شهرستان ابرکوه دارای 85 مسجد و تعداد 60 کانون فرهنگی هنری فعال است که به گفته مسئولین، انجام کار فرهنگی در این مراکز نیازمند صرف اعتبارات ویژه است، چراکه با دست‌خالی نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد.
کد خبر: ۴۸۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲ 22 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»21 اوت سال 1348 مصادف با 30 مردادماه، مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد؛ لذا این روزبه نام «روز جهانی مساجد» نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت خبرنگار فارس گزارشی در رابطه با مساجد شهرستان ابرکوه و فعالیت‌های آن ترتیب داده است:

فعالیت 85 مسجد در شهرستان ابرکوه

در ابتدای این گزارش حجت‌الاسلام کاظم دشت آبادی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اظهار کرد: هم‌اکنون در سراسر شهرستان تعداد 43 مسجد شهری، 42 مسجد روستایی و 2 مسجد بین‌راهی وجود دارد که از مجموع این 85 مسجد، 28 مورد در روستاها و 36 مورد در دو شهر مهردشت و ابرکوه، فعال است.

حجت‌الاسلام دشت آبادی بابیان اینکه مسجد کانون انسان‌سازی است، افزود: تردیدی در تأثیرگذاری و قابلیت مسجد در ارتقاء و آموزش‌های دینی وجود ندارد اما نکته حائز اهمیت، حضور جوانان در مسجد است که باوجود تبلیغات گسترده دشمنان و موانع موجود در مدیریت مساجد، امری سخت، اما اجرایی است.

نقش‌آفرینی مساجد درگرو جذب و حفظ نسل جوان و نوجوان

دشت آبادی ادامه داد: یکی از مکان‌هایی که می‌تواند شخصیت جوان را مطابق آموزه‌های دینی بارور سازد، مسجد است. لذا مساجد زمانی می‌توانند نقش تاریخی خود را در تربیت دینی، عبادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایفا کنند که مخاطبان خود، به‌خصوص نسل نوجوان و جوان را جذب و حفظ نمایند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت مساجد ازنظر امکانات ظاهری، رسیدگی به ساختمان مسجد، تغییر در معماری مسجد، نظافت و امکانات گرمایشی و سرمایشی، افزودن بر جاذبه‌های مسجد مانند برگزاری کلاس‌های آموزشی، اردوهای سیاحتی و زیارتی، نمایش فیلم و اجرای تئاتر با رعایت موازین اسلامی، تأسیس مکان‌های ورزشی و دعوت از مربیان مجرّب برای آموزش ازجمله موارد مهم برای جذب حداکثری محسوب می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابرکوه، دقت در انتخاب امام جماعت، طولانی نشدن نمازها، تشکیل و تقویت کتابخانه مساجد، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، قصه‌نویسی، بیان لطافت‌ها و ظرافت‌های نماز، تشویق جوانان نمازگزار با اعطاء جایزه‌های متنوع و ... را از دیگر راهکارهای عملی برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد، عنوان کرد.

کمرنگ شدن نقش مساجد در جذب جوانان، پس از جنگ تحمیلی

حجت‌الاسلام دشت آبادی با اشاره به جایگاه ویژه مسجد در دوران انقلاب و دفاع مقدس، تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی به خاطر سهل‌انگاری، نبود برنامه‌ریزی صحیح و بی‌اعتنایی به این سنگر اسلامی، مسجد در گرایش و جذب جوانان ضعیف عمل کرده و حضور جوانان کمرنگ شده است.

دشت آبادی تأکید کرد: امروزه با تغییر نیازهای نسل جوان و تحول روحیات آن‌ها، نقش بارز مسجد به‌عنوان کانون تربیت دینی جوانان به‌روشنی مشخص می‌گردد. رویارویی با بحران هویت دینی و فرهنگی و دست‌وپنجه نرم کردن با هجمه فرهنگی بیگانگان که در پشت سر جوانان به‌عنوان دشمن خاموش سعی در القای مفاهیم و الگوهای شیطانی خوددارند، هشدار و زنگ خطری است به نام «تهاجم فرهنگی».

وی اضافه کرد: تهاجم فرهنگی زنگ خطری برای همه ما مسئولین است تا از پیشرفت چنین ویروس خطرناکی جلوگیری کنیم. در چنین موقعیتی است که مسجد می‌تواند به روح پرسشگر و کنجکاو جوان پاسخی درخور و متناسب با نیازهایش بدهد و الگوی شایسته‌ای از دین و فرهنگ ایرانی – اسلامی به او معرفی کند.

ضرورت هماهنگی فعالیت کانون‌ها با نیاز روزِ جوانان

در ادامه حمیدرضا بصیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان در رابطه با کارکرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بیان کرد: هم‌اکنون تعداد 60 مسجد شهرستان دارای کانون فرهنگی هنری می‌باشند که در آن فعالیت‌هایی ازجمله برگزاری کلاس‌های آموزشی، تفسیر، حفظ و قرائت قرآن، اجرای سرود و تئاتر، محافل قرآنی، مراسم‌های ملی و مذهبی انجام می‌شود.

بصیری بابیان اینکه بیشتر مخاطبین کانون‌های فرهنگی و هنری، نوجوانان و جوانان 20 تا 30 ساله هستند، افزود: فعالیت کانون‌ها به‌صورت صد درصد در جذب اقشار مختلف به سمت حضور در مساجد تأثیرگذار بوده است. لذا نیاز است که کانون‌ها با استفاده از ابزارهای ارتباط‌جمعی روزِ دنیا همچون اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، سینما، تئاتر و ... نیازهای امروز جوانان را شناخته و تا حد ممکن در مسجد پاسخگوی این نیازها باشند.

در ادامه این گزارش دو نفر از مسئولین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد واقع در روستای به بداف و محله اردیِ شهر مهردشت از فعالیت‌های کانون‌های تحت مدیریت خود و مشکلات آن سخن گفتند و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود و رفع مشکلات شدند.

فقدان روحانی ثابت در روستا، حضور افراد در مسجد را کاهش می‌دهد

غلام عباس کارگر مسئول کانون صاحب‌الزمان (عج) مسجد صاحب‌الزمان (عج) روستای به داف ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این کانون، گفت: وجود کانون‌ها قطعاً موجب افزایش جذب مردم به‌سوی مساجد شده است زیرا بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان به‌واسطه برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری، از حضور در نماز جماعت هم استقبال می‌کنند.

کارگر بابیان اینکه نزدیک به یک‌صد نفر در برنامه‌های کانون شرکت می‌کنند، تصریح کرد: باوجود امکانات محدود در روستا تا زمانی که امام جماعت و روحانی در مسجد حضور دارد، فعالیت‌های کانون نیز رونق دارد اما مشکل از جایی ناشی می‌شود که حضور روحانی در مسجد به‌صورت دوره‌ای و غیردائمی است.

وی در خاتمه اذعان کرد: برخی کلاس‌های هنری نیز به علت بالا بودن هزینه‌های آن، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

جذب 80 درصدی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع محله اردی

کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا (س) وابسته به مسجد جامع محله اردیِ شهر مهردشت یکی از کانون‌های فعال است که با مدیریت علی کارگران اداره می‌شود و در آن برنامه‌هایی ازجمله کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی، قرآن، احکام، برگزاری اردوهای تفریحی‌ورزشی، برنامه‌های مربوط به مراسمت ملی و مذهبی، اجرا می‌شود.

کارگران در رابطه با مشکلات کانون مذکور اظهار کرد: سالانه میلیون‌ها تومان اعتبار کشور به امور فرهنگی تعلق می‌گیرد اما کانون‌های مساجد که ارتباط مستقیم با مردم‌دارند از این اعتبار بهره ناچیزی می‌برند و مدیران این مراکز مجبورند برای تأمین هزینه‌ها، دست نیاز به‌سوی خیرین دراز کنند.

وی با تأکید بر اینکه کانون‌ها باید ازنظر مالی حمایت شوند، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات در جامعه ما ریشه در فرهنگ‌های غیراخلاقی و غیر اسلامی دارد که از طریق غرب به جوانان القا می‌شود، زیرا دشمنان برای این کار هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند؛ در مقابل، ما که ادعای انجام کار فرهنگی داریم، می‌خواهیم با دست‌خالی وارد میدان شویم که متأسفانه با درهای بسته مواجه می‌شویم.

مدیر کانون فاطمه الزهرا (س) بابیان اینکه این کانون موفق به جذب 80 درصدی جوانان و نوجوانان محله اردی شده است، اذعان کرد: کانون علاوه بر اجرای برنامه برای بزرگ‌سالان بیشتر بر روی نیازهای جوانان و نوجوانان متمرکزشده است، چراکه این قشر سرمایه‌های آینده کشور هستند و باید در بُعد فرهنگی به رشد و تکامل دست یابند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار