مدیر کل بنیاد مسکن فارس اعلام کرد:‌کوه خواری،دره خواری و جنگل خواری در مناطق روستایی، ساخت و سازهای حاشیه ای را افزایش داده و چون عمدتا خارج از طرح های توسعه روستایی و طرح ها ی هادی است، در زمان بروز بلایای طبیعی بحران ساز است.
کد خبر: ۵۰۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 10 October 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مهندس عطالله زمانی اظهار داشت: ساخت و سازهای بدون ضابطه در بستر رودخانه ها ، در حاشیه کوه ها و حتی در عمق دره ها موجب مسدود شدن برخی از مسیل ها می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه این ساخت و سازها به جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی و محیط زیست آسیب می زند در زمان بروز سیلاب و زلزله نیز آسیب پذیر ترین بافت مسکونی محسوب می شود که نتیجه آن خسارت جانی و مالی است.
مدیر کل بنیاد مسکن فارس اضافه کرد: حتی اگر سیلابی هم جاری نشود با بارش کمترین رگبار و بارندگی نسبتا شدید این مناطق مسکونی آسیب پذیر هستند و خسارت های ناشی از بی تدبیری گریبان ساکنان را می گیرد، ساخت و ساز حاشیه مسیل ها متاسفانه یکی از بزرگترین تهدید هایی است که در برخی از مناطق استان فارس هم نمود دارد.
زمانی با بیان اینکه دخل و تصرف در طبیعت و مناطقی که محدوده منابع طبیعی قلمداد می شوند خلاف قانون است گفت: ما گاه با پافشاری حتی برخی از مسئولان برای اعطای مجوز به این واحد های مسکونی روبرو هستیم، فشارها نباید کارشناسان و مهندسین را تحت تاثیر قرار دهد، ضابطه اعطای مجوز به ساخت و سازهای مسکونی طرح هادی است که سند توسعه 10 ساله روستاها بشمار می آید.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس همچنین با بیان اینکه اعطای تسهیلات بانکی برای ترمیم خسارت های سیل سال گذشته در 15 شهرستان استان فارس آغاز شده است گفت : 20 درصد از منابع مالی تسهیلات دراین زمینه تا کنون تامین شده و در شهرستان هایی که از سیل سال 95 آسیب دیدند وام های 25 میلیون تومانی برای روستاها و وام های 30 میلیون تومانی برای شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت پرداخت می شود.
زمانی بیان کرد : در مجموع 7 هزار واحد مسکونی در سیل سال گذشته دراستان فارس آسیب دیدند و 5 هزار واحد نیز نیاز به تعمیرات دارند که تسهیلات بر اساس شاخص آسیب های وارد شده پرداخت می شود.
وی همچنین به اجرای طرح های توسعه گردشگری روستایی اشاره کرد و گفت : با اعطای وام های 15 و 18 میلیون تومانی در روستاها و ایجاد مراکز بوم گردی به اقتصاد روستاها کمک شایانی شده است، متقاضیان احداث واحدهای گردشگری روستایی می توانند با بهره گیری از این وام ها به اقتصاد روستا کمک کنند، در شرایط خشکسالی که درآمد روستاییان تحت تاثیر قرار گرفته احداث واحدهای بوم گردی و توجه به گردشگری روستایی می تواند تامین کننده معیشت روستاییان و کاهش مهاجرت ها باشد.
زمانی در ادامه با بر شمردن قابلیت های توسعه گردشگی روستایی در این مناطق اظهار داشت : رعایت معماری ویژه و حفظ بافت سنتی روستاهای هدف گردشگری و همچنین توجه به مقاوم سازی و کاهش آسیب ها در حوادث، اولویت بنیاد مسکن در مناطق هدف گردشگری است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس افزود: بنیاد مسکن برای توسعه گردشگری روستایی، یک تفاهم نامه پنج جانبه با وزارت خانه راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دفتر امور روستایی ریاست جمهوری منعقد کرده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد:توسعه گردشگری در روستاهای هدف گردشگری یکی از اولویت های این بنیاد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار