در بازدید از تعدادی از پارک های گردشگری در روستاهای مازندران اکنون بعد از چند سال از بهره برداری ، برخی از این طرح های عمرانی و خدماتی رها شده اند و نه تنها قابلیت استفاده بهینه برای اهالی روستا را ندارند جاذبه خود را برای مسافران نیز از دست داده است .
کد خبر: ۵۱۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 17 October 2017
آب بندان ، رودخانه ، جنگل ، اماکن مذهبی و موقعیت مکانی روستا بلحاظ واقع شدن در مسیر راههای مواصلاتی از جمله ویژگی هایی است که در انتخاب روستاها برای ایجاد پارک گردشگری روستایی لحاظ می شود .
 
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با لحاظ کردن این ویژگی ها به همراه دیگر ویژگی ها نقاط هدف خود را برای ایجاد پارک های گردشگری روستایی انتخاب می کند و در برخی روستاهای استان این طرح اجرا شد که استفاده و بکارگیری برخی خدمات رفاهی و تفریحی همچون قایق های پدالو ، ماهیگیری و بوستان ها باعث شد که در مراحل اغازین بسیاری از مردم روستا و حتی مسافران روی خوش به این فضاها نشان بدهند .
روستای پایین لموک از توابع شهرستان قائمشهر بلحاظ دارا بودن آب بندانی به وسعت هشت هزار متر مربع در هسته مرکزی آن در فهرست گزینه انتخابی مجموعه بنیاد مسکن برای ایجاد پارک گردشگری روستایی قرار گرفت .
در مدت هشت ماه و با صرف هزینه هفت میلیارد ریالی این پارک آماده شد و در سال 1389 با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به بهره برداری رسید .
این نهاد با ایجاد پارک گردشگری روستایی در پایین لموک علاوه بر ایجاد محیطی مناسب گردشگری برای حضور افراد و مسافران ، به منبع درآمدی برای دهیاری و شورای اسلامی روستا مبدل شد .
** خرابه ای بعد از گذشت چند سال از افتتاح
دهیار روستای پایین لموک از ایجاد پارک های روستایی به عنوان منبع درآمدی خوب برای منطقه نام برد و گفت که بواسطه حضور مسافران و افراد برای استفاده از خدمات رفاهی این پارک ، درآمدهای زیادی در زمان اوج فعالیت برای منطقه ایجاد شد .
فرهاد براری که خود در زمان ایجاد پارک روستایی پایین لموک در سمت دهیار روستا فعالیت داشت ، افزود : چرخش مالی یک میلیارد ریالی در مدت یکسال ثمره وجود همین پارک گردشگری در آنزمان بود .
وی ادامه داد : با توجه به علاقه خودم به حفظ و نگهداری این پارک تا سال 1390 که در سمت دهیار فعالیت می کردم کارهای مربوط به آن را انجام می دادم .
دهیار پایین لموک که رها شدن را سرنوشت 6 سال اخیر این پارک توصیف کرد ، افزود : با تغییر در ترکیب دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستا و حضور افرادی که نگهداری این پارک بدون تخصیص اعتبار را جز وظایف دهیاری نمی دانستند اکنون این پارک به مخروبه ای تبدیل شده است .
وی با اشاره به اینکه مسافران زیادی برای دیدن چشم انداز و منظره پارک پایین لموک به این روستا می آمدند ، ادامه داد : وضعیت فعلی این پارک نه تنها مناسب برای حضور مسافران بلکه شایسته و لایق اهالی یکهزار نفری روستای پایین لموک نیست .
براری که نگهداری و صرف هزینه برای پارک گردشگری را به عنوان برنامه های مکلفی دهیاری ها ندانست ، ادامه داد : در حالیکه با مکلف کردن این وظیفه به دهیاران به همراه در نظر گرفتن ردیف اعتباری برای نگهداری و نظارت بر آن باعث می شود تا با تغییر دهیار و یا شورای سرنوشت بلاتکلیفی برای پارک ها رقم نخورد.
وی که اخیرا دوباره در سمت دهیار روستای پایین لموک فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت : بعد از چند سال رکود پارک با تلاش هایی که اخیرا در حال انجام است امیدواریم به دوران طلایی شکوفایی حضور مسافران برسیم .
*** نجات پارک های روستایی جدید از خطر مخروبه شدن
مردم روستای 800 نفری پهناب محله واقع در شهرستان جویبار که اخیرا طعم شیرین داشتن پارک روستایی را چشیده اند .
علی تقی زاده دهیار این روستا به خبرنگار ایرنا گفت : برای احداث پارک 350 متر مربعی روستای پهناب محله 360 میلیون ریال هزینه شد .
وی که از این پارک به عنوان فرصت مناسبی برای حضور و استفاده مردم محله و گردشگران از فضای دل انگیزدر روستاها ذکر کرد ، افزود : قرار داشتن روستا در مسیر جاده مواصلاتی ساری با لاریم و همجواری این پارک با فضای سرسبز و جذاب محوطه امامزاده صادق رضا ،فضای خوبی را برای مردم بوجود آورده است .
دهیار روستای پهناب محله در پاسخ به این سوال که مدیریت و نظارت بر رتق و فتق امور مربوط به پارک روستایی را چه کسی نظارت می کند ؟ گفت : خودم به عنوان دهیار تا زمانیکه در این مسئولیت حضور دارم و رئیس شورا به دلیل نزدیکی محل سکونت به پارک بر این امور نظارت می کنیم .
وی افزود : البته تعیین تکلیف مدیریت امور پارک های روستایی توسط ارگان های مربوطه به همراه تخصیص اعتبار نگهداری می تواند در نگهداشت این فرصت های گردشگری تاثیر بگذارد .
*** پارک های گردشگری روستایی هم تهدید و هم فرصت
مدیرکل امور روستائی و شوراهای استانداری مازندران ایجاد پارک های گردشگری در روستاها را هم فرصت و هم تهدید خواند .
جان الله عبدی در تشریح این مساله گفت : صرف اعتبار بالا برای اجرای طرح عمرانی همچون پارک های روستایی از سوی بنیاد مسکن از آن جهت که زمینه ساز استفاده روستاییان از فضای تفریحی را فراهم می کند شایسته است .
وی افزود : اما اینکه طرحی اجرا و بدون متولی و مدیریت رها بماند تبعات خاص خود را به همراه خواهد داشت .
مدیر کل امور روستایی مازندران به حال خود رها گذاشتن پارک های گردشگری در روستاها را از آن جمله طرح های عمرانی برشمرد و ادامه داد : برخی پارک ها الان بجای اینکه محیطی لذتبخش برای روستاییان و مسافران باشد به مخروبه ای مبدل شده است .
وی در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی ساخت پارک های روستایی برای مدیریت و تولیت آنها تصمیم گیری کرد ؟ گفت : تاکنون در این زمینه اقدامی در قالب تفاهم نامه و یا مصوبه صورت نگرفته است تا دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها مکلف به این کار باشند .
عبدی افزود : با توجه به صرف هزینه و اعتبار بالا برای اجرای این طرح ها و برای اینکه استفاده لازم در این خصوص شود از سوی اداره کل امور روستایی مازندران به دهیاران مکلف کردیم تا در حد توان خود برای نگهداری این طرح ها اقدام بکنند .
وی که کیسه منابع درآمدی دهیاری ها را خالی از پول ذکر کرد ، ادامه داد : انجام امور نگهداری و حفظ این پارک ها هزینه بر است و می بایست در این زمینه به دهیاران یاری رسد .
*** ایجاد حدود 10 پارک روستایی در مازندران
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران که این نهاد را متولی ایجاد پارک های روستایی نام برد و گفت : این فضاها با اولویت استفاده افراد بومی در روستاها برخوردار از ویژگی هایی احداث می شود .
محمد خانی نوذری که دستگاه و مجموعه بهره برداری از پارک های روستایی را دهیاران و مردم همان روستا می داند ، افزود : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ردیف اعتباری برای نگهداری این پارک ها ندارد و منابع درآمدی روستاها برای این منظور صرف شود .
وی که پارک های روستایی بویژه پارک هایی با رنگ و روی گردشگری را بهترین گزینه برای کسب درآمد دانست ، ادامه داد : دهیاران با اجرای برخی طرح ها و برنامه های درآمدزایی می توانند به موفقیت های خوبی در این زمینه دست یابند .
مدیر کل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 10 پارک روستایی در استان ایجاد شد ، افزود : فرهنگ سازی و آموزش به دهیاران و اهالی منطقه مبنی بر جایگاه این پارک ها و حفظ و نگهداری از آن می تواند در رفع مشکلات این پارک ها موثر باشد .
مازندران با 3 میلیون و 250 هزار نفر جمعیت بیش از سه هزار و 200 روستا دارد و حدود 45 درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار