مخازن طلای سبز فارس هر روز بیشتر از روز قبل بر اثر آتش سوزی تحلیل می رود و گویا کسی نخواسته و نمی خواهد به فکر باشد.
کد خبر: ۵۰۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 07 October 2017

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:این روزها آتش طبق قرار هر سال خود به سراغ جنگل می رود تا طبیعت در غم از دست دادن طلای سبزش که هدیه ای طبیعی از سوی خداوند است، به سوگ بنشیند .

آتشی برپا شده ، دودی از نامهربانی ‌به آسمان‌ می رود و از هیاهوی جنگل سبز صدایی به گوش می رسد که بی امان است و  دودهای سیاه تمام فضا را فراگرفته اند ناگهان فریادی از گلویی رنجیده برای درخواست کمک از سرو قامتی جاودان عاجزانه بلند شد.

با بی‌رحمی  هر آن چه را که حق نفس کشیدن و زندگی در طبیعت را  دارد می سوزانیم و بی‌تفاوت دنیای خود را سیاه می کنیم، گندم ‌زار و  جنگل‌ها را آتش زده، دریا را تا آخرین قطره آب سر می کشیم  تا نکند ماهی کوچک قرمزی مهمان سفره هفت سین ما شود،ما خاک را در گلدان‌ های خالی خیال خود ریخته و برایش سند مالکیت صادر می کنیم. آری ما به لحظه لحظه بودن خود در زمین خیانت کرده و چشم بر روی دنیای زیبایی که آرزویمان بود بستیم، جنگل ها را به آتش کشیده و بی تفاوت از کنار آن می گذریم.

جنگل‌های فارس در محاصره آتش

 

 استان فارس را بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بیابان و ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مراتع در حدود ۱۷ و ۹ دهم درصد فرا گرفته است.

تراکم هایی که قربانی آتش می شوند

در اثر آتش سوزی ترکیب جنگل  دچار تغییر شده به طوری که گونه های کمیاب از بین رفته  و درختان، درختچه های نامرغوب و علف های هرز جایگزین آنها می شود و بعضی اوقات این پدیده ممکن است باعث کم شدن  تراکم درختان و نهال های جنگل و یا قطع شدن رشد طبیعی و پایین آمدن ارزش تجارتی درختان شود.

 نبی الله مردای سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس  گفت: این اداره بر طبق برنامه شناسایی مناطق  بحرانی و سوابق پارسال در هر شهرستان خدماتی از جمله فرستادن  اکیپ‌های ۱۵ نفره،  امکانات اولیه اطفاء حریق از جمله آتش کوب، بیل، شن کش، و فلش بک  را در اختیار افراد قرار می دهد.

جنگل‌های فارس در محاصره آتش

جنگل‌های فارس در محاصره آتش

 وی علت  کاهش میزان آتش‌سوزی در جنگل های فارس را اقدامات پیشگیرانه برشمرد و اظهار کرد: مناطق مختلف استان از نظر آتش‌سوزی احتمالی منابع طبیعی به ۳ قسمت بحرانی، حساس و معمولی تقسیم و براساس همین تقسیم‌بندی امکانات و تجهیزات خاموش کردن آتش  در این مناطق توزیع شده است.

جنگل‌های فارس در محاصره آتش

کاهش آتش سوزی نسبت به سال گذشته

 مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس  گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ مورد آتش‌سوزی در جنگل های استان فارس به ۳۴ و نیم هکتار از اراضی منابع طبیعی استان خسارت وارد کرده که میزان آتش‌سوزی نسبت به پارسال ۳۵ مورد بوده و کاهش ۸۵ درصدی داشته است.

وی افزود: در مناطق بحرانی از جمله فیروزآباد، سپیدان، ممسنی، رستم، کازرون، پاسارگاد  چند گروه اطفاء حریق مردمی وجود دارد که بلافاصله پس از اعلام آتش‌سوزی وارد عمل شده و در برخی موارد قبل از رسیدن نیرو‌های منابع طبیعی، آتش‌سوزی با مشارکت این نیرو‌ها مهار می‌شود.

بوستانی تصریح کرد:  بالاترین سطح آتش سوزی جنگل های فارس در ۳۷ هکتار مرتع و جنگل شهرستان فیروزآباد بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: از دلایل کاهش آتش سوزی جنگل های فارس مراقبت های ویژه در ایام تعطیل و گشت زنی ۱۰۰ نفری  دیده بانان فصلی  و همکاری نزدیک مردم و بهره برداری دامداران و مرتع داران است.

آتش سوزی در جنگل‌ های فارس عامل مخربی است و از نظر میزان خسارات در مناطق جنگلی مختلف استان که دچار آتش سوزی  شده، متفاوت بوده و  به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث از بین رفتن بسیاری از احشام، پرندگان، ماهی‌ها و جانوران جنگلی می‌شود.

جنگل‌های فارس در محاصره آتش 


آتش سوزی در جنگل به دلیل عوامل انسانی اعم از توریست ها و طبیعت گردان، دامداران، روستاییان، کشاورزان، مرتع داران و شکارچیان زیاد وکمبود راه های دسترسی به جنگل باعث ایجاد فرصت برای آتش سوزی و توسعه آن باعث افزایش خسارت ناشی از آن می شود.

آتش موجب پدید آمدن گونه هایی می شود که ممکن است نسبت به گونه های موجود قبلی ارزش و اهمیت و مرغوبیت کمتر داشته باشند و بسیاری از گونه های گران بها مقاومت کمتری به آتش دارند  که ممکن است، آتش  گونه های گران بها را نابود کرده و گونه های کم  بها تکثر شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار