مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور فارس با اشاره به درخواست‌ها و مکاتبات انجام شده بین دانشگاه پیام نور شیراز و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سال 90 تاکنون، از شک و تردیدهایی سخن گفت که مانع دفن شهدای گمنام در این دانشگاه می‌شود.
کد خبر: ۵۱۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸ 19 October 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:حجت الاسلام حافظ ثابت امروز با اشاره به اینکه شهدای گمنام هر جا پا می‌گذارند، نشاط و معنویت و امنیت به ارمغان می‌آورند، اظهار داشت: شهید گمنام ممکن است در زمین گمنام تلقی شود، اما در آسمان‌ها معروف است؛ نه‌تنها شهدا بلکه انسان‌های مومن بر روی زمین نیز مورد بی‌مهری و کم‌لطفی قرار می‌گیرند، اما در پیشگاه خداوند مورد تکریم هستند.

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور فارس ادامه داد: پس از دفاع مقدس، شهدایی که گمنام بودند در جایگاه ارزشمندی که در شأن آن‌ها هم باشد به خاک سپرده می‌شدند و از مطالبات مردم از اقصی نقاط کشور هم خاک‌سپاری شهدا در شهرهای خودشان بود، به‌گونه‌ای که تاکنون قریب به یک هزار و 800 یادمان برای شهدا در کشورمان احداث شده و یک هزار تقاضای دیگر نیز برای دفن شهید موجود است.

وی افزود: دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه پیام‌نور از این قاعده و مطالبه‌گری مستثنی نبوده و از سال 90 مکاتبات مختلفی بین دانشگاه پیام‌نور شیراز و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس برای خاک‌سپاری شهید گمنام در این دانشگاه صورت گرفته است.

ثابت خاطرنشان کرد: با تغییر مدیریت‌ها این مطالبه‌گری ادامه داشته و از سال 90 تاکنون که 3 مسؤول استانی عوض‌ شده‌اند، دانشگاه پیام نور شیراز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز دانشگاهی پیام نور فارس با تغییر مدیران درخواست خاک‌سپاری شهید را مطرح کرده است.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور فارس تأکید کرد: درخواست برای دفن شهید گمنام است و بر اساس اسنادی که مرقوم و ردوبدل شده مکان خاک‌سپاری هم معین است؛ در نامه‌ها چند اولویت عنوان‌ شده که اولین مکان تپه‌ای معروف به تپه شهدا در کنار مسجد دانشگاه است.

به گفته وی در برخی نامه‌های درخواست نیز تنها به تپه شهدا اشاره‌ شده است که درخواست‌های شفاهی و کتبی تا سال جاری نیز ادامه داشته است.

ثابت بابیان اینکه درخواست دفن شهید در دانشگاه از سوی دانشجویان، اساتید و کارمندان مطرح‌ شده است، گفت: البته طبق روال اداری رئیس دانشگاه نامه‌نگاری‌ها را مکتوب و با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ردوبدل کرده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: به دنبال مکاتبات اداری و شفاهی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار باقرزاده در تابستان سال جاری در دانشگاه حضور پیدا کرد و اولین سؤالی که داشت این بود که مسجدتان کجاست؟ ما با اشاره مسجد را نشان دادیم و گفتند برویم به سمت مسجد؛ اما بعد بالای تپه شهدا هم رفتند و گفتند که همین‌جا مکان دفن دو تا شهید را آماده کنید؛ به‌جای اینکه ما بگوییم، خودشان دوتا شهید را تخصیص دادند و به نیت شهدا، دو سلام هم بر امام حسین (ع) دادند.

ثابت با اشاره به موافقت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با دفن دو شهید گمنام در دانشگاه پیام نور شیراز هم‌زمان با دهه محرم امسال که بارقه‌ای از امید در دل دانشجویان و اساتید را روشن کرد، گفت: قرار شد با همراهی دانشگاه محل دفن شهدا آماده شود، اما گره‌های ذهنی برای برخی افراد پیش آمد و تاکنون باگذشت حدود 2 ماه خاک‌سپاری شهید در دانشگاه اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا شک و تردیدهای صورت گرفته برطرف شود؛ راجع به اصل دفن شهید همه متفق‌القول هستند، رئیس دانشگاه و برخی مسئولین دیگر خودشان هم از خانواده شهدا هستند، اما علیرغم نامه‌نگاری‌های صورت گرفته، شک و تردیدهایی برای مکان دفن شهدا مطرح‌ شده است.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور فارس بابیان اینکه متولی دفن شهدا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، افزود: هرجایی از دانشگاه که این بزرگواران که اولیای دم از سوی حاکم شرع شناخته می‌شوند تشخیص بدهند، همه دانشگاهیان ملتزم می‌شوند و تلاش می‌کنند که به سرعت  فضای دفن شهید را آماده کنند.

ثابت تأکید کرد: قطعاً اگر خانواده‌های این شهدا هم بعداً بر اساس شناسایی بفهمند که شهیدشان در دانشگاه دفن شده است، چون می‌دانند که هم مردم و هم‌دانشگاهیان نیاز به پناهگاه و خلوتگاهی دارند که با شهید مناجات کنند، از حضور در این مکان لذت می‌برند و شهیدشان را از دانشگاه جابه‌جا نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه پیام نور شیراز تصریح کرد: در صورت تأخیر در جانمایی محل دفن شهدا از سوی دانشگاه و به دلیل مطالبات زیاد از شهرهای مختلف ممکن است شهدای تخصیص داده‌ شده به دانشگاه پیام نور شیراز به نقاط دیگر برده شوند و این دانشگاه از میزبانی شهدا برای همیشه محروم شود که قطعاً پشیمانی به دنبال خواهد داشت.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور فارس گفت: امیدواریم که موانع برطرف شود و دانشگاه پیام‌نور شیراز با حضور شهدا نورانی شود؛ در زیارت وارث می‌خوانیم که‌ ای شهدا، هر خاکی که شما در آن دفن شدید نه‌تنها پاک است، پاک‌کننده هم است؛ حضور شهدا بهسازی و سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه و به‌خصوص دانشگاه‌ها کمک می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار