بيش از 5 سال از طرح «آزمايشی» پزشك خانواده شهری می‌گذرد، تيرماه ٩١ بود كه مقرر شد اين طرح به‌صورت آزمایشی در استان‌های فارس و مازندران اجرا گردد تا سپس برای اجرا در سطح كشور تصمیم‌گیری شود.
کد خبر: ۵۰۸۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 14 October 2017
تابناک فارس به نقل ازفارس:طرح پزشک خانواده در استان فارس از ابتدای فروردین 96، با تغییرات عمده‌ای نسبت به سال‌های گذشته در حال اجراست. همان زمان قصد داشتم در این خصوص مباحثی را تقریر نمایم، اما هم‌زمان زمزمه‌ی شایعاتی مبنی بر تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به گوش می‌رسید که روزبه‌روز هم رساتر می‌شد. از آنجائى که طى چند ماه گذشته، محتمل بود صحبت کردن در خصوص طرح پزشک خانواده، منجر به ایجاد شائبه‌ی فشار بر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شود و لذا جانِ کلام ازنظر موافقان و مخالفانِ تمدید ریاست ایشان مغفول ماند، لذا موضوع به زمان دیگری موکول شد.

بعد از چندین ماه کش‌وقوس، بالاخره صبح روز سه‌شنبه ١١ مهرماه 96، دکتر محمدهادی ایمانیه در یک نشست خبری به شایعات رنگارنگ پایان داده و اعلام کرد در پست ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابقاء شده است.

حال زمان مناسبی است که از تمام متصدیان و دلسوزان حوزه سلامت در استان فارس، با هر نوع سلیقه‌ی فکری و سیاسی و علمی و اجتماعی بخواهیم در کمترین زمان به ابراز بیم‌ها و امیدها و تلاش‌های موافق و مخالف و پس‌ و پیش پرده پایان داده، انرژی فکرى و جسمىِ آزادشده از این طریق را به رتق‌وفتق مشکلات مردم بگمارند. به‌خصوص تصمیم‌گیری بهینه در موضوع طرح پزشک خانواده ضروری به نظر می‌رسد. ازجمله‌ی ابهامات اساسىِ این طرح، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

١- انتظار می‌رود بعد از 5 سال، یک طرح آزمایشى تعیین تکلیف شود. بالاخره یا کفه‌ی محاسن آن به معایبش می‌چربد، که در این حالت تمام هم‌وطنان در سراسر کشور حق‌ دارند از این طرح بهره‌مند گردند؛ یا معایب طرح از محاسنش فزون است، که در این حالت هم باید به نفع مردم فارس اجراى آن را متوقف کرد. به‌هرحال، اجرای آزمایشى یک طرح همان‌طور که از نامش پیداست، نمی‌تواند به‌طور نامحدود ادامه یابد.

٢- هم‌اکنون بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی، ماهیانه مبلغ چندین میلیارد تومان به مجموع پزشکان محترم عمومى در این طرح پرداخت می‌کنند. این مبلغ بدون توجه به اینکه بیمار به پزشک خانواده مراجعه نموده یا ننموده و صرفاً بر اساس تعداد جمعیتی که نزد پزشکان ثبت‌نام کرده‌اند پرداخت می‌شود. از سوی دیگر، طی ٦ ماه گذشته تاکنون، هر پزشک خانواده در هر نوبت‌کاری فقط ١٦ نفر از مراجعین را در قالب طرح پزشک خانواده پذیرفته و سایرین را با مقررات استان‌های دیگری که مجری طرح نیستند می‌پذیرد! معناى این اقدام آن است که هرماه چندین میلیارد تومان از بیت‌المال به پزشکان خانواده پرداخت می‌شود تا در هر نوبت‌کاری تنها ١٦ نفر را رایگان معاینه کرده و از سایر بیماران هم مبلغ ویزیت دریافت کنند. این امر منجر به ایجاد شائبه‌ی جدی در خصوص هدف اجراى طرح پزشک خانواده شهری شده است. بدیهی است مردم به‌عنوان صاحبان اصلی بیت‌المال حق‌ دارند بدانند طرح مذکور اجرا می‌شود تا پزشکان محترم عمومی از یک درآمد مناسب و پایدار برخوردار شوند و به‌نوعی به‌طور غیرمستقیم همگى به استخدام دولت درآیند؟ یا اجرا می‌شود تا هزینه‌های درمان مردم کاهش یابد؟ و اگر دومی درست است پس چرا اکثر مردم باید مبلغ ویزیت را پرداخت کنند و فقط تعداد محدودی معاف می‌شوند؟ و اصلاً چه طریق و دستورالعمل مشخصی وجود دارد که می‌تواند بین بیماری که به ویزیت رایگان نیاز دارد و آنکه نیاز ندارد تمیز قائل شود؟

ازآنجاکه تعیین تکلیف طرح پزشک خانواده مطالبه‌ی جدى اهالی فارس است؛ انتظار می‌رود مسئولین محترم استان فارغ از اینکه اجراى طرح مذکور به مذاق سیاسی‌شان تلخ باشد یا شیرین، هرچه زودتر تصمیمى اتخاذ نمایند که به نفع مردم باشد. همین!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهاب الدین کاراندیش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
دقیقا دو سال از انتشار این مطلب شما گذشته و هنوز داستان ادامه داره.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار