علوی و معتقد و از بهترین مدافعان حرم اسلامی، ولایت علوی و ملیت ایرانی بوده و هستند و با تقدیم هزاران شهید علمدار با وفای كربلا را سرمشق واقعی خود قرار داده و سابقه‌ای غرورآفرین و بسیار درخشان و باشكوه دارند.

وی تأكید كرد كه اقوام عشایر چنان با اسلام و ایران عجین شده‌اند كه پیوند جاودانه‌شان ناگسستنی و بی نظیر است و همین عشق و ارادت عمیق قلبی دشمنان را عصبانی و كینه‌ای‌تر كرده است و در این زمینه استعمار غرب به ویژه انگلیسی‌ها هیچوقت ضربات و صدمات وارده از آن‌ها را فراموش نخواهد كرد.

قربانی كشكولی اظهار كرد: جامعه اقوام ایرانی، از ساختارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی مبنایی كشور عزیزمان ایران است كه همیشه مورد طمع دشمنان بوده و هست و این روباه صفتان گرگ خو، در كمین نشسته‌اند تا به هر نحو ممكن بیشتر ضربات خصمنه و كینه‌توزانه خود را بر این بخش از ملت استوار و وفادار به اسلام كشور وارد كنند، تا شاید بتوانند ذره‌ای از صدمات و ضبات تحقیر كننده گذشته را جبران كنند و جلوی نورافشانی و اوج‌گیری سریع و فراگیر اسلام ناب را در جهان بگیرند.

وی ادامه داد: با این سابقه خصومتی، ایجاد تفرقه مابین قومیت‌ها و بخش بخش كردن مردم و اقوام تشكیل دهنده كشور عزیزمان، از اهداف بسیار مهم دشمنان و استعماگران است و در صورت كوتاهی، كم كاری و یا كم توجهی خواص عشایر و متولیان ذیربط، تهدید شكننده دشمنان ملت ایران از این راه بسیار متصور و خیلی هم خطرناك خواهد بود.

قربانی كشكولی با بیان اینكه این موضوع زنگ خطر و بیدارباش جدی است تا به هوش و گوش باشیم و خدای ناكرده اسیر دام‌ها و توطئه‌های خطرناك دشمنان نشویم، گفت: به نوعی سابقه تاریخی و ماهیت استعماری حكام غرب نشان می‌دهد قومیت‌های ایرانی كه اكثریت وسعت جغفرافیای سیاسی و جمعیتی ایران‌مان را نیز شامل می‌شود به همین شیوه‌های گوناگون مورد هدف بوده و با گذشت زمان و با ناامیدی بیشتر در ناكامی از جلوگیری از پیشرفت روزافزون انقلاب اسلامیف راه‌های گوناگون و پرهزینه و حتی پر خطر را در دستور كار خود دارند.

دبیر شب‌های شعر عاشورای عشایر اظهار كرد: دین و مذهب انسان‌ساز، وحدت آفرین و قدرت بخش ما، بهترین تكیه‌گاه تجمیع ظرفیت‌ها و هم افزایی نیروها و وحدت‌آفرینی بهترین منابع قدرت ملی كشورمان در این راه مقدس و آینده‌ساز باشیم.

به گفته وی، در زمانی كه استكبار جهانی انواع و اقسام اسلام را ایجاد كرده و برای پنهان كردن اسلام ناب محمدی(ص)، این همه برنامه‌ریزی و خونریزی می‌كند لازم است با معرفی حقیقت و ماهیت اسلام، چنان آدم‌هایی را تربیت كنیم كه در میان طوفان‌های غرق‌كننده و تهدیدات و فتنه‌های ناشناخته و بسیار پیچیده با خیال راحت به سوی ساحل حركت كنند.

قربانی كشكولی همچنین با تأكید بر اینكه داعشی‌ها و تكفیری‌ها و حكام اسلامی پرمدعای منافق و پیرو غرب خطرناك‌ترین تهدیدهای به روز شده هستند كه وظیفه ما را برای شناخت دشمن و اطمینان به راهی كه پیش‌رو داریم، بیش از گذشته ضروری‌تر می‌كند، گفت: ضرورت برگزاری این نوع شب شعرها به عنوان یك ابزار هنری بسیار مؤثر و ارتقای هرچه بیشتر محتوای آن‌ها، بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی به برگزاری شب‌های شعر عاشورایی عشایر اشاره كرد و گفت: برپایی شب‌ شعرهای عاشورایی اقوام ایرانی و استقبال شایسته از آن، گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رویكردهای فرهنگی ـ مذهبی عشایر را در این به نمایش می‌گذارد، كه تاكنون در این راه وظیفه‌مان را به خوبی انجام نداده‌ایم. این همنوایی راهی به سوی وحدت، همفكری، همدلی و نمایش ظرفیت‌های بی‌نظیر مغفول مانده اقوام ایرانی و بهترین راه مبارزه با توطئه‌گران در كمین نشسته است.

وی گفت: استان فارس به دلیل ماهیت و سابقه تاریخی و تعدد، تنوع و گستردگی حوزه جغرافیایی سیاسی و كثرت جمعیت فاضل اقوام و عشایر و وجود پاره فرهنگ‌های غنی مختلف و متفاوت قومیت‌ها و به دلیل تأثیر و نقش آن در جوامع عشایر كشور، قطب عشایر كشور محسوب می‌شود كه باید در شاخص‌ها و ارزیابی‌های گوناگون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدیریت و اداره كلان نظام اسلامی مورد توجه جدی قرار گیرد. باید از این اقشار همیشه مثبت به عنوان یك فرصت عالی استفاده شود.

دبیر شب‌های شعر عاشورایی عشایر بیان كرد: با یك نگاه جدا كردن اقوام و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، امری چندان پسندیده و مقبول نیست و از سوی اشتراكات فرهنگی، قبیله‌ای و قومی هم از عواملی هستند كه برای تقویت اتحاد و انسجام ملی و ارتقای قدرت ملی جامعه و استحكام پایه‌های نظام اسلامی ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا هم‌افزایی، جامع‌نگری و دقیق‌نگری و تجمیع موارد و ابعاد مختلف بسیار كمك كننده خواهد بود.

وی با بیان اینكه در مشخصه فرهنگی اقوام و عشایر، كلمات مقدس و با ارزش ولایت‌مداری، شهادت‌طلبی، پاكی و صداقت همچنان جایگاه ویژه‌ای دارند، گفت: اقوام عشایر از سلامت فرهنگی خوبی برخوردارند و به نوعی دارای فرهنگ غالب هستند و تاكنون در مقابل همه تهاجم‌ها و فشارها موفق بوده است.

قربانی كشكولی در عین حال این نكته را یادآور شد كه بر اساس مستندات مدقن و مستحكم در تمام دوران های گذشته، عشایر در مقابل حكومت‌ها ایستاده و همیشه برای آن‌ها از مزاحمین جدی و پرخطر بوده است اما در مقابل اسلام و ولایت، علاوه بر اینكه همیشه سر تسلیم فرود آورده‌اند بلكه مدافعی جان فدا برای اسلام و روحانیت و كشور بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هفتمین شب شعر عاشوایی عشایر كشور ۴۰ شاعر ۱۳۵ آثار عاشورایی برای ستاد شب شعر ارسال كرده‌اند. به فضل الهی علیرغم مشكلات و كم لطففی‌های فراوان تاكنون بیش از ۲۵۰ شاعر عشایری محب اهل بیت(ع) با ارائه بیش از ۶۰۰ اثر با ارزش از جمله شعر،‌ دو بیتی، رباعی و دلنوشته‌های خاص عاشورایی و كربلایی برای ستاد شب شعرهای عاشورایی عشایر گنجینه با ارزشی را به ارمغان آورده‌اند كه انتظار می‌رود متولیان ذیربط برای چاپ و تكثیر این آثار مساعدت لازم را كنند.

قربانی كشكولی ادامه داد: با توجه به ضرورت معرفی مناسب و برجسته فرهنگ اقوام و جوامع عشایری از سال ۱۳۹۰، برگزاری شب شعرهای عاشورایی عشایر شروع و با ایجاد، تغییر و تقویت و رویكرد شعرا به سوی حادثه عاشورا و كربلا، اشتیاق جدید و رقابت مثبت در بین عزیزان ایجاد كرده كه باید مقتدرانه تقویت، هدایت و حمایت شوند.

وی با بیان اینكه در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی جامعه عشایری، خلأها و كمبودهای فراوانی وجود دارد، گفت: با وجود اینكه نیاز در این عرصه، نسبت به گذشته بیشتر، عمیق‌تر و حساس‌تر است اما علی‌رغم این نیازهای مهم متأسفانه متولی مشخص و پا به كاری ندارند. هیچ یك از ادارات عشایری هم مأموریتی در این راستا ندارند بدتر اینكه چاره‌اندیشی هم‌ نمی‌شود.

دبیر شب‌های شعر عاشورایی عشایر با یادآوری اینكه زندگی بیشتر جامعه اقوام و عشایر به گونه‌ای است كه نیازشان بیشتر، ولی دسترسی كمتری به برنامه‌های اجتماعی و فرهگی و خدمات دارند، گفت: عشایر ساكن شده در حاشیه شهرها هم از امكانات فرهنگی مورد نیاز محروم هستند. با توجه به اینكه نمادهای اعتقادی، ارزشی و اجتماعی فرهنگی عشایر و اقوام به نحو مطلوب معرفی نشده و خلأهای زیادی هم در این باره وجود دارد و بسیاری از آن‌ها در حال منسوخ شدن هستند، لازم است برای رفع و حل این معضل‌ها اقدامات گسترده و سریع صورت گیرد.

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم سیدتقی سهرابی، مدیركل صدا و سیمای فارس به بیان نكاتی درباره جایگاه عشایر در كشورمان و اهمیت توجه به چنین حركت‌های فراوانی پرداخت.

به گفته وی، برپایی شب‌های شعر عاشورایی عشایر مصداق آتش به اختیار مدنظر مقام معظم رهبری است كه جامعه عشایری به خوبی این مسئله را درك كرده و در این راه گام برداشته‌اند.

سهرابی همچنین نقش عشایر را در پیروزی‌ انقلاب اسلامی و حفظ و تداوم آن یادآور شد و بر ضرورت توجه به رسالت و مأموریت‌های اقوام عشایر تأكید كرد.

در ادامه این مراسم شاعران عشایر با گویش‌های مختلف تركی، لری، عربی، فارسی و غیره به نغمه‌سرایی در وصف سید و سالار شهیدان پرداختند.

سوگواری و سینه‌زنی و مرثیه‌سرایی به گویش‌های تركی و فارسی از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود كه با مشاركت گسترده عاشقان و دلدادگان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) همراه بود. 

يادآور می‌شود، پايان بخش اين مراسم تجليل از شاعران برگزيده اين شب شعر با حضور جمعي از مسئولان عشايری استان فارس بود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار