مدیرکل منابع طبیعی:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت : مشکل خشکسالی و کمبود آب اکنون مهم ترین تهدید عرصه های طبیعی این استان بر معیشت روستاییان همجوار مناطق تاثیر منفی گذاشته است.
کد خبر: ۵۱۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ 18 October 2017
به گزارش تابناک سمنان، علینقی حیدریان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را تهدید دیگری برای عرصه های طبیعی برشمرد و افزود : استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی موضوع خشکسالی در استان سمنان را تشدید کرده است.

وی اظهارداشت : خشکسالی همچنین تنوع پوشش گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند و حتی کاهش پوشش گیاهی یک تهدید برای محیط زیست محسوب می‌شود.


وی بر ضرورت مدیریت بر منابع آبی تأکید و اضافه کرد : استفاده نکردن از آب‌های سطحی مشکلاتی را ایجاد می‌کند و اگر همین مقدار اندک بارندگی اگر به‌درستی مدیریت نشود به‌ صورت سیلاب درآمده و از دسترس خارج می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با بیان این که تخریب جنگل در شمال مهدی‌شهر، دامغان و شاهرود در سال های گذشته به صفر رسیده است، تصریح کرد : در منطقه کالپوش در بعضی موارد برای استفاده سوختی از درختان استفاده می‌شد اما اکنون به علت فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته و گازرسانی به این منطقه، تخریب جنگل در اینجا وجود ندارد.

وی فرسایش خاک را از دیگر تهدیدهای استان سمنان ناشی از خشکسالی ذکر کرد و گفت : فرسایش خاک به 2 صورت فرسایش آبی خاک و فرسایش بادی وجود دارد که این مشکل خاک حاصلخیز از بین می برد.

وی درباره علت رخ دادن فرسایش خاک ناشی از آب یادآور شد : زمانی که به علت خشکسالی پوشش گیاهی کاهش یابد و بارندگی اتفاق بیافتند، میزان آبی به‌صورت سیلاب‌ها روان می‌شود با خود خاک حاصلخیز را به همراه می‌برد.

وی افزایش پوشش گیاهی عرصه های طبیعی را مهم‌ترین راهکار جلوگیری از کاهش سیلاب‌ها دانست و اضافه کرد : اگر در منطقه‌ای میزان پوشش گیاهی بالای 80 درصد باشد روان آب وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد : فرسایش بادی به دلیل نبود پوشش گیاهی صورت می‌گیرد چراکه این پوشش مهم‌ترین محافظ زمین در برابر وزش باد است و اگر پوشش کاهش یابد هنگام وزش باد در عرصه‌های بیابانی و کویری میزان بیشتری فرسایش خاک صورت می‌گیرد.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
منبع: ايرنا
برچسب ها: خشکسالی ، کمبودآب ، سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار