شهرستان خرامه یکی از شهرهای استان فارس است که در حالت تنش آبی قرار دارد و ۳ گام کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای حل این مشکل برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر: ۴۷۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 16 August 2017


تابناک فارس به نقل از تسنیم:داریوش اسماعیلی، نماینده این شهرستان در بهار سال گذشته از شوری و تلخی آب این شهرستان سخن گفته و خواهان حل این مشکل شده است. محمدعلی قلندری، مدیرعامل آبفای استان فارس با اشاره به اقداماتی که برای حل مشکل کمیت و کیفیت آب خرامه انجام شده معتقد است تا حد قابل قبولی مشکلات حل شده است. 

اجرای 3 گام برای حل مشکل آب خرامه 

به گفته وی سه گام کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل مشکل خرامه برداشته شده که تاکنون برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت انجام شده است. گام کوتاه مدت نصب آب شیرین‌کن در منطقه و گام میان‌مدت پیدا کردن منابع جدید آب بود. 

قلندری خرامه را از جمله شهرهای مشکل‌دار در زمینه آب معرفی می‌کند و می‌گوید: خرامه هم از لحاظ کمیت و کیفیت مشکل آب داشت اما با اقداماتی که انجام شده مشکلات تا حد قابل قبولی حل شده است. 

وی در تشریح برنامه میان‌مدت چنین توضیح می‌دهد: 8 حلقه چاه شامل 5 چاه آهکی و 3 چاه آبرفتی در خرامه وجود داشت که 4 حلقه از آهکی‌ها خشک شد و یکی هم که فعال بود از نظر کیفیت دچار مشکل شد. چاه‌های آبرفتی هم با کاهش شدید آب روبه‌رو بودند به همین دلیل آبفای استان اقدام به حفر 5 حلقه چاه جدید کرد که یکی از آنها در عمق 462 متری بود و خشک شد. 

«یک چاه هم در محله سرآسیاب خرامه بود که کیفیت نداشت و به شهرداری واگذار شد و یک چاه دیگر هم در 135 متری حفر شد که آبش شور بود» این توضیحاتی است که قلندری درباره اقدامات آبفا برای حل مشکل آب خرامه بیان می‌کند. 

به گفته وی یک چاه در کوه سیاه در عمق 280 متری حفر شده که به دلیل کیفیت و کمیت مناسب آب مشکل مردم تا حدودی حل شد و به همین دلیل در همین منطقه چاه دیگری نیز حفر شده است. مدیرعامل آبفای استان فارس می‌گوید: چاه دیگری نیز در شرق شهر حفر شده و به مدار آبرسانی وصل شده است. 

آب خرامه هنوز شوری دارد 

با وجود این توضیحات اما مردم همچنان از شوری آب انتقاد دارند. محمد از اهالی خرامه است، وی می‌گوید: هر چند کیفیت آب نسبت به سال گذشته بهتر شده اما گاهی از ایام آب شور است و اگر مردم از دستگاه تصفیه‌کن و شیرین‌کن استفاده نکنند قابل شرب نیست. 

به گفته وی افت فشار آب هم از دیگر مشکلات مردم است هر چند زمانی که آب فشار کمتری دارد، کیفیت آب بهتر از زمانی است که فشار بیشتر باشد. محمد که خود از اهالی رسانه شهرستان خرامه نیز هست، درباره علت این موضوع می‌گوید: براساس گفته مسئولان آب شهرستان زمانی که آب فشار بیشتری دارد از 2 چاه پمپاژ می‌شود که ظاهرا آب یکی از چاه‌ها کیفیت چندانی ندارد. 

قلندری درباره این مسئله چنین توضیح می‌دهد که چاه‌های منطقه کوه سیاه از نظر کیفی آب مطلوبی دارد اما به دلیل اینکه آب چاه‌های خرامه یا خشک شده یا شور است، این مشکل کم و بیش وجود دارد و امید است با اجرای برنامه بلندمدت یعنی انتقال آب از سد درود زن مشکلات آب خرامه هم حل شود.  



حسین آرگیو، فرماندار خرامه در گفت‌وگو با تسنیم از کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی این پروژه در هفته دولت خبر می‌دهد و معتقد است اجرای این پروژه آینده‌نگری برای حل مشکلات آب شهرستان خرامه است. 

به گفته وی این پروژه ملی است و در بودجه امسال کشور 70 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده و با اجرای آن 20 مترمکعب آب به خرامه داده می‌شود که برای شرب، صنعت و مقداری هم برای احداث گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرگیو نیز معتقد است با اجرای این طرح مشکل کمی و کیفی آب شهرستان خرامه به طور کامل برطرف می‌شود. 

انتقال آب از سد درودزن که در 100 کیلومتری غرب شهر خرامه قرار دارد نه تنها مشکلات این شهرستان بلکه مشکلات روستاهایی را که در این مسیر قرار گرفتند، حل می‌کند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار