همه ساله از اواخر شهریورماه و با نزدیک شدن فصل پاییز شاهد به بار نشستن محصول گردو در باغات شهر اقلید هستیم که باغداران در این مدت نسبت به برداشت گردو اقدام می‌کنند.
کد خبر: ۵۰۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 26 September 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: همه ساله از اواخر شهریورماه و با نزدیک شدن فصل پاییز شاهد به بار نشستن محصول گردو در باغات شهر اقلید هستیم که باغداران در این مدت نسبت به برداشت گردو اقدام می‌کنند.

هنگامی که پوسته سبز گردو در حال جدا شدن از پوسته زیرین باشد؛ باغداران با چوبی که به آن «دار» می‌گویند اقدام به گردو تکانی و برداشت گردو می‌کنند  پس از این مرحله بایستی پوسته سبز گردو از گردو جدا شود که در اصطلاح محلی "کَکَل" گفته می‌شود سپس گردوها در سایه و جای خشک پهن می‌شوند تا خشک شده و آماده عرضه بازار شوند.

از اقلام گردوی تولید شده در اقلید می‌توان به گردوی پوست کاغذی و پوست سنگی اشاره کرد که عمده گردوی باغات اقلید را گردوی پوست کاغذی تشکیل می‌دهد. هر ساله در زمان به بار نشستن محصول گردو باغداران علاوه بر برداشت گردوی باغ خود، به دیگر باغداران نیز در گردوتکانی کمک می‌کنند و پس از انجام گردوتکانی به شکرانه برداشت محصول پربار و مرغوب گرد هم می‌آیند و با برپایی میهمانی و پخت آش، برداشت محصول گردو را جشن می‌گیرند.

براساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس ۹ درصد از تولید گردوی کشور را به خود اختصاص داده و رتبه دوم تولید گردو در کشور را از آن خود کرده است. شهرستان اقلید به جهت میزان بالای تولید و کیفیت کم‌نظیر و زبانزد این محصول در سراسر کشور و حتی کشورهای مصرف‌کننده گردو مشتریان متعدد و قابل توجهی دارد.

عابدینی، کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی اقلید در گفت‌وگو با تسنیم گفت: سطح زیر کشت درخت گردو در شهرستان اقلید ۲۲۰۰ هکتار است که ۸۵ درصد از این مساحت را درختان بارور تشکیل می‌دهند. به گفته وی سالانه ۳٫۵ تن گردو از هر هکتار برداشت می‌شود که میزان تولید گردوی شهرستان را به عدد ۶۸۲۵۰۰۰ کیلوگرم می‌رساند و این رقم بالای تولید، شهرستان اقلید را به قطب تولید گردوی استان فارس تبدیل کرده است.

عابدینی با اشاره به تنوع گردوی تولیدی در شهرستان اقلید گفت: گردوی برداشت شده از باغات اقلید از انواع مختلف بوده که شامل گردوی کاغذی، سنگی، خورشتی، نوک کلاغی، خارجی و چندلر می‌شود.

میرقادری، یکی از باغداران گردو یک دست نبودن محصول گردوی شهرستان اقلید را از مشکلات این محصول عنوان کرده و می‌گوید: به دلیل اینکه گردوها توسط باد گرده‌افشانی می‌شوند بنابراین اغلب شاهد به بار نشستن چند نوع گردو در یک درخت هستیم که این یکدست نبودن باغدار را در فروش محصول با مشکل مواجه می‌کند.

وی حمایت‌های لازم از سمت دولت را در جهت اصلاح و پیوند درختان گردو ضعیف عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر دولت به باغداران تسهیلات لازم پیوند گردو را پرداخت کند همچون درختی مثل زیتون که تسهیلات پیوند دارد باغداران می‌توانند محصول تولیدی یکدست و درجه‌یک را روانه بازار کنند اما متأسفانه درخت گردو این حمایت را شامل نمی‌شود.

میرقادری با اشاره به مرغوبیت بالای گردوی اقلید گفت: با توجه به آب‌وهوای مناسب شهرستان اقلید عمده محصول تولیدی گردوی این شهرستان دارای پوستی نازک، مغزی درشت و سفید و خوش‌طعم است که این ویژگی‌ها سبب شده که گردوی اقلید نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای مصرف‌کننده گردو نیز طرفداران و مشتریان فراوانی داشته باشد.

این باغدار اقلیدی از دیگر مشکلات محصول تولیدی را ناشناخته بودن آن بیان می‌کند که بایستی این کیفیت مثال‌زدنی گردوی اقلید را به بازار مصرف داخلی و خارجی آن‌طور که شایسته است، معرفی کرد. 

از فرآورده‌هایی که مردم اقلید از میوه گردو تهیه می‌کنند می‌توان به ترشی گردو، مربای گردو، جوزقند، گردوی آبگشا و غیره اشاره کرد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار