مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس بر لزوم برنامه ریزی و اصلاح بافت‌های فرسوده به ویژه در شهرهای بزرگ تاکید کرد و گفت: بسیاری از بافت‌های فرسوده شهری در مناطق مرکزی کلانشهرها از جمله مناطقی از بافت قدیم کلانشهر شیراز شاهد حاشیه‌نشینی است.
کد خبر: ۴۹۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 23 September 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا: «عطاالله زمانی» در نشست شورای معاونان بنیاد مسکن با بیان این‌که حاشیه نشینی قطعا پیامدهای ناگوار اجتماعی و اقتصادی به همراه دارد، افزود: بافت‌های فرسوده شهری و حاشیه نشینی علاوه بر این‌که به عنوان وصله ای ناجور سیمای شهرها را آلوده کرده اند در برابر حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله... نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند و ناهنجاری‌های اجتماعی متعددی را نیز همراه خود دارند.
مدیر کل بنیاد مسکن اضافه کرد: این سکونتگاه‌ها که اغلب دارای بافت‌های غیر اصولی و فرسوده هستند در کنار مخاطرات فیزیکی خود، منشأ برخی از آسیب‌های اجتماعی نیز هستند و امکانات زیربنایی به دلیل ساخت و سازغیر قانونی ندارند.
به گفته زمانی، این مناطق که حداقل نیازهای یک زندگی طبیعی را برای ساکنان خود دارند، آسیب‌هایی چون بیکاری، فقر اعتیاد ، طلاق و.. را نیز همراه دارند و ساماندهی فیزیکی و اجتماعی آن امری است که دولت به آن توجه ویژه ای دارد.
مدیر کل بنیاد مسکن با بیان این‌که محلات فقیر و حاشیه به دلیل فقر و بیکاری از عوامل آسیب زا به شمار می‌روند، اظهار کرد: محله‌های ناکارآمد شهری باید به منظور فراهم کردن اشتغال و کارآفرینی شناسایی شوند. بهسازی بافت‌های فرسوده شهری، گسترش حمایت‌های اجتماعی ، تعامل و اقدام مشترک نهادهای دولتی، عمومی ، تعاونی و خصوصی برای ایجاد مشاغل خرد و شغل‌های پایدار ، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رفع بیکاری و آموزش مهارت‌های لازم باید از جمله اهداف و اقدام مسئولان باشد.

واحد‌های خارج از طرح هادی
مدیر کل بنیاد مسکن عمده واحدهای غیرمقاوم استان را در اطراف کلانشهر شیراز دانست و اعلام کرد: این ساخت و سازها خارج از طرح هادی انجام شده و بدون مجوز است و بنیاد مجوزی برای اعطای تسهیلات به واحد‌های خارج از طرح‌های هادی ندارد.
وی گفت: سال گذشته هزار و 261واحد مسکن شهری توسط بنیاد مسکن استان ساخته شده و امسال نیز ساخت هزار و 524 واحد مسکن شهری در برنامه قرار دارد. در حوزه مسکن مهر نیز تاکنون از مجموع حدود 29 هزارمسکن مهر تعهد‌شده 26 هزار و 209 واحد مسکن مهر تکمیل و واگذار شده است و تا 6ماه اول امسال کار مسکن مهر دراستان فارس به سرانجام نهایی می‌رسد.

آمار
مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز نیز با ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد مسکن در سال گذشته و سال‌های قبل با بیان این‌که افق توسعه مسکن، محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی در شهرستان شیراز روشن و درخشان است، اظهار داشت: در سالی که گذشت و تا پایان سال‌95 تعداد هزار و 126 واحد مسکونی دراین شهرستان بهسازی و مقاوم سازی شده است.
مهندس «اکبر مسعودی» واگذاری اراضی روستایی را عاملی برای ایجاد انگیزه کاهش مهاجرت‌ها در روستاها ذکر و به تعداد اراضی واگذاری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دراین مدت200 قطعه زمین به مساحت 82 هزار متر مربع به متقاضیان واگذار شده است ، همچنین تعداد اراضی واگذار شده روستایی از ابتدا تاپایان سال 95 در این شهرستان حدود 2 هزار و 328 قطعه به مساحت کل 840هزار و 488 متر مربع بوده است.
مسعودی صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی را از عملکردهای مهم بنیاد مسکن دانست که نتیجه تعامل با سایر دستگاه‌ها است و با بیان این‌که اسناد صادرشده در سال گذشته در این شهرستان حدود هزار جلد سند بوده که حدود 700 جلد آن روستایی بوده است، گفت: تعداد اسناد روستایی وشهری صادر شده از ابتدا تا پایان سال 95 در این شهرستان بالغ بر 50 هزار جلد سند بوده است. صدور اسناد مالکیت در روستاها موجب قانونمند شدن معاملات و کاهش اختلافات ملکی و افزایش امکان وثیقه‌گذاری در بانک‌ها می‌شود.
وی اضافه کرد: در 3 ماه امسال در حوزه عمران روستایی بالغ بر80 درصد و درحوزه مسکن روستایی نیز 111 درصد از بودجه محقق شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار