بررسي ميزان ورودي و خروجي‌هاي آموزش و پرورش فارس در سال جاري و ميزان پذيرش «معلم» در سال‌هاي آينده در نظام تعليم و تربيت استان از آن حكايت دارد كه اين استان در سال‌هاي آينده با چالشي به نام كمبود معلم روبه‌رو خواهد بود.
کد خبر: ۴۸۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 28 August 2017
تابناک فارس به نقل از همشهری:بنا بر اعلام «حميدرضا آذري» مديركل آموزش و پرورش فارس، دست‌کم 76 هزار معلم در استان مشغول فعاليت هستند و در اين ميان تاكنون بيش از 55 هزار نفر از معلمان و فرهنگيان اين استان با پايان دوره خدمت، بازنشسته شده‌اند. آمار اعلام شده از سوي دانشگاه فرهنگيان در زمينه پذيرش 105 دانشجو در 6 پرديس اين دانشگاه در فارس آن هم در يك رشته خاص به نام علوم تربيتي بدين معناست كه 4 سال ديگر، ورودي معلمان به آموزش و پرورش استان همين تعداد خواهد بود و چه بسا در دوره چهارساله تربيت و آموزش معلم در دانشگاه فرهنگيان، اين تعداد ريزش هم داشته باشد.
بنا بر سازوكار ترسيم شده در دولت قبل، ورودي نيروي انساني با عنوان معلم به آموزش و پرورش تنها از طريق تحصيل در دانشگاه فرهنگيان امكان‌پذير است.
اين دانشگاه در فارس از بهمن 90 تاكنون دو دوره (در سال‌هاي 90 و 92) پذيرش دانشجو داشته و براي بهمن ماه 93 نيز 105 دانشجو را پس از طي مراحل مصاحبه و گزينش پذيرفته است تا در رشته علوم تربيتي مشغول تحصيل شوند.
به گفته رئيس پرديس پسران دانشگاه فرهنگيان فارس، از 105 دانشجوي پذيرفته شده، 35 دانشجو دختر هستند.
دكتر «فرشيد قاسمي» در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: با احتساب سال تحصيلي جديد دانشگاه كه از بهمن آغاز مي‌شود، 2400 دانشجوي پيوسته و به همين تعداد دانشجوي ناپيوسته در حال تحصيل در مراكز مختلف اين دانشگاه مشغول به تحصيل خواهند بود.
وي مي‌افزايد: اين دانشجويان پيوسته هستند كه پس از تحصيل، جذب آموزش و پرورش مي‌شوند و از اكنون، از اين وزارتخانه حقوق مي‌گيرند.
به عبارت ديگر، اين دانشجويان بورسيه آموزش و پرورش هستند و در طول دوران تحصيل در دانشگاه فرهنگيان، در كارگاه‌هاي عملي براي آموزش دانش‌آموزان در آينده شركت مي‌كنند و از آن جمله، از نيمسال پنجم تحصيل در كلاس‌هاي درس حضور مي‌يابند و با سازوكار تدريس همكاران باسابقه خود آشنا مي‌شوند.
آنچه امروز رئيس پرديس پسران دانشگاه فرهنگيان فارس را نگران كرده است، تناسب نداشتن ميزان ورودي و خروجي نهاد آموزش و پرورش در سال جاري است.
قاسمي مي‌گويد: امسال 2500 فرهنگي در فارس بازنشسته شده‌اند و اين در حالي است كه هيچ ورودي جديدي با عنوان معلم در اداره كل آموزش و پرورش فارس مشغول به فعاليت نشده است.
بر اساس اظهارات اين مقام مسئول، نخستين ورودي آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگيان 2 سال ديگر و با دانش آموختگي نخستين گروه از دانشجويان دانشگاه فرهنگيان فارس خواهد بود.
دانشجوياني كه در ميان آنها، فارغ‌التحصيلاني در رشته‌هاي علوم پايه مانند رياضي، فيزيك، شيمي، زيست‌شناسي، علوم انساني مانند ادبيات و معارف اسلامي و هنر ديده مي‌شوند و با عنوان «معلم» وارد نظام تعليم و تربيت مي‌شوند تا براي حدود سه دهه عهده‌دار تربيت آينده‌سازان اين مرز و بوم شوند.
اما براي بهمن امسال، تنها 105 دانشجو شامل 35 دانشجوي دختر و 70 دانشجوي پسر در 6 مركز آموزش عالي دانشگاه فرهنگيان در فارس و تنها در رشته علوم تربيتي پذيرفته شده‌اند.
اين دانشجويان نيز مانند ديگر هم دانشگاهي‌هاي خود در 6 پرديس شامل پرديس پسران دانشگاه فرهنگيان (شهيد رجايي)، پرديس دختران (شهيد باهنر)، مركز آموزش عالي شهيد بهشتي اقليد، مركز آموزش عالي زينب كبري(س) كازرون، مركز آموزش عالي سلمان فارسي شيراز و مركز آموزش عالي شهيد مطهري در شمال شيراز، مشغول به تحصيل مي‌شوند.
محدود شدن ظرفيت پذيرش به 105 نفر آن هم در يك رشته خاص قطعاً با توجه به نيازهاي چهارسال آينده جامعه به معلم نيست؛ چرا كه منحصر شدن خروجي به يك رشته و كمبود ورودي به نهاد تعليم و تربيت باز هم تكراري بر ماجراي تدريس معلمان در غير از رشته تحصيلي خود خواهد بود و احتمال مي‌رود معلمان تربيت شده در دانشگاه فرهنگيان در رشته علوم تربيتي چهارسال آينده ناگزير در عناوين شغلي غير از رشته تحصيلي خود به كار گرفته شوند.
اينجا بود كه خبرنگار همشهري از رئيس پرديس پسران دانشگاه فرهنگيان فارس پرسيد: با اين حساب بايد منتظر بحران در سال‌هاي آينده از نظر كمبود معلم در فارس باشيم؟
و اما قاسمي با تأييد اين‌كه دانشگاه فرهنگيان تنها نهاد دانشگاهي در خانواده آموزش عالي است كه متكفل تربيت معلم است، واژه بحران را مناسب وضعيت آينده ندانست.
وي اضافه مي‌كند: سالانه 2500 معلم و فرهنگي در فارس بازنشسته مي‌شوند و بايد معادل آن دانشجو در دانشگاه فرهنگيان جذب شود.
رئيس پرديس پسران دانشگاه فرهنگيان فارس ادامه مي‌دهد: محدوديت فضا مهم‌ترين عاملي است كه اين دانشگاه را از پذيرش شمار بيشتر دانشجويان باز داشته است و از اين رو مي‌طلبد مسئولان استان با توجه به نيازهاي آينده فضاي مناسبي براي تربيت معلمان آينده فراهم كنند.

تضمين شغلي
بنا بر اطلاعات دريافتي، 50 رتبه زير هزار آزمون سراسري (كنكور) امسال متقاضي تحصيل در دانشگاه فرهنگيان فارس بوده‌اند.
آنها در صورت پذيرش در مصاحبه و گزينش نيروي آموزش و پرورش مي‌شوند و شغلي تضمين شده از ابتداي تحصيل دارند و از اين منظر، بايد خوشحال بود كه نيروهاي توانمند علمي وارد اين نظام آموزشي مي‌شوند.
از منظري ديگر، عشق و علاقه به معلمي معياري است كه نمي‌توان از اهميت آن غافل شد و تنها داشتن رتبه علمي خوب نمي‌تواند معياري بر اين باشد كه در آينده معلمان واقعي و دلسوز خواهيم داشت و دانشجويان دانشگاه فرهنگيان تنها به دليل ويژگي‌هاي تضمين شده استخدام اين دانشگاه را انتخاب نكرده باشند.
رئيس پرديس پسران دانشگاه فرهنگيان فارس در پاسخ به اين نگاه با تأكيد بر اين‌كه سنجش عشق و علاقه به معلمي به‌طور دقيق مشخص نيست، مي‌افزايد: 4 سال دوره تحصيلي اين دانشگاه فرصتي براي دانشگاه است كه مهارت‌هاي آموزش آينده‌سازان كشور را به دانشجويان منتقل كند و در اين راستا برنامه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، اخلاقي و تربيتي در نظر گرفته شده است.

زنگ خطرهايي كه بايد جدي گرفت
سانحه رانندگي خودروي حامل فرهنگيان ساكن شيراز در هنگام بازگشت از محل كار در مدرسه‌اي در روستاي كوه سبز مرودشت در جاده درودزن از خبرهاي غم‌انگيز ابتداي سال تحصيلي براي فارسيان بود به‌ويژه آنكه دو معلم خانم در اين سانحه كشته و دو بانوي معلم ديگر با شدت جراحات در بيمارستان بستري شدند.
اين گروه از فرهنگيان هر روز بايد مسافت بيش از 50 كيلومتري را از منزل خود در شيراز تا روستاي كوه سبز در شهرستان مرودشت را مي‌پيمودند تا به محل كار برسند و در پايان ساعت كار نيز روانه مركز استان شوند.
آنها در قياس با ديگر همكاران ساكن شيراز خود مبلغي اضافه بابت پيمودن روزانه 100 كيلومتر براي رفتن به محل كار دريافت نمي‌كنند.
به‌طور قطع، شمار معلماني كه در فارس چنين وضعيتي دارند و براي رفتن به محل كار ناگزير به پيمودن ده‌ها و صدها كيلومتر از محل سكونت و زندگي خود هستند، محدود به اين نيست.
اين گزاره به تنهايي نشان از آن دارد كه طراحي منابع انساني در آموزش و پرورش در سال‌هاي گذشته معيوب بوده و نمايانگر اين است كه جذب نيروها بر اساس معيارهايي چون بومي بودن و تناسب رشته تحصيلي با نيازهاي هر منطقه نبوده است.
اين زنگ خطري است براي اهالي آموزش و پرورش كه بايد از امروز آن را درك كرد و امروز كه دانشگاه فرهنگيان تنها نهاد مأمور تربيت معلم در كشور است، سنگ بناي پذيرش دانشجو معلمان را به شكل درستي بگذارند تا فردا مناطق دورافتاده و محروم همچنان با مشكلي به نام كمبود معلم دست و پنجه نرم نكنند.
از سوي ديگر، از آنجا كه آموزش و پرورش تنها نهاد مسئول در زمينه تعليم و تربيت نيست، مي‌طلبد ديگر دستگاه‌ها مانند استانداري فارس به ياري اين نهاد شتافته و با افزايش ظرفيت دانشگاه فرهنگيان، فارسيان را از چالش كمبود معلم در آينده عبور دهند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار