من چند سالی است که باغات جنوب کشور و بالاخص درختان مرکبات درگیر آفات متعددی است که باغداران را به زحمات و دردسر های فراوانی انداخته است. هزینه های هنگفتی که بابت خرید سموم آفت کش می شود گذشته از اینکه جیب باغدارا را خالی می کند
کد خبر: ۵۰۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 10 October 2017
تابناک فارس به نقل از راهنمایی سفر:من چند سالی است که باغات جنوب کشور و بالاخص درختان مرکبات درگیر آفات متعددی است که باغداران را به زحمات و دردسر های فراوانی انداخته است. هزینه های هنگفتی که بابت خرید سموم آفت کش می شود گذشته از اینکه جیب باغدارا را خالی می کند باعث ضعیف شدن درختان گردیده است. به این موارد اضافه کنید بیماری های متعددی که از طریق سم به بدن انسان سرایت می کند.

باغداران که بر اساس تجربه و آرمون و خطا دهان به دهان به یکدیگر سموم مختلف را توصیه میکنند، بعد از ده سال سم پاشی متوجه ضعف شدید  در درختان شده اند. خشکسالی و تغییرات شدید جوی در سال های گذشته از دیگر عوامل ضعیف شدن درختان و کم شدن میوه ها می توان نام برد.

تغییرات جوی عامل ناگهانی
سال گذشته بارش برف و سرمای نا متعارف در فصل بهار و همچنین سیل بی سابقه در منطقه جنوب ایران باعث شد که قطب لیموی کشور با مشکلات متعددی رو به رو شود. شهر جهرم که حدد ۴۰ درصد لیمو ترش ایران را به تنهایی تامین می کند به در سال زراعی گذشته با بارش برف و سیل و سرما در فصل بهار مواجه بود . محصول در این شهرستان اعم از لیمو ترش و لیمو شیرین و نارنگی و پرتقال کمتر از یک سوم سال گذشته می باشد.

 

افزایش قیمت لیموترش در این برهه از زمان به بیش از ده هزار تومان به دلیل کمبود لیمو ترش نسبت به مصرف بازار است. که اگر قدرت خرید مردم پایین نبود قیمت هر کیلو لیمو فراتر از بیست هزار تومان هم کشیده می شد.

اولین قیمت لیمو در تابستان که متعلق به شهر های استان هرمزگان از جمله رودان می باشد حدود دوازده هزار تومان بود. این در الی است که بهترین کیفیت لیمو در کشور ما متعلق به شهرستان جهرم می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار