در راستای مهار بیماری سالک، پنجمین مرحله عملیات جونده کشی در مناطق آلوده به سالک در شهرستان مرودشت اجرا شد.
کد خبر: ۴۹۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 12 September 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علیرضا عامری مسوول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان مرودشت با اشاره به انجام پنج مرحله طرح جونده کشی، گفت: از اردیبهشت امسال، مرحله نخست این طرح آغاز شد و تا شهریور، پنج مرحله از طرح اجرا شده است که امیدواریم مانند سال‌های گذشته شاهد کاهش آمار سالک در شهرستان باشیم.

او با اشاره به کاهش آمار سالک در مرودشت، در سال ۹۵ افزود: حاصل فعالیت‌ها در طرح مبارزه با سالک در سال‌های گذشته، کاهش ابتلا به سالک از تعداد یک هزار و ۶۴۴ نفر در سال ۹۴ به ۶۴۴ نفر در سال ۹۵ بود که این آمار حدود ۵۶ در صد کاهش را نشان می‌دهد.

عامری هار سالک را نیازمند همکارای دیگر سازمان‌های مرتبط عنوان کرد و ادامه داد: بیماری سالک از مهمترین بیماری‌های پوستی قابل انتقال از حیوان به انسان است که از راه نیش پشه خاکی آلوده به انگل هنگام تغذیه و خونخواری به انسان انتقال می‌یابد.

مسوول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان مرودشت در مورد پشه سالک و محل زندگی آن بیان کرد: ناقل سالک، پشه ریزی به نام پشه خاکی (فلبوتوموس) است که به صورت جهشی پرواز می‌کند، پشه خاکی در تمام طول سال فعالیت دارد، اما بیشترین فعالیت آن از اردیبهشت تا شهریور و محل زندگی آن در طول روز، پناهگاه‌های گرم، تاریک و مرطوب و نقاط کم نور مانند شکاف و درز دیوارها، پشت اشیاء، زیر درختان، کود‌های حیوان و لانه پرندگان است که اغلب در مناطق و خاک‌های مرطوب تخم ریزی می‌کند.

او، مبارزه با جوندگان از جمله موش‌های صحرایی، اتلاف و معدوم کردن سگ‌های ولگرد، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله و کود‌های حیوانی، نصب توری‌های دانه ریز بر روی در و پنجره ها، استفاده از پشه بند و پماد دافع حشرات در مناطق آلوده، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و قدیمی را از راه‌های پیشگیری از سالک عنوان کرد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار