مجوز مشاغل خانگی قالیبافی برای ۳۲ هزار نفر در استان فارس صادر شد.
کد خبر: ۴۷۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 17 August 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علی همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به فعالیت بیش از ۱۶۰ هزار بافنده فرش در این استان از صدور مجوز مشاغل خانگی قالیبافی برای ۳۲ هزار نفر خبر داد.


وی با بیان اینکه در استان فارس بیش از ۱۶۰ هزار بافنده فرش دستباف فعالیت دارند که اکثرا در کنار کار‌های دامداری، کشاورزی و خانه‌داری و یا به عنوان شغل مشغول بافت انواع فرش و گبه هستند، افزود: از این تعداد در حدود ۱۲۲ هزار نفر کارت قالیبافی از اتحادیه‌های صنفی و یا شرکت‌های تعاونی روستایی دریافت کرده‌اند.


همتی ادامه داد: از سال ۸۸ که سامانه مشاغل خانگی ایجاد شد با توجه به موقعیت استان ۷۵ هزار نفر در رشته قالیبافی و حِرف مرتبط ثبت‌نام کردند که بالاترین آمار در میان رشته‌های مشاغل خانگی است و از این تعداد برای ۳۲ هزار نفر از آن‌ها مجوز مشاغل خانگی با همکاری ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادرشد که همگی متقاضی تسهیلات برای راه‌اندازی و یا گسترش کارگاه قالیبافی هستند.


وی بیان کرد: در رشته فرش دستباف با حداقل ۳ الی ۵ میلیون تومان می‌شود برای یک‌نفر شغل ایجاد کرد و در استان حدود ۱۵۰ کارگاه تولید غیرمتمرکز فرش دستباف فعال داریم و هر یک از آن‌ها حداقل ۲۰ بافنده تحت پوشش دارند.


همتی اظهار داشت: باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه و خواب سرمایه چند ماهه به ویژه در صادرات اکثرا با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند که با در اختیار گذاشتن تسهیلات کمکی به این تولیدکنندگان و رونق فرش دستباف، همچنین برطرف کردن موانع صادراتی و تبلیغات داخلی و خارجی برای شناساندن مزیت‌های فرش ارگانیک دستباف با استفاده از رنگ و الیاف طبیعی در فرش فارس زمینه اشتغال جدید ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم است.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه فرش دستباف در سال‌های اخیر همواره رقم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: بررسی روند تولید فرش دستباف بیانگر این واقعیت است که این کالای با ارزش با اتکای کامل به منابع داخلی- امکانات و خلاقیت تولیدکنندگان داخلی و ارزبری بسیار کم، سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال و تحصیل درآمد کشور داشته است.


وی با بیان اینکه فرش دستباف در مناطق روستایی با ایفای نقش مکمل برای بخش کشاورزی شرایط ایجاد و حفظ اشتغال در روستا‌ها و مناطق عشایری و افزایش درآمد را فراهم آورده و انگیزه باقی ماندن در روستا‌ها را نیز افزایش داده و از مهاجرت بی‌رویه به شهر جلوگیری کرده است، بیان کرد: همچنین این کالای تولیدی باارزش درمناطق روستایی برای تسریع درروند تحقق اقتصاد مقاومتی موثر است، زیرا روستا‌ها و مناطق عشایری فارس بیشترین سهم را در تولید فرش دستباف و گبه دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار