خبر تلخ بود، باز هم تصادف، باز هم مرگ اما این بار تنها مقصر حادثه جاده و عدم رعایت نکات ایمنی نبود بلکه دور بودن از نخستین پایگاه اورژانس نیز عامل مرگ شد. در این حادثه که ۲ روز پیش رخ داد تصادف ۲ موتورسیکلت در حوالی بخش وراوی شهرستان مُهر منجر به فوت ۲ نفر شد.
کد خبر: ۵۱۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹ 19 October 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:نزدیکترین پایگاه اورژانس به محل حادثه 25 کیلومتر فاصله دارد که برخی از اهالی معتقدند در صورتی که پایگاه اورژانسی در وراوی وجود داشت، آمبولانس زودتر می‌رسید و امکان رسیدگی به مصدومان بهتر فراهم می‌شد. 

لزوم احداث پایگاه اورژانس در وراوی مُهر 

سید حسن خلیلی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مُهر در گفت‌وگو با تسنیم از لزوم احداث پایگاه‌های اورژانس در این شهرستان سخن می‌گوید چراکه بنا به گفته وی در حال حاضر این شهرستان ۳ پایگاه دارد که یک پایگاه شهری و در مُهر و ۲ پایگاه جاده‌ای نیز در منطقه چاه‌کبکان و سمنگان مستقر است. 

در حالی که در قسمت شهر وراوی پایگاهی وجود ندارد و به گفته اهالی رسانه و فعالان اجتماعی شهرستان مُهر این قسمت از مُهر از این حیث محروم مانده است. محمدرضا عالی‌منش، رئیس اورژانس استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم از آغاز مقدمات راه‌اندازی یک پایگاه در بخش وراوی شهرستان مُهر خبر می‌دهد. 

وی درباره حادثه‌ای که در این بخش رخ داده و منجر به فوت ۲ نفر شد، می‌گوید: فاصله تصادف تا مرکز اورژانس بیش از ۳۰ کیلومتر بوده و آمبولانس ظرف ۲۰ دقیقه به محل رسیده و اگر پایگاه نزدیکتری وجود داشت به طور قطع این کمتر می‌شد. 

به گفته عالی‌منش با وعده رئیس اورژانس کشور احداث پایگاه اورژانس وراوی در دستور کار قرار گرفته و این امر در دست پیگیری است. رئیس اورژانس استان فارس جمعیت و فاصله با نزدیکترین مرکز را فاکتورهای موثر در احداث یک پایگاه عنوان می‌کند که به لحاظ جمعیت به ازای هر ۲۰ هزار نفر و به لحاظ مسافت هر ۴۰ کیلومتر باید یک پایگاه اورژانس احداث شود. 

 به گفته وی راه‌اندازی  پایگاه‌های اورژانس تنها منوط به داشتن این فاکتورها نیست بلکه باید مصوبه‌ اورژانس کشور را نیز داشته باشد. براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین معاون بهداشت و معاون درمان وزارتخانه بهداشت امضا شده تامین فضای فیزیکی، تجهیزات و نیروی پایگاه‌های به ویژه در نقاط روستایی به عهده معاونت بهداشت و نظارت و آمبولانس با اورژانس است. 

راه‌اندازی یک پایگاه در بخش گله‌دار 

خلیلی، رئیس شبکه بهداشت مُهر نیز در تکمیل صحبت‌های عالی‌منش از راه‌اندازی یک پایگاه اورژانس در بخش گله‌دار سخن می‌گوید که فردی نیک‌اندیش نیز تهیه ساختمان و آمبولانس را به عهده گرفته است.

وی ماموریت‌های پایگاه شهری را زیاد نمی‌داند، این ماموریت‌ها روزانه ۲ تا ۳ عملیات است. به گفته خلیلی امکان باز کردن کد ۲ در این پایگاه وجود دارد که در صورت افزایش ماموریت‌ها این کد باز می‌شود. کد ۲ به معنای استقرار یک پایگاه سیار اورژانس در کنار پایگاه ثابت شهری است. 

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مُهر اختلال در خطوط ارتباطی و مخابراتی را از مشکلات اصلی در امر خدمات‌رسانی عنوان می‌کند و دلیل این امر را این می‌داند که خطوط ارتباطی مُهر تحت پوشش شبکه کازرون است که مشکلاتی را به وجود آورده است. 

کمبود پایگاه اورژانس جاده‌ای با وجود داشتن شرایط لازم، فاصله زیاد پایگاه‌های اورژانس و نبود خطوط ارتباطی مناسب از مشکلاتی است که در شهرستان مُهر به ویژه در زمان تصادف و از دست رفتن جان یک انسان بیشتر خودنمایی می‌کند. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار