مشاور عالی رئیس ستاد كل نیروهای مسلح گفت
مشاور عالی رئیس ستاد كل نیروهای مسلح گفت: ما می‌توانیم كارهای زیادی انجام دهیم؛ روزگاری دست خالی بودیم اما توانستیم یكی از مستبدترین حكومت‌ها را از بین ببریم اما امروز حتماً نیازمند این هستیم كه سری بریده شود تا حركتی در كشور به وجود آید.
کد خبر: ۴۷۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲ 17 August 2017
تابناک فارس به نقل از ایکنا:سردار سيدمحمد باقرزاده، فرمانده كمیته جستجوی مفقودین ستاد كل نیروهای مسلح شب گذشته، ۲۵ مردادماه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس،‌ فرهنگ را پایه و اساس تمام مسائل دانست و گفت: مقام معظم رهبری فرهنگ را به مثابه هوا می‌دانند و همه نیازمند هستند و طبیعتاً هوا نیز ممكن است آلوده شود و اگر هوای آلوده بخواهد دفع شود، باید حتماً جریان پاكی بیاید، برای فرهنگ‌سازی نیز چنین است.

وی با بیان اینكه جریان‌سازی فرهنگی یك نقطه مهم است لذا دستگاه‌های متولی فرهنگ رسالت سنگینی به دوش دارند، افزود: استان فارس از توصیف بی نیاز است چرا كه در كشور شناخته شده است و نقش بی‌بدیل مردم این استان از دیرباز و از زمان شیخ عبدالحسین لاری و بعد از آن حركاتی كه در جریان نهضت انقلاب اسلامی داشته، دارای ریشه‌های عمیق و وسیعی است كه جایگاه این استان را ممتاز كرده است.

تكلیف متولیان فرهنگی فارس فراتر از یك مسئولیت استانی است

باقرزاده همچنین جایگاه شعر و ادب استان فارس را یادآور شد و گفت: به دلیل جایگاه بلند فارس، تكلیف متولیان فرهنگ در فارس فراتر از یك مسئولیت استانی است بلكه جنبه ملی و فراملی دارد.

مشاور عالی رئیس ستاد كل نیروهای مسلح با بیان اینكه وجود امامزاده عظیم‌الشأن، حضرت شاهچراغ(ع) غنای فرهنگی فارس را بیشتر می‌كند، گفت: به همین دلیل انتظارات از شهری كه به عنوان شهر مذهبی شناخته شده است و چهره‌های بی‌بدیلی نیز در آن سربرآورده‌اند، بیشتر است لذا تلاش‌ها باید مضاعف باشد.

وی با یادآوری اینكه در كشورمان كارهای فرهنگی زیادی اعم از ساخت و ساز مساجد، مراكز فرهنگی، فرهنگسراها و غیره شده است، گفت: ارائه آمارها در این زمینه فراوان است اما مشاهده می‌كنیم كه خروجی این كارها آن چیزی كه باید باشد نیست، پس یك جای كار ایراد دارد.

نیت صادقه و توان علمی و عملی باید در كنار هم باشند

باقرزاده با تصریح اینكه بسیاری از مسائل ریشه‌ای است، نیت صادقه، توان علمی و عملی و توفیق الهی داشتن و همچنین عمل به روش و سنت پیامبر(ص) را از جمله شاخص‌هایی دانست كه در موفقیت اعمال مؤثر است و ادامه داد: می‌توانیم برای این مسئله به اثرگذاری كار شیخ زكزاكی مثال بزنیم؛ طلبه‌ای كه احساس تكلیف كرد و توانست چندین میلیون شیعه را تربیت كند و یا اینكه امام راحل ما نیز كار خود را در جماران با دو اتاق آغاز كرد اما به تدریج به نقطه‌ای رسید كه نهضتی به این عظمت و اثرگذاری در دنیا ایجاد كرد.

فرمانده كمیته جستجوی مفقودین ستاد كل نیروهای مسلح ادامه داد: ما نیز همه كار می‌كنیم اما این كارهایی كه انجام می‌دهیم مانند این است كه مسجد زیبایی می‌سازیم اما نمازخوان ندارد و یا اینكه نمازخوان دارد، اما حضور قلب در نماز نیست لذا یك جای كار اشكال دارد كه این اشكال به طور كلی در كشور است.

وی، نقش دلسوزان و سربازان انقلاب اسلامی را در این زمینه یادآور شد و گفت: ما می‌توانیم كارهای زیادی انجام دهیم؛ روزگاری دست خالی بودیم اما توانستیم یكی از مستبدترین حكومت‌ها را از بین ببریم اما امروز حتماً نیازمند این هستیم كه سری بریده شود تا حركتی در كشور به وجود آید.

شهید حججی و خانواده‌اش جلوه‌ای از عاشورا را در عصر حاضر نشان دادند

باقرزاده با یادآوری مظلومیت شهید محسن حججی ادامه داد: البته فوز عظیمی برای این جوان بوده كه رفت و كار بزرگی انجام داد و در فاصله زمانی كوتاهی جلوه‌ای از عاشورا را هم خودش، هم همسرش و هم پدر و مادرش نشان دادند؛ ما نباید فراموش كنیم كه این خون‌ها كار ما سنگین‌تر می‌كند.

مشاور عالی رئیس ستاد كل نیروهای مسلح در ادامه با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ دفاع مقدس گفت: معظم‌له معتقدند كه فرهنگ دفاع مقدس باید سه خصوصیت و مؤلفه داشته باشد؛ نخست كار عمیق كه ریشه در معارف دین و انقلاب داشته و دوم ماندگار و استحكام داشته و سوم اثربخش باشد یعنی پیام به مخاطب منتقل شود و اصولاً یكی از خصوصیات ماندگار همین كتاب حافظ، گلستان و بوستان سعدی، مثنوی، شاهنامه و غیره نیز همین است.

اخباری كه از نظام آموزشی درباره حذف متون دفاع مقدس می‌شنویم، امیدوار كننده نیست

وی با طرح این سئوال كه ما چگونه می‌خواهیم ریل‌گذاری در زمینه فرهنگ دفاع مقدس كنیم، گفت: نظام آموزشی و تربیتی ما در حوزه دفاع مقدس چه می‌خواهد انجام دهد؛ اما متأسفانه اخباری كه می‌شنویم خیلی دلخوش‌كننده و امیدواركننده نیست و بعضاً از حذف و تغییر متون درسی درباره دفاع مقدس دلگیر می‌شویم.

حضور جوانان عراقی، لبنانی و یمنی در اردوهای راهیان نور

باقرزاده همچنین جریان‌سازی راهیان نور را یادآور شد و گفت: امروزه مشاهده می‌كنیم كه جوانانی از عراق، لبنان، یمن و كشورهای دیگر برای بازدید از مناطق راهیان نور كشورمان می‌آیند و اثرگذاری لازم هم بر روی آن‌ها حتی بر روی جوانان عراقی هم دارد و این‌ها ظرفیت‌هایی است كه در كشور ما نهفته است اما آیا ما از همه این ظرفیت‌ها استفاده می‌كنیم.

وی با طرح این سئوال كه آیا آموزش و پرورش استفاده و بهره‌برداری بهینه از اردوهای راهیان نور می‌كند یا اینكه این فرصت به هدر می‌رود، به مسئله تشییع شهدای گمنام اشاره كرد و گفت: ما از برگزاری مراسم‌های تشییع و تدفین شهدای گمنام چندین هدف را دنبال می‌كنیم كه تنها یكی از آن‌ها ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

اشاره به اهداف تشییع و تدفین شهدای گمنام

باقرزاده، مكان‌های تدفین شهدا را سكو و تریبونی دائمی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: هدف این نیست كه مردم در این مكان‌ها رفت و آمد كنند و به دنبال نمادسازی و تشریفات نیستیم و با چنین اهدافی شهید تدفین نمی‌كنیم؛ بلكه می‌خواهیم چندین كار را در این زمینه انجام دهیم و یكی از این‌ها بازكاوی نبردهای دفاع مقدس در كنار مكان‌های تدفین شهداست تا فرماندهان جنگ به این مكان‌ها آمده و این مسائل را تشریح كنند.

وی، برگزاری شب‌های خاطره، شب شعر دفاع مقدس، شب نقد دفاع مقدس و غیره را از جمله برنامه‌هایی برشمرد كه در كنار مكان‌های تدفین شهدای گمنام باید برگزار شوند و ادامه داد: باید كارهای جذابی انجام دهیم كه جوانان به این مكان‌ها جذب شوند حتی می‌توان نقد فیلم‌های دفاع مقدس را نیز در این مكان‌ها برگزار كرد.

رئیس كمیته جستجوی مفقودین نیروهای مسلح با بیان اینكه اثرگذاری جریان شهدای مدافع حرم را اكنون مشاهده می‌كنیم، گفت: نباید این فرصت‌ها هدر بروند و صاحبنظران حوزه فرهنگ باید بیشترین بهره‌برداری را از این جریان داشته باشند.

آن طوری كه باید از شهید عبدالله اسكندری تجلیل نشد

وی همچنین از عدم توجه كافی و وافی به شهید عبدالله اسكندری، از شهدای مدافع حرم استان فارس انتقاد كرد و گفت: من بسیار متأسف هستم كه آن طوری كه باید از شهید اسكندری تجلیل نشد؛ البته برخی ملاحظاتی داشتند اما من قبول ندارم و باید بگوییم كه شهید اسكندری بسیار مظلومانه شهید شد.

صدا و سیمای فارس اثری قوی برای شهید اسكندری تولید كند

باقرزاده از صدا و سیمای فارس درخواست كرد تا یك اثر تلویزیونی قوی درباره شهید اسكندری تولید كرده و در رسانه ملی پخش كند و ادامه داد: بخش اعظمی از كتاب قطور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مردم فارس نوشتند؛ مردم این استان در لبه تماس با مخاطبان خارجی هستند و این ویژگی خاص استان‌های فارس، اصفهان و یزد است كه بیشترین گردشگران خارجی را دارند لذا باید بتوانند پیام‌های دفاع مقدس را به صورت مناسب منتقل كنند.

انتقاد از بروز پلشتی‌ها در كنار قبر كوروش

مشاور عالی رئیس ستاد كل نیروهای مسلح همچنین از بروز برخی از وقایع در فارس انتقاد كرد و گفت: یك كار پلشت در كنار قبر كوروش چند سالی است كه شروع شده و در آن رقص و پایكوبی در این مكان انجام می‌شود و فیلم‌های آن در فضاهای مجازی پخش شده است كه برای استان فارس بسیار زشت است در حالی كه ۵۰ متر آن طرف‌تر از این مكان، گلزار شهدای پاسارگاد وجود دارد و جلوی شهدا این حركات هنجارشكنانه انجام می‌شود.

پاسخ به شبهه تدفین شهید گمنام در پاسارگاد

وی همچنین به برخی از شبهه‌ها درباره تدفین شهید گمنام در جوار قبر كوروش نیز اشاره كرد و افزود: ما ۲ كیلومتر دورتر از قبر كوروش، مكانی را برای تدفین شهید گمنام در نظر گرفته‌ایم كه هنوز ساخت و ساز آن هم شروع نشده است اما متأسفانه شبهه‌هایی در فضای مجازی ایجاد كردند كه چرا در كنار قبر كوروش این كار انجام می‌شود.

باقرزاده از استاندار فارس درخواست كرد تا بقعه شهدای پاسارگاد به‌صورت آبرومندانه ساخته شود تا هر كسی كه به آن شهرستان می‌رود، حداقل این بقاع شهدا را نیز ببیند.

معماری قبور شهدای گمنام شبیه مسجد باشد

رئیس كمیته جستجوی مفقودین نیروهای مسلح در ادامه به معماری قبور شهدای گمنام اشاره كرد و گفت: در كل كشور برای قبور شهدای گمنام از بنایی همانند حافظیه الهام گرفته‌اند كه آسان‌ترین كار است در صورتی كه قبور شهدا باید مانند مسجد باشد و یا اینكه جایگاهی برای اقامه نماز داشته باشد تا مردم بتوانند در آن اماكن نماز بخوانند ضمن اینكه لازم است از آثار معماری متنسب به آثار اسلامی استفاده كنیم.

موزه دفاع مقدس باید جلوه‌هایی از عاشورا داشته باشد نه تخت جمشید

وی با اشاره به طرح‌های پیشنهادی برای احداث موزه دفاع مقدس در فارس گفت: در موزه دفاع مقدس كه برخاسته از فرهنگ عاشوراست، باید جلوه‌هایی از عاشورا مشاهده شود، نه اینكه نمادهایی از تخت جمشید وجود داشته باشد لذا این طرح استفاده از نماهای تخت جمشید در موزه دفاع مقدس فارس را نمی‌پسندم و حتماً در این باره باید تجدید نظر صورت گیرد و یا اینكه در موزه دفاع مقدس باید حداقل نمادهایی از حرم شاهچراغ(ع) و امام هشتم وجود داشته باشد.

باقرزاده همچنین بر این نكته تأكید كرد كه در احداث موزه دفاع مقدس فارس استفاده از فناوری بسیار مهم است و باید به بهترین شكل از این فضا استفاده شود.

در حوزه زنان بسیار دم دستی برخورد می‌كنیم

وی در ادامه به نقش زنان در دفاع مقدس نیز اشاره‌ای كرد و گفت: ما در حوزه زنان بسیار دم دستی برخورد می‌كنیم در صورتی كه امام راحل ما فرمودند كه از دامن زن مرد به معراج رسید و در این زمینه نقش حضرت زهرای اطهر(س) را یادآور شدند و به همین ترتیب جایگاهی شهدای ما دارند به دلیل مادران آن‌هاست بنابراین باید رمزگشایی شود كه مادران شهدا چه كردند كه فرزندان آن‌ها اینگونه تربیت شدند.

۵۰ درصد از والدین شهدا را از دست داده‌ایم

باقرزاده با بیان اینكه متأسفانه حدود ۵۰ درصد از والدین شهدا را در كشورمان از دست داده‌ایم، گفت: مادران شهدا الگوهایی هستند كه باید زندگی آن‌ها را از زمان مجردی تا متأهلی و ازدواج و بچه‌داری بررسی و واكاوی شده و الگوهایی برای دختران امروز ارائه دهیم؛ خوب است كه این مادران با همان زبان محلی خودشان بیایند از زندگی خودشان صحبت كنند و فیلم‌هایی از زندگی آنان ساخته شود.

توجه به مفاهیم قرآنی در كارهای حوزه دفاع مقدس بسیار مهم است

رئیس كمیته جستجوی مفقودین نیروهای مسلح در ادامه نقش مفاهیم قرآنی را در فرهنگ دفاع مقدس یادآور شد و گفت: مسئله دیگر كه در مجموعه كارهایی كه در حوزه فرهنگ دفاع مقدس مهم است، توجه به مفاهیم قرآنی است چرا كه مجموعه ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان ارزش‌های قرآنی مطرح هستند؛ همین طمأنینه و سكوت و آرامشی كه شهیدحججی داشت، نمادی از همین مفاهیم قرآنی است و باید بررسی شود كه این طمأنینه در هنگام اسارت از كجا برخاسته است و این‌ها باید رمزگشایی شوند و از این مسئله می‌توان یك رساله بسیار عمیقی درباره شهید حججی نوشت.

باقرزاده باز هم جایگاه شعر و ادب فارس را ستود و گفت: شیراز خاستگاه ادبیات اصیل فارسی است؛ لذا این مكان باید حرف اول در حوزه نشر كتاب و شعر و نقد آرایه‌های ادبی و تمام ۱۴ شاخصه ادبی دفاع مقدس بزند.

چاپ و نشر ۱۷ هزار كتاب در حوزه دفاع مقدس

وی با بیان اینكه ۱۷ هزار كتاب در حوزه دفاع مقدس نوشته شده است و فارس باید سهم خود را در این قسمت برجسته‌تر كند، گفت: یك دانشكده ادبیات دفاع مقدس در شیراز تأسیس شود و برای این كار مسئولان و بزرگان به میدان آیند و یك كرسی ادبیات دفاع مقدس را برای استان فارس بگیرند و تثبیت كنند.

مشاور عالی رئیس ستاد كل نیروهای مسلح در ادامه به بحث شهیدپژوهی اشاره كرد و گفت: شهیدپژوهی‌‌های ما شخصیت محور و نام محور است و البته باید موضوع محور و حادثه محور نیز باشد و برخی از مسائل باید در ابعاد حادثه بررسی شوند كه خود بحث تاریخی دارد در عین حال كه نمی‌خواهیم با این مسائل انتزاعی برخورد كنیم و این یكی از مسائلی است كه مغفول مانده است.

حوزه‌های علمیه برای كاربردی كردن وصایای شهدا ورود كنند

وی با بیان اینكه ما هنوز وصایای شهدا را كاربردی نكرده‌ایم، گفت:‌ باید كلمات قصار شهدا را برداریم و شرحی برای آن بنویسیم كه این كار حوزه‌های علمیه است یعنی علما، فضلا و طلاب شرحی بر وصایای شهدا بر اساس معارف قرآنی و احادیث و روایات بنویسند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار