یک گروه دوچرخه سواری روی بقایای تاریخ شهر تاریخی ایزدخواست دوچرخه سواری کردند. این گروه که بدون هر گونه نظارتی به این محل وارد شدند با دوچرخه نه تنها وارد عرصه های تاریخی شدند که به روی بناهای تاریخی رفته و با افتخار آن ها را فتح کردند.
کد خبر: ۵۱۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 20 October 2017
تابناک فارس به نقل از خبرگزارسی میزان:این اتفاق در حالی رخ می دهد که شهر و بناهای ایزدخواست دارای بافت تاریخی مهمی است. با این حال به نظر می رسد نه مسئولان شهری و میراثی نسبت به نگه داری آن توجهی دارند، نه گروه های به اصطلاح ورزشی نسب به اهمیت آثار تاریخی توجهی دارند. گروهی که با دوچرخه از دیوار و سقف بناهای  دوره صفوی بالا رفته و عکس آن را در فضای مجازی منتشر کرده اند.


دوچرخه سواری روی تاریخ! +تصاویر




روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در این باره اعلام کرد: به‌دلیل استقبال گسترده گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این قلعه، به درخواست شهردار شهر ایزدخواست، مدیریت بازدید از این قلعه ساسانی به شهرداری منطقه محول شده است که متأسفانه ورود اين گروه دوچرخه‌سوار با دوچرخه به محوطه قلعه ايزدخواست با سهل‌انگاری متصدی مذکور اتفاق افتاده است.

این اداره کل بدون اعزام کارشناس برای بازدید از محل تنها براساس تصاویر دوچرخه سواران مدعی شد: در خصوص تصاویر منتشرشده از حضور اين گروه دوچرخه‌سوار در برخی آثار تاريخی و انجام حرکات نمايشی بر روی آن‌ها، قابل ذکر است که بر مبنای تصاوير منتشرشده، در قلعه باستانی ايزدخواست دوچرخه‌سواری فقط در راهروهای قلعه صورت گرفته و شواهد نشان می‌دهد به بناهای این اثر تاریخی آسیبی وارد نشده است.

روابط عمومی میراث فرهنگی فارس همچنین درباره دوچرخه سواری روی کاروانسرای صفوی گفت: در خصوص تصاوير منتشرشده که یک دوچرخه‌سوار را بر بام آجری يک بنای تاريخی که به‌نظر يک کاروانسراست نشان می‌دهد، محل مذکور مربوط به آثار تاريخی و ثبتی تحت مديريت و نظارت اداره‌کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری فارس در شهر ایزدخواست، از جمله قلعه خشتی و کاروانسرای صفوی این شهر نیست.



دوچرخه سواری روی تاریخ! +تصاویر


هر چند روابط عمومی میراث فرهنگی تنها با استناد با تصاویر منتشر شده دوچرخه سواران نسبت به این اتفاق موضع گرفته اما انتشار تصاویر تعرض به محوطه های تاریخی خود موضوعی دیگری است که می تواند به تبلیغ این اتفاق آسیب زا منتج شود.

گفتنی است این نخستین بار نیست که آثار تاریخی تبدیل به پیست دوچرخه یا موتور سواری می شوند. در کشور تعداد زیادی تپه های تاریخی وجود دارد که به دلیل شکل هندسی آنها می توان همیشه رد چرخ موتور سیکلت ها را بر روی آن دید. با این حال نه تنها حفاظتی از این محوطه ها نمی شود که تاکنون به علاقه مندان دوچرخه و موتور سواری نیز نسبت به اهمیت این محوطه ها هشداری داده نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار