رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس با اشاره به اینکه هم اینک 286 مدرسه عشایری به صورت چادری اداره می شود، گفت: با اجرای طرح جایگزینی کانکس های مجهز به کلاس درس به جای چادر عشایری، 110 مدرسه کانکسی با ظرفیت پذیرش حدود 900 دانش آموز جایگزین مدارس چادری در مناطق عشایر نشین می شود.
کد خبر: ۵۰۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹ 10 October 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی عسکر نجفی، سه شنبه در آیین طرح برچیدن چادرهای کلاس درس مدارس عشایر و جایگزینی آن با کانکس کلاس درس، افزود: با استقرار این کانکس های مجهز به کلاس درس، یک هزار و 233 مترمربع به فضای ثابت آموزشی و رفاهی مدارس عشایری اضافه می شود. 
وی، در مورد امکانات این کلاس ها گفت: این سازه های فلزی امکان اتصال به شبکه برق سراسری و همچنین نصب پنل های خورشیدی را دارد و با تامین برق برای آنها، سامانه مولد سرما و گرما و همچنین امکان استفاده از فناوری های نوین همچون رایانه برای دانش آموزان عشایر فراهم می شود.
رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس بیان کرد: در کنار کلاس های کانکسی، برای رفاه بیشتر معلمان عشایر و تامین محل اسکان آنها، 204 متر مربع فضای کانکسی ساخته می شود و علاوه بر این، ساخت 80 سرویس بهداشتی با زیر بنای 93متر مربع در قالب همین طرح برای مدارس عشایری پیش بینی شده است.
نجفی، هدف از اجرای این طرح را طرح را ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و مهیا کردن شرایط بهتر برای تحصیل دانش آموزان عشایر بیان کرد و گفت: اجرای این طرح از اردیبهشت 94 و در سفر ریاست جمهوری به فارس، با اعتباری افزون بر 40 میلیارد ریال مصوب شد که در فاز نخست آن نزدیک به 22 میلیارد و 800 میلیون ریال برای ساخت 51 کانکس هزینه شده است. 
رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر که موجب کمبود منابع طبیعی و مرتع برای دام شده است، بخشی از عشایر کوچ رو در نقاط مختلف استان اسکان یافته اند، با در نظر گرفتن این شرایط و اینکه چادر پاسخگوی نیاز مدارس ما در این مناطق نیست به همین سبب طرح تبدیل این مدارس به مدارس کانکسی اجرا می شود.
نجفی افزود: آموزش و پرورش عشایری بر اساس زندگی مردم عشایر و کوچ آنها که یک الزام برای ادامه معیشت این قشر از جامعه است، تنظیم شده، لذا برای پوشش تحصیلی دانش آموزان عشایر لازم است مدارس و معلمان ما در کنار عشایر کوچ کنند.
وی، بیان داشت: دربرخی از مناطق این استان نیز که عشایر به صورت ثابت اسکان دارند، مدارسی به صورت آجری ساخته و یا در حال ساخت است که از آن جمله می توان به ساخت مدرسه 6کلاسه در 2منطقه عشایری خرمایک فراشبند و شهرک الزهرا (س) بخش سرچهان شهرستان بوانات در قالب طرح برکت اشاره کرد.
رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس افزود: همچنین با همت خیران در برخی از مناطق همچون شهرک شهید رجایی فسا و آباده طشک نیز مدارس 2 و سه کلاسه آجری در دست ساخت است.
نجفی اظهار کرد: آموزش و پروش عشایر فارس با پیشینه ای نزدیک به 60 سال، بیشترین گستردگی و پراکندگی را دارد، به نحوی که پراکندگی مدارس این اداره و دامنه فعالیت آن از سواحل خلیج فارس تا جنوب استان اصفهان را شامل می شود.
وی، به طرح دولت برای پوشش تحصیلی همه دانش آموزان لازم التعلیم عشایر اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه و در چارچوب پوشش کامل افراد لازم التعلیم و کاهش افراد بازمانده از تحصیل، مقرر شده که تا سال 1399 تمام بازماندگان از تحصیل عشایر کشور که نزدیک به 75 هزار نفر هستند، تحت پوشش تحصیلی قرار گیرند که از این تعداد نزدیک به 9 هزار نفر از آنها متلعق به استان فارس هستند.
رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس، با اشاره به فعال بودن چهار نمایندگی مدارس عشایر در شهرستان های فسا، کازرون، قیروکارزین و فراشبند، گفت: 474 مدرسه ابتدایی و 23 دبیرستان زیر پوشش آموزش و پرورش عشایر این استان فارس فعال است که 21 مدرسه متوسطه آن به صورت شبانه روزی اداره می شود.
نجفی ادامه داد: هم اینک 11 هزار دانش آموز در مدارس عشایری فارس مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد هفت هزار دانش آموز در مدارس ابتدایی و مابقی در مقطع متوسطه اول و دوم به تحصیل اشتغال دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار