نفر سیزدهم کنکور سراسری گفت: خانواده یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت یک فرد است و خیلی کارهاست که خانواده می‌تواند انجام دهد مثل فراهم کردن یک فضای خوب.
کد خبر: ۴۷۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴ 16 August 2017
محمدرضا دانشمندی رتبه 13 کشوری و 6 منطقه دو کنکور سراسری رشته تجربی را به نام خود ثبت کرد. آنچه در ذیل آمده است مصاحبه خبرنگار ما با این رتبه برتر است.

رتبه برتر کنکور در مرودشت

 خودتان را معرفی کنید؟

محمدرضا دانشمندی هستم رتبه 13 کشوری و 6 منطقه دو در رشته تجربی، اهل مرودشت هستم و در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید دستغیب شهرستان مرودشت تحصیل کردم.

میزان و کیفیت مطالعه؟

به‌طورکلی تلاش کردم که در کنار سایر موارد، میزان مطالعه‌ام را بالا نگه‌دارم و از اول تابستان 1395 با هفت ساعت در روز شروع کردم و در روزهای پایانی قبل از کنکور به 15 ساعت مطالعه در روز هم رسید.

در مطالعه برای کنکور کیفیت خیلی مهم است و نحوه مطالعه از میزان مطالعه مهم‌تر است. تعداد زیادی از دانش آموزان زیاد مطالعه می‌کنند اما خوب نمی‌خوانند و موفقیتی هم به دست نمی‌آورند اما در صورت مطالعه صحیح و مشورت و پرسش از افرادی که در این زمینه مهارت دارند می‌توانند نتیجه مطلوبی به دست آورند.

من به دنبال کمال بودم و همه درس‌ها را باهم مطالعه می‌کردم و هیچ درسی را هم رها نکردم و کتاب‌ها را به‌اندازه‌ای خواندم که کاملاً روی آن مسلط باشم.

در ایام مطالعه چه تفریحاتی داشتید؟

در روزهایی که آزمون داشتم و روز قبلش، یعنی پنج‌شنبه و جمعه‌ها یک هفته در میان با دوستان بیرون می‌رفتیم و در پارک تفریح می‌کردیم و شام می‌خوردیم. بعضی‌اوقات نیز از طرف مدرسه، برنامه‌های تفریحی مانند رفتن به استخر با دوستان، برایمان برنامه‌ریزی می‌کردند.

روزهایی هم که برای کلاس شیراز می‌رفتم با امیررضا ارزاقی دوستم که او هم‌رتبه 80 شد میهمانی داشتیم و هر هفته نوبتی با یکی از پدرهایمان شیراز می‌رفتیم و یکی میزبان شام و ناهار بود و به ما خوش می‌گذشت و همین شیراز رفتن خودش یک تفریح بود.

خوابم هم به‌جا بود و در شبانه‌روز شش تا هفت ساعت خواب را داشتم.

نقش خانواده در موفقیت شما؟

خانواده یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت یک فرد است و خیلی کارهاست که خانواده می‌تواند انجام دهد مثل فراهم کردن یک فضای خوب و والدینی که ازنظر درسی بتوانند کمک کنند.

خانواده من بهترین اتاق خانه را در اختیار من گذاشتند و این اتاق بهترین نور و کم‌ترین صدا را داشت و تلویزیون سالن خانه همواره خاموش بود و ازلحاظ سروصدا مشکلی نداشتم و ازنظر تغذیه و خرید کتاب هم کمبودی نداشتم و در حق من کوتاهی نکردند و خیلی زحمت کشیدند.

فرهنگی بودن پدر و مادر در این موفقیت چه تأثیری داشت؟

فرهنگی بودن پدر و مادر درک شان را از کنکور بالابرده بود. مشکل بعضی از دانش‌آموزها این است که خانواده‌شان در خصوص کنکور کم می‌دانند و نمی‌دانند چه شرایطی را باید فراهم کنند و احساساتشان را چگونه باید کنترل کنند.

مشوق اصلی‌تان؟

اصلی‌ترین مشوق من برادرم بود و خودش از دانش آموزان برتر بود و حتی قبل از کنکور خودش، مرا تشویق می‌کرد.

الگویتان چه کسی بود؟

اولین الگوی من برادرم بود و بعدازآن رتبه‌های برتر هرکدام می‌توانستند برای من الگو باشند.

راز موفقیتتان؟

در سال کنکور همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا من موفقیتی کسب کنم و چیزی کم نگذاشتم. استعداد مهم هست ولی موفقیت بدون تلاش به دست نمی‌آید.

زمانی که رتبه‌تان را فهمیدید چه حسی داشتید؟

خوشحال شدم. برادرم از اتاقش بیرون آمد و گفت کارنامه‌ها روی سایت منتشرشده، من هم خیلی عادی بودم و خانواده به طرفش رفتند تا نتیجه را ببینند وقتی رتبه را خواند، پدر و مادرم خیلی خوشحال شدند و همه به من تبریک گفتند. خوشحال بودم ولی خانواده‌ام بیشتر از من شاد شدند.

من در آزمون‌ها نتیجه بهتر از این هم گرفته بودم و خیلی شوکه نشدم.

در کودکی دوست داشتید چه‌کاره شوید؟

پزشک و متخصص مغز و اعصاب

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

احتمالاً در رشته دندان‌پزشکی تهران ادامه می‌دهم اما هنوز قطعی نیست و با رتبه‌های برتر و کسانی که در محیط دانشگاه درس‌خوانده‌اند مشورت می‌کنم و امیدوارم یک پزشک یا‌ دندان‌پزشک خوب بشوم.

توصیه شما به کنکوری‌ها؟

من اول تابستان که شروع کردم، به خودم قول دادم چیزی کم نگذارم و پای این قول ماندم و در بعضی مواقع در آزمون‌های قلم چی افت تراز داشتم اما طبق قولی که به خودم داده بودم پیش رفتم و توصیه‌ام این است که این قول را به خودشان بدهند و هر اتفاقی هم افتاد باقدرت ادامه بدهند و هیچ‌چیز کم نگذارند.

استقلالی هستید یا پرسپولیسی؟

من قبلاً بیشتر استقلالی بودم والان طرفدار هیچ‌کدام نیستم و بیشتر طرفدارتیم رئال مادرید هستم.

نظرتان در خصوص کلمات زیر:

کنکور: پلی به سمت موفقیت
ریاضی: درس خیلی قشنگ
درس: اصلاً دوست ندارم
فضای مجازی: سرطان سال کنکور
موانع درس خواندن: فضای مجازی
شیرین‌ترین درس: ریاضی و فیزیک
سخت‌ترین درس: زبان انگلیسی و ادبیات

کلام آخر؟

دانش آموزان تا رسیدن به موفقیت دست از تلاش برندارند و تشکر از مدیریت محترم و مجموعه آموزش‌وپرورش شهرستان مرودشت، مدیریت محترم و کارکنان و دبیران دبیرستان تیزهوشان شهید دستغیب و کلیه معلمانی که از اول ابتدایی تاکنون برای من زحمت‌کشیده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار