دوره چهارساله فعالیت دولت یازدهم به پایان رسید و دولت تدبیر و امید با تمامی تنگناها و مشکلاتی که با آن مواجه بود، با عبور از گردنه های دشوار کاهش درآمدهای کشور و تحریم های ظالمانه، توانست اقدامات ماندگاری را رقم بزند.
کد خبر: ۴۸۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ 02 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛استان یزد نیز مانند سایر مناطق کشور در چهار سال اخیر شاهد رونق فعالیت های اقتصادی و تحرک در بخش های مختلف عمرانی و خدماتی بود به گونه ای که شاخص های مختلف استان مبین آن است که با وجود محدودیت های مقابل روی دولت، اقدامات چشمگیری طی چهار سال گذشته به خصوص در 2 سال پایانی فعالیت دولت یازدهم در این استان به ثمر نشسته است.
با شروع به کار دولت تدبیر و امید در شهریور 1392 تحولات گسترده ای در استان کویری یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور در مرکز ایران ایجاد شد که برنامه ریزی منظم و منسجم حرکت در این مسیر را سرعت بخشید.
به گزارش ایرنا، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و جهانی شدن شهر یزد و ایجاد فرصت طلایی برای رونق اقتصادی و گردشگری در استان، تصویب منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد و رسمیت یافتن آن و آغاز بکار هیات عامل آن به عنوان نخستین استان دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری در کشور، صدور گواهینامه بین المللی فرودگاهی برای فرودگاه شهید صدوقی یزد به عنوان نخستین فرودگاه واجد دریافت چنین گواهینامه ای در کشور، ایجاد شعبه پژوهشگاه رویان در استان، تصویب خط دوم انتقال آب در شورای عالی آب و اجرایی شدن خط انتقال آب شرب استان از بهشت آباد یا سد خرسان، حفر چاه های اضطراری آب شرب و ایجاد تاسیسات و شبکه مربوط برای پیشگیری از قطع آب شرب در استان تنها برخی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در استان یزد بوده است.
بخش دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در دارالعباده یزد شامل: مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بهینه آب، انجام مطالعات اکتشافی آب های ژرف استان و مشخص شدن وضعیت منابع آبی ژرفی در استان، ایجاد دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه برای تسهیل ارائه خدمات، اجرای طرح های نیروگاهی انرژی خورشیدی و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای واحدهای 10 مگاوات به بالا، 2 خطه شدن راه آهن استان، ایجاد مراکز توسعه فناوری در زمینه های مختلف و ایجاد مراکز شتابدهی نوآوری در دانشگاه یزد و دانشگاه آزاد اسلامی، بهره برداری از جویشگر بومی پارسی جو دانشگاه یزد و بهره گیری کاربران فارسی زبان از آن، ترویج ساخت واحدهای بوم گردی برای تامین بخشی از خدمات گردشگری و ایجاد مشاغل خانگی و محلی و ساخت 51 واحد بوم گردی با یکهزار تخت اقامتی، ایجاد مرکز خدمات سرمایه گذاری و پنجره واحد، پیشگیری از خام فروشی مواد معدنی، ساخت پایگاه هوایی و راه اندازی اورژانس هوایی و ایجاد مرکز پژوهش های پسیو خورشیدی از دیگر رخدادهای چهار سال گذشته بوده که نویدبخش آینده روشن برای استان یزد است.
همچنین ایجاد مرکز خدمات به معتادان متجاهر و مرکز اجتماع درمان مدار تی سی، برگزاری هفتمین کنفرانس مجمع جهانی اسلام، ساخت مرکز آموزشی و مهارت آموزی خیرسازجوکار در امور شیمیایی، بیولوژیک، رادیواکتیو، هسته ای و انفجاری، تشکیل نمایندگی خانه احزاب، تشکیل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و نهایتا سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در دولت یازدهم جمعا حدود 110 هزار میلیارد ریال که رشد بالایی نسبت به عملکرد دولت دهم داشته از دیگر شاخص هایی است که مبین پویایی بخش های مختلف استان در چهار سال فعالیت دولت یازدهم است.
درباره میزان سرمایه گذاری استاندار یزد و رئیس شورای برنامه ریزی این استان گفت: در طول سال های 92 تا 95 و فعالیت دولت تدبیر و امید، میزان سرمایه گذاری در این استان بالغ بر 110 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سرمایه گذاری 62 هزار میلیارد ریالی دوره 88 تا 91 ، افزایش 78 درصدی داشته است.
سیدمحمد میرمحمدی چندی قبل در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد درباره گزارش سرمایه گذاری های صورت گرفته در استان در سال های 95 - 92 اظهار کرد: میزان اشتغال ایجاد شده در دوره فعالیت دولت یازدهم و تا پایان سال 95، بالغ بر 82 هزار نفر بوده است.
عملکردهای دولتمردان دولت یازدهم در تمامی بخش بیانگر رشد شاخص ها در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، در حوزه اقتصادی افزایش سرمایه گذاری حدود 2 برابر دولت دهم که 80 درصد این سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی صورت گرفته و بخشی از آن مدیون اقدامات مسئولان در ایجاد مرکز سرمایه گذاری استان به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل امور اقتصادی ودارایی استان است.
از زمان آغاز فعالیت مرکز خدمات سرمایه گذاری تاکنون سرمایه گذارانی از کشورهای انگلیس، ایتالیا، آفریقای جنوبی، هند، اتریش، آلمان، فرانسه، ژاپن و چین آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام و برخی از آنها فعالیت اجرایی خود را نیز در استان آغاز کردند.
یکی از موفقیت های این بخش جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه های مختلف به خصوص تولید انرژی خورشیدی است و در این راستا، سرمایه گذاران داخلی و خارجی آمادگی خود را برای فعالیت در این زمینه اعلام کردند.
در آغار بکار دولت یازدهم در استان یزد سه هزار و 378 طرح عمرانی نیمه تمام وجود داشت و در سامانه مربوطه نیز بیش از 12 هزار طرح نیمه تمام مشاهده می شد که با شفاف سازی انجام شده، طرح های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل، احصا و در اولویت برنامه های اجرایی قرار گرفته و به اتمام رسید.
برخی طرح ها در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به بخش خصوصی واگذار و تعداد قابل توجهی نیز که جنبی تلقی می شدند، تعیین تکلیف و برخی نیز با دیگر طرح های مرتبط تجمیع شد.
بدین ترتیب تعداد طرح های نیمه تمام به رقم یکهزار و 243 طرح تقلیل یافت که هرسال برای تکمیل تعدادی از آنها به تناسب پیشرفت فیزیکی، تامین اعتبار می شود.
یکی از اصلی ترین حوزه های درآمدزا و اشتغالزای استان صنعتی یزد، بخش صنعت، معدن و تجارت است که حدود نیمی از سرمایه گذاری چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید در این بخش انجام شده است.
در بخش اشتغال بیش از 45 هزار شغل در استان تثبیت و به ازای هر یک روز 36 فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده و هم اکنون نیز بیش از یک هزار واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی حدود 60 درصدی در استان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری 100 هزار میلیارد ریالی و بهره برداری از این واحدها زمینه اشتغال 45 هزار نفر فراهم می شود.
در این مدت به دلیل نبود بانک اطلاعات واحدهای تولیدی، پایش 2 هزار و 200 واحد صنعتی و معدنی در استان انجام و شناسنامه ای برای تعیین تکلیف وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی تهیه شد، ضمن آنکه بعد از تشکیل ستاد راهبری و فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید دراستان ها و با مصوبه های این کارگروه برای 2 هزار و 316 واحد صنعتی زمینه تثبیت اشتغال بیش از 50 هزار نفر فراهم شده است.
دراین خصوص همچنین با وجودی که اعتبار اولیه برای استان یزد کم بود ولی با همکاری بانک‌ها هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات برای توانمندسازی آنها پرداخت شده است، در این بخش 850 میلیارد تومان نیز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از سوی بانک‌ها به واحدهای صنعتی استان پرداخت شده که بر این اساس، استان یزد رتبه چهارم پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی دارای مشکل را در کشور کسب کرده است.
یکی دیگر از محورهای زیرساختی توسعه هر استان، تقویت زیرساخت های انرژی، بویژه گاز و برق است که در این خصوص تکمیل بخش عمده طرح های گازرسانی به شهرها، روستاها و مناطق محروم در دستور کار قرار گرفت و تاکنون 95 درصد جمعیت استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند که دراین میان سهم مناطق شهری از گاز طبیعی 99‌ درصد و مناطق روستایی نیز 75 درصد شامل 321 روستای استان است.
استان یزد هشتمین استان پهناور کشور است و گازرسانی به کل استان زمان بر است با این وجود تعداد روستاهای گازدار در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت های قبل بیش از 115 درصد رشد داشته و از 149 روستا به 321 روستا رسیده است.
یزد با وجودی که یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد، دهمین استان مصرف کننده گاز در کشور محسوب می شود و این استان هم اکنون سومین استان کشور در مصرف گاز بخش کشاورزی و نخستین استان کشور در کاهش مصرف فرآورده های نفتی و جایگزینی آن با گاز است.
سایر آمارها در این حوزه بیانگر این است که شبکه گازرسانی در دولت دهم هزار و 785کیلومتر و در این دولت به 2 هزار و 74کیلومتر رسیده و تعداد انشعاب های نصب شده در دولت قبل که 39 هزار و 614 انشعاب بوده، در دولت تدبیر وامید به 45 هزار و 348 اشتراک افزایش یافته است.
تعداد گلخانه های گازدار استان در دولت دهم یکهزار و 176 واحد و در دولت یازدهم یکهزار و 447 واحد و تعداد کوره های آجرپزی نیز از 49 واحد در دولت قبل به 266 واحد رسیده است.
گاز مصرفی سالانه استان در سال 92 سه هزار و 937 میلیون متر مکعب بوده که در سال 95 به شش میلیون متر مکعب افزایش یافته و حجم مصرف گاز در واحدهای صنعتی تا قبل از دولت یازدهم یک میلیون و 191 هزار متر مکعب بر ساعت بوده که در دولت یازدهم 823 هزار 960 متر مکعب بر ساعت به آن اضافه شده است.
در بخش برق میزان تولید و مصرف برق در دولت تدبیر و امید حکایت ازافزایش چشمگیر این 2 شاخص دارد که می توان به افزایش میزان تولید برق از رقم 5256 میلیون کیلو وات ساعت در سال 91 به رقم 11276میلیون کیلووات ساعت در پایان سال 95، افزایش طول خطوط انتقال برق از رقم یکهزار و 852 کیلومتر در سال91 به رقم 2101 کیلومتر در پایان سال 95 و افزایش تعداد ترانس هاس انتقال از رقم 30 دستگاه در سال 91 به رقم 49 دستگاه در پایان سال 95 اشاره کرد.
صادرات یکهزار و 224 مگاوات برق در پایان سال 95، افزایش فروش انرژی به صنایع بزرگ از یک میلیون و 272 و 364 مگاوات ساعت به رقم سه میلیون و 36 هزار و 428 مگاوات ساعت در سال 95 و مصرف 70 درصدی انرژی الکتریکی در بخش صنعت از دیگر پیشرفت های انرژی برق در استان بوده است.
در این بخش، با توجه به شرایط خاص استان یزد در داشتن زمان بالای تابش مستقیم خورشید، استفاده از انرژی خورشیدی و ایجاد نیروگاه های تولید پراکنده برق در دولت یازدهم به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته به گونه ای که جلب مشارکت بیش از 450 مگاوات متقاضی بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه خورشیدی و 160 مگاوات دیگر دردست انجام و نیز در مدار قرار گرفتن بیش از 80 مگاوات نیروگاه پراکنده تا پایان سال 95 صورت گرفته است.
در بحث خطوط جاده ای، ریلی و هوایی نیز 51 کیلومتر عملیات روکش آسفالت بزرگراه ها، 50 کیلومتر عملیات روکش راه های اصلی و فرعی، افزایش طول بزرگ راه ها به میزان 171 کیلومتر و راه های روستایی آسفالته به طول 312 کیلومتر ، ساخت خط دوم راه اهن به طول 240 کیلومتر که زیرسازی آن به پایان رسیده و 50 کیلومتر روسازی آن نیز انجام شده و 60 کیلومتر دیگر با پیشرفت 50 درصدی در حال اجراست.
همچنین تغییر سیستم کنترل دستی هفت ایستگاه راه آهن به سیستم الکترونیکی، کسب رتبه نخست کشوری راه آهن یزد از نظر تناژ بارگیری با سهم بیش از 35 درصد تناژ بارگیری کشور، انجام پروازهای داخلی به تعداد 19 هزار و 619 و پروازهای خارجی به تعداد یکهزار و 183 و اعزام و پذیرش مسافر داخلی به تعداد دو میلیون و 29 هزار و 826 نفر و مسافر خارجی به تعداد 246 هزار و 419 نفر در دولت تدبیر و امید با ضریب ایمنی 100 درصدی پروازها، دریافت گواهینامه ایزو 9001 ، افزایش 40 درصدی پروازها فرودگاه یزد و افزایش مسیرهای پروازی و رشد 15 درصدی سالانه حمل مسافر و بار از عمده پیشرفت های این بخش اعلام شده است.
در بخش اقتصادی یکی از چالش های شروع بکار دولت تدبیر و امید بحث مسکن مهر بود ؛با این وجود در سال جاری به عنوان دومین استان ، این طرح تکمیل و پرونده آن بسته شد.
سهمیه مسکن مهر این استان حدود 22 هزار واحد با مساحت 386 هکتار بوده که در مجموع 21 هزار و 29 واحد تحویل متقاضیان شده و 250 واحد نیز در 2 طرح به دلیل مشکلات حقوقی در دستگاه قضایی در حال بررسی و پیگیری است.
در این استان بهترین مکان یابی برای مسکن مهر در محدوده شهری و دارای زیرساخت ها انجام شده اما برخی طرح ها نیازمند تامین برخی زیرساخت هاست.
در مجموع 21 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر استان یزد هزینه شده که 32 میلیارد تومان آن برای ساخت 16 مسجد هزینه شده و 11 مدرسه و 44 مرکز تجاری در جوار واحدهای مسکن مهر و در تکمیل نیازهای مردم اساکن این واحدهای ساخته شده است.
در واقع 12 هزار واحد مسکن مهر که بیش از 60 درصد واحدهای استان مسکن مهر استان یزد را شامل می شود در دولت تدبیر و امید به اتمام رسیده وتحویل متقاضیان شده است.
***
کشاورزی استان نیز با وجود خشکسالی های 2 دهه اخیر و کمبود شدید آب در استان به دلیل مدیریت مصرف آب، رشد مناسبی در تولیدات داشته به طوری که افزایش 42درصدی تولیدات باغی و 25 درصدی تولیدات زراعی در استان صورت گرفته است.
خیز بلند در تغییر الگوی کشت و توسعه محصولات کم آبخواه و انتقال کشت سبزی و صیفی فضای باز به گلخانه از مهمترین موفقیت های این بخش اقتصادی و اشتغالزا در استاان بوده است.
سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای استان در دولت یازدهم در استان یزد با افزایش 304 هکتاری به یکهزار و 420هکتار رسیده که بیانگر افزایش 27درصدی در سطح زیرکشت و افزایش 25 درصدی در میزان تولیدات است و نتیجه آن تولید 421هزار تن محصول گلخانه ای و کسب رتبه دوم کشور بوده است.
رشد 31 درصدی تولید شیرخام، هشت درصدی گوشت طیور، 38 درصدی گوشت قرم ، 39 درصدی تولید تخم مرغ، افزایش 5 درصدی راندمان آبیاری، افزایش 50 درصدی توسعه سیستم های نوین آبیاری، رشد 89 درصدی ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی و سرمایه گذاری های گسترده در بخش های مختلف کشاورزی استان از سوی دولت و بخش خصوصی از دیگر دستاوردهای این حوزه بوده است.
در این بخش برای نخستین بار استان یزد صادرات آرد به خارج از کشور را تجربه کرد در واقع برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی یک محموله 400 تنی آرد گندم از کارخانه آرد روشن استان یزد به کشور عراق صادر شد.
رشد صادرات فرآورده های خام و دامی از استان به خارج از کشور در دولت یازدهم قابل توجه بوده به گونه ای که در سال 92 یکهزار و 511 تن فرآورده خامی و دامی صادر شده و این رقم هم اکنون به پنج هزار و919 تن یعنی به بیش از چهار برابر رسیده است.
****
در بخش اجتماعی و خدمات رسانی نیز آمارها بیانگر رشد شاخص های سلامت، بهداشت و درمان، کاهش آلودگی ها و بهبود و ارتقاء فضای ارتباطی و اینترنتی است.
استان یزد قطب درمان جنوب و مرکز کشور است و حدود 40 درصد تخت های بیمارستانی این استان توسط بیماران غیربومی اشغال می شود و با شروع به کار دولت یازدهم اقدامات خوبی در بخش سلامت در استان رقم خورده است.
توسعه مراکز بیمارستانی، ایجاد مراکز و کلینیک های ویژه، توسعه خدمات زایمان رایگان در قالب طرح تحول سلامت، استقرار پزشک خانواده و پزشک متخصص در مناطق حاشیه نشین، توسعه مراکز شیمی درمانی بیماران سرطانی، نگاه ویژه به بخش اورژانس بیمارستانی از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید در یزد است.
در اجرای طرح تحول سلامت، از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 400 هزار بیمار بستری در مراکز درمانی این استان از مزایای آن بهره مند شده اند که برای این تعداد بیمار افزون بر 600 میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه‏ ها هزینه شده و در راستای آن هزینه بستری از 37درصد به 5.4 درصد کاهش یافته است.
از زمان اجرای طرح تحول سلامت 26 هزار مورد زایمان طبیعی در استان انجام و میزان سزارین بار اول از 30 به 20 درصد کاهش یافته است.
ساخت 23 اتاق ال دی آر درشهرستان های استان، ایجاد 11مرکز مهارت آموزی مادران باردار، ایجاد 15 اتاق زایمان بی درد، بازسازی و بهسازی بیش از حدود 140هزار مترمربع فضای بیمارستانی و راه اندازی 6 کلینک تخصصی و فوق تخصصی از جمله دیگر اقدامات دولت یازدهم در راستای طرح تحول سلامت در استان بود.
افزایش تخت های ان آی سی یو از 20 به 85 تخت، راه اندازی اورژانس هوایی، ایجاد نخستین مرکز خیرساز آموزش و مهارت آموزی پدافند غیرعامل کشور، رایگان شدن خدمات پرتو درمانی و شیمی درمانی را ازدیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در استان است.
ساخت و تجهیز 167مرکز خدمات دهی در حوزه سلامت در استان، بازسازی و تعمیر 34مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری، 43 پایگاه سلامت و 65خانه بهداشت و بهره مندی 110هزار حاشیه نشین از خدمات طرح تحول سلامت از دیگر موفقیت های این حوزه بوده است.
برای نخستین بار در دولت یازدهم 82هزار نفر از جمعیت این استان که بدون هرگونه پوشش بیمه ای بودند از چتر حمایتی بیمه سلامت بهره مند شدند که افزون بر 107 میلیارد تومان برای این افراد هزینه شده و این بیانگر توجه دولت به بخش درمان است.
مجموع هزینه های درمانی بیمه سلامت در چهارسال گذشته 564 میلیارد تومان بوده که نسبت به چهار سال ماقبل آن 266 درصد رشد داشته ضمن آنکه هزینه های درمانی بیمه سلامت استان نیزدر دولت تدبیر امید رشد قابل توجهی داشت.
همچنین در چهار سال گذشته برای بیماران خاص شامل بیماران دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی و ام اس که تعدادشان در استان 458 نفر است، 230 میلیارد ریال هزینه شده است.
در ابتدای دولت یازدهم اعتراضات زیادی از سوی شهروندان نسبت به آلودگی هوا ناشی از سوخت کوره های آجرپزی و صنایع آلاینده در استان مطرح بود که برای این رفع این مشکل تهیه و اجرای برنامه رفع آلودگی در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت.
در ابتدای امر نسبت به بررسی وضعیت کوره های آجرپزی اقدام و تعدادی از کوره های سنتی تعطیل و به بسیاری از کوره ها گازرسانی انجام و گاز جایگزین سوخت قبلی آنها شد.
بنا بر گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان، هم اکنون 80 درصد کوره ها به فیلتر مجهز شده و مصرف نفت کوره از 121 میلیون لیتر به 28 میلیون لیتر کاهش یافته و آلودگی هوای استان به میزان 52 درصد کاهش یافته است.
در حوزه تلفن و اینترنت هم هشت برابر شدن ظرفیت پهنای باند ورودی استان، یکهزار و 268 درصد رشد پهنای باند واگذار شده، 4.5 برابر شدن شبکه انتقال، 1.3 برابر شدن طول شبکه فیبر نوری، توسعه نسل سوم تلفن همراه (تری جی ) از پنج شهر به 21 شهرستان و افزایش 14 برابری سایت های بی تی اس و ارائه اینترنت پرسرعت به 128 روستای جدید در حالی که تا پیشتر 200 روستا بوده از مهمترین تحولات بوده است .
****
در بخش فناوری و دانشگاهی، پذیرش 184 هسته و موسسه فناور در مرکز فناوری اقبال، ایجاد اشتغال پایدار 540 نفر از تخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی، صادرات 1.6 میلیون دلار محصولات فناوری و فروش هشت هزار و 500 میلیارد ریالی این محصولات و ارزیابی 261 پرونده ثبت اختراع و تایید 99 پرونده از سوی دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری یزد رشد چشمگیر این حوزه را نشان می دهد.
****
در بخش فرهنگی مهمترین دستاورد دولت یازدهم ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به عنوان نخستین شهر خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان، پنجره ای جدید برای گسترش گردشگری در مثلث گردشگری مرکز ایران گشوده شد.
در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمارها بیانگر آن است که اماکن اقامتی ایجاد شده در دولت یازدهم 20 واحد و سایر اقامتگاه های بوم گردی 51 واحد و همچنین 43 خانه مسافر نیز به بهره برداری رسیده است.
در آمد ارزی ناشی از گردشگران خارجی در دولت یازدهم 85 میلیون دلار و و در بخش گردشگران داخلی 222 هزار و 112 میلیارد ریال بوده ضمن آنکه در این مدت یک میلیون و 17 هزار و 128 گردشگر داخلی و 263 هزار و 576 گردشگر خارجی در واحدهای اقامتی استان یزد اسکان داده شدند.
دریافت 43 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، ایجاد 43 واحد اماکن پذیرایی سنتی و بین راهی، صدور 38 مجوز پروانه تولید کارگاهی، بازدید یک میلیون و 298 هزار 737 نفر از موزه ها و بناهای تاریخی استان، برگزاری جشنواره های مختلف و تاسیس خانه گردشگری از جمله دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه میراث فرهنگی در استان یزد بود.
از سال 92 تا 95 بیش از 2هزار و 530 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در مراکز گردشگری استان صورت گرفت و 313 مجوز نیز برای توسعه و زیرساخت های گردشگری صادر شده است.
****
در حوزه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعالیت های گسترده ای انجام داده که مهمترین آنها افزایش تعداد سینماها، رشد تعداد فیلم های تولید شده در اداره سینمایی، رشد تعداد پایگاه های خبری و نشریات مکتوب و مجازی است.
تعداد سالن های سینما تا قبل از دولت تدبیر و امید در استان پنج باب بوده و هم اکنون مجوز 9 سالن صادر شده ضمن آنکه تعداد عناوین فیلم تولید شده توسط اداره سینمایی اداره کل فرهنگ ارشاد استان یزد در دولت یازدهم 135 مورد اعلام شده در حالی که در دولت قبل هیچ فیلمی در استان تولید نشده بود.
دیگر دستاوردها و عملکردهای این بخش عبارتند از: وجود 15 موسسه فرهنگی قرآن و عترت در استان که در دولت یازدهم 33 مجوز جدید صادر شد، افزایش تعداد کانون های فرهنگی و فرهنگی از 435 مورد به 794 مورد، برگزاری 138 جلسه شورای فرهنگ عمومی، برپایی 35 نشست تخصصی، خریداری تعداد 30 هزار جلد کتاب از نویسندگان و ناشران به ارزش 264 میلیون تومان، برگزاری نخستین نکوداشت زنده یاد مهدی اخوان ثالث و کنگره سراسری کمال الدین محمد وحشی بافقی، ساخت نخستین پلاتوی تئاتر استان .
در حوزه رسانه ای نیز تعداد کانون های تبلیغاتی با افزایش 97 کانون از 152 به 249 کانون و تعداد پایگاه های خبری استان از یک پایگاه به 31 پایگاه در دولت تدبیر و امید افزایش یافت.
همچنین تعداد نشریات مکتوب استان با صدور 61 مجوز در دولت تدبیر و امید از 49 نشریه به 110 نشریه و تعداد نشریات الکترونیک با رشد 2 برابری از 6 نشریه به 12 نشریه در دولت یازدهم رسید.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار