فوق تخصص جراحی قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از درمان نوزاد دچار فقدان کامل شریان ریوی به یک روش جدید برای اولین بار در دنیا توسط تیم جراحی قلب شیراز خبر داد.
کد خبر: ۵۰۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 14 October 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:دكتر احمدعلي اميرغفران گفت: اين جراحي براي درمان بيماراني كه به صورت مادرزادي دچار فقدان كامل شريان ريوي هستند انجام مي گيرد؛ در موارد معمول اگر نوزادي قسمتي از شريان ريوي را نداشته باشد با روش هاي معمول مانند پرده هاي مصنوعي گرفته شده از قلب خود و يا حيوانات، ترميم 
مي شود، اما در موارد نادري كه تمامي شريان ريوي وجود ندارد، درمان آن بسيار سخت و پيچيده است.
وي افزود: چندي پيش با تشخيص همكاران گروه كارديولوژي در شيراز، نوزاد 6 ماهه اي كه دچار فقدان شريان ريوي بود به ما ارجاع داده شد و با توجه به اهميت موضوع، اين بيمار طي دو مرحله با فاصله زماني يكسال تحت دو عمل سنگين جراحي قلب قرار گرفت؛ در اين خصوص به منظور ايجاد شريان ريوي در كودك با همكاري تيم جراحي قلب در بيمارستان دنا، وريد مركزي بيمار معروف به «بي نام» را برداشته و بين دو ريه او قرار داديم و اين به شريان ريوي جديد بيمار تبديل شد. دكتر اميرغفران يادآور شد: در مرحله دوم كه اخيراً انجام شده، پس از بررسي هاي لازم توسط تيم داخلي قلب، كودك تحت جراحي نهايي قرار گرفت و ترميم كامل قلب بيمار با بستن سوراخ بين دهليزي و استفاده از يك دريچه انساني به جاي دريچه ريوي و وصل كردن آن به شريان ريوي ساخته شده توسط پزشكان در مرحله اول، ترميم به صورت كامل انجام گرفت و نتيجه رضايت بخش بود.
اين فوق تخصص جراحي قلب و عروق گفت: در ادامه درمان اين كودك، متخصصان ريه كودكان دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز براي اولين بار در كشور در بيمارستان نمازي، تنگي ناي بيمار را از طريق قراردادن استنت در ناي برطرف كردند. دكتر اميرغفران ادامه داد: استفاده از وريد بي نام براي ساختن شريان ريوي تاكنون در دنيا گزارش نشده و ما در حال ارائه اين تجربه به مراكز بين المللي هستيم. وي گفت: 2 درصد كل تولدها دچار نوعي ناهنجاري قلبي مادرزادي است كه اين مشكلات طيف گسترده اي دارد و عدم وجود شريان ريوي يكي از نارسايي هاي نادر قلبي است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز در ادامه افزود: با توجه به اينكه بيماري هاي قلبي، نخستين علت مرگ و مير در دنيا و كشور است، پيشرفت هاي بسياري در سال هاي اخير اتفاق افتاده و در زمينه هاي مختلف داخلي و جراحي قلب، فعاليت هاي مطلوبي در كشور انجام گرفته است.
دكتر اميرغفران ادامه داد: در حال حاضر تعداد زيادي از اعمال پيچيده مادرزادي و تعويض دريچه از طريق آنژيوگرافي و پيوند قلب در شيراز انجام مي شود و حداقل 5 نوع عمل جراحي كه براي اولين بار در دنيا انجام شده، توسط ما به گنجينه بين المللي جراحي قلب و عروق اضافه شده است.
وي گفت: اخيراً نيز يكي از وسايلي كه در جراحي قلب كم تهاجمي به كار برده مي شود توسط ما در شيراز ابداع گرديده و در كنگره وين معرفي و قرارداد ساخت آن با يكي از شركت هاي خارجي منعقد شده، نام اين دستگاه نيز «شيراز» است. اين وسيله براي در دسترس قراردادن اجزاي زير دريچه ميترال قلب استفاده مي شود.
دكتر اميرغفران افزود: تمامي پيشرفت هاي يادشده را مديون همكاري كليه گروه هاي درگير تيم بزرگ قلب شامل پزشكان متخصص قلب، بيهوشي، جراحان قلب، پرسنل اتاق عمل، بيهوشي، پرفيوژنيست ها و پرسنل ICU در شيراز مي باشيم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار