معاون میراث فرهنگی كشور گفت: پرونده میراث جهانی محور ساسانی فارس تا پایان امسال تكمیل و آماده خواهد شد.
کد خبر: ۴۷۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 11 August 2017
تابناک فار س به نقل از ایسنا: محمدحسن طالبیان در حاشیه بازدید از آثار تاریخی در شهرستان فیروزآباد استان فارس گفت: ‌اكنون گروه‌های تخصصی ویژه‌ای در حوزه‌های پنج‌گانه در حال فعالیت روی پرونده میراث جهانی محور ساسانی هستند.
وی با بیان اینكه این گروه‌ها در حوزه‌های مدیریت، مستندنگاری، آسیب‌شناسی، حفاظت و مرمت و پژوهش كار را دنبال می‌كنند، گفت: 200 میلیون تومان اعتبار برای فعالیت‌های پژوهشی این گروه‌ها اختصاص داده شده است.
طالبیان عنوان كرد: تلاش این است كه در مرحله اول به یك ساماندهی محیطی و خواناسازی در مجموعه تاریخی موجود در فیروزآباد دست‌پیدا كنیم.
وی یكی از اهداف این اقدام را معرفی شایسته آثار تاریخی این شهرستان دانست و با اشاره به اینكه با نگاه دقیق كارشناسی محور ساسانی فارس به‌خصوص آثار شاخص شهرستان فیروز‌آباد مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: كریدور ساسانی جنوب فارس شامل آثار موجود در شهرستان فیروزآّباد از جمله قلعه دختر، آتشكده شهر گور، پل، چهارطاقی و همچنین آثار واقع در مناطقی چون فراشبند و بیشاپور است.
این مقام فرهنگی در خصوص جابه‌جایی روستای آشتكده نیز گفت: ساماندهی روستا در اولویت است و قصد جا‌به‌جایی آن را نداریم زیرا خروج مردم از این منطقه حفاظت از آثار را هم سخت‌تر خواهد كرد.
طالبیان تصریح كرد: مخالف استقرار مردم محلی در اطراف و روستاهای نزدیك آثار نیستیم اما باید ضوابط میراث فرهنگی در این موضوع كاملاً رعایت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار