عملیات بازسازی میدانی پل بعثت ، شاهکار مهندسی رزمی تاریخ دفاع مقدس یکشنبه در اروندکنار آبادان آغاز شد.
کد خبر: ۵۰۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 15 October 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، عملیات والفجر هشت، در دهه فجر سال 1364 آغاز شد و در 22 بهمن ماه همان سال، با اهتزاز پرچم گنبد مقدس رضوی، بر فراز مسجد جامع بندر راهبردی فاو عراق، به پیروزی رسید. 

یکی از مهمترین مسائل عملیات والفجر 8 چگونگی تدارک رسانی و پشتیبانی از هزاران نفر رزمنده در آن سوی اروندرود پس تصرف شهر فاو بود.

در ابتدا پشتیبانی و تدارکات جنگ با استفاده از شناورهای سبک و پل خضر و همچنین با کمک تعدادی بارج و یدک کش سبک، انجام می شد.

پل عظیم بعثت به منظور پشتیبانی رزمندگان اسلام در منطقه علمیاتی فاو عراق توسط یگان های رزمی مهندسی جهاد سازندگی و در مدت کوتاهی طرح و اجرا شد.

نیروهای مهندسی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی، توانستند با بکارگیری حدود سه هزار و 400 لولۀ نفتی 56 اینچی و با یک طرح مهندسی دقیق، چنین پلی را به طول حدود 600 متر و عرض حدود 12 متر و با عمق حدود 8 متر احداث نمایند.

یکی از طراحان و مهندسان ساخت پل عظیم بعثت گفت:بازسازی مجدد بخشی از پل عظیم بعث با موافقت و کمک سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در یادمان شهدیا عملیات والفجر8 اروندکنار اجرا می شود.

سیداحمد بنی هاشمی افزود: برای بازسازی 50 متر از پل بعثت 100 لوله از لوله های پل قدیمی بعثت در سالهای گذشته از اروندرود خارج شده و به استان های مختلف کشور منتقل شدند مورد استفاده قرار می گیرند.

وی اظهار کرد :نحوی بازسازی پل به همان شیوه ساخت پل بعثت در زمان جنگ است و می توان از آن به عنوان یک اسلکه چند منظوره نیز بهره گرفت.

بنی هاشمی ساخت پل بعثت را بیانگر بلوغ مهنسی سنگرسازان بی سنگ جهاد سازندگی در هشت سال جنگ تحمیلی توصیف کرد و بیان داشت:ثبت علمی جهانی ساخت این پل در دستور کار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار