تامل در آمار حوادث سال‌های اخیر که هزاران میلیارد ریال خسارت مالی و حجم عظیم خسارت انسانی و جانی برجای گذاشته و روح و جان انسان‌ها را آزرده کرده است، نشان می‌دهد با راهکارهایی بسیار ساده می‌توان از بزرگترین حادثه‌ها جلوگیری کرد.
کد خبر: ۴۹۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 24 September 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:حوادث مختلف در استان فارس خصوصا کلانشهر شیراز سالانه صدها میلیارد تومان خسارت مالی وارد می‌کند، این خسارت‌ها جدای از آسیب‌هایی غیر قابل جبرانی که در بعد جانی به فرد تحمیل شده و گاه زندگی را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز مدعی است که خسارت‌های ناشی از حوادث سال 95 در شهرستان شیراز بالغ بر 430 میلیارد تومان بوده است!!.

محمد فرخ‌زاده یکشنبه 2 مهر در یک کنفرانس خبری و با بیان اینکه خسارت‌های مالی ناشی از حوادث در یک سال گذشته برابر با هزینه ساخت بیش از 80 درمانگاه یا فرهنگ‌سرا، گفت: حوادثی که سالانه اتفاق می‌افتد باعث مجروح شدن صدها هزار نفر و از دست رفتن داشته‌های مادی می‌شود.

فرخ زاده به نا ایمنی‌های متعدد موجود در شهر از جمله تبدیل منازل به کارگاه‌های تولیدی مختلف، گودبرداری‌های نا ایمن، ساخت و سازهای غیراستاندارد، حوادث رانندگی و ... اشاره و تاکید کرد: هر چقدر ایستگاه‌های آتش نشانی و نیروهای آن افزایش یابد، اگر ایمنی رعایت نشود بازهم شاهد آتش سوزی و حادثه هستیم.

وی گفت: متاسفانه آمار آتش سوزی و حوادث شهری هر روزه رو به فزونی‌ بوده و طبق آمار سال94 بالغ بر 374 میلیارد و 250 میلیون تومان و در سال 95 بالغ بر 429 میلیارد و 720 میلیون تومان خسارت مالی را در بر داشته است.

فرخ‌زاده با بیان اینکه طی چهار ماه اول امسال هم بیش از 400 میلیارد تومان خسارت مالی ناشی از حوادث در شیراز ثبت شده است، گفت: این اعداد یعنی طی کمتر از سه سال یک هزار و 277 میلیارد تومان خسارت مالی به واسطه وقوع حوادث به جامعه تحمیل شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: طی دو سال گذشته، حوادث مختلف در کلان شهر شیراز 303 فوتی و 2527 مصدوم به دنبال داشته است؛ حال آنکه علل وقوع مرگ و مصدومیت‌ها نشان می‌دهد تاثیرگذارترین علت، رعایت نشدن اصول ایمنی از سوی افراد بوده و هست.

فرخ زاده تصریح کرد: توجه به این نکته الزامی است که علاوه بر بار مالی ایجاد شده در حوادث مختلف برای شهروندان و ساخت و سازهای شهری باید به خسارت‌هایی که به سازمان‌هایی نظیر آتش‌نشانی، اورژانس، کادر درمانی، پلیس و دستگاه قضایی وارد می‌شود و همچنین جنبه‌های روانی بروز حوادث و .... توجه کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ ایمنی و ارتقای ایمنی شهر، نیاز به همکاری شهروندان دارد، گفت: شهروندان بدانند با جدی گرفتن مسائل ایمنی و کاهش خسارت‌های مالی و جانی می‌توان چهره یک شهر را تغییر داد، برای  رفاه همه شهروندان گام برداشت و محرومیت‌ها ریشه کن کرد.

به گزارش ایسنا، فرخ‌زاده با انجام یک مقایسه گفت: با 1277 میلیارد تومان خسارت مادی ناشی از حوادث می‌توانستیم 18 بیمارستان 70 میلیارد تومانی نظیر مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی امیرالمومنین یا 8 بوستان 200 هکتاری احداث کرده و شهر را به یک باغ بزرگ تبدیل کنیم.

رئیس آتش‌نشانی شیراز با تاکید براینکه انجام مقایسه‌ به فرد کمک می‌کند که بزرگی رقم خسارت‌های مالی ناشی از حوادث را بهتر درک کند، گفت: اگر ساخت هر فرهنگسرا 5 میلیارد تومان هزینه داشته باشد، با حدود 1300 میلیارد تومان 86 فرهنگسرا در شیراز احداث می‌شد!!

به گزارش ایسنا، نکته قابل توجه در بروز حوادث و برجای ماندن خسارت‌ها، از دست دادن سرمایه‌های ملی است؛ اگر بحث پیشگیری از بروز حوادث مطرح می‌شود، تاکید بر بهبود و اصلاح برداشت از سرمایه‌های ملی است؛ هیچ فردی اجازه ندارد که با بی‌احتیاطی خود سرمایه‌های ملی را تلف کرده و آینده شهر و کشورش را با مخاطره مواجه کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار