باوجود تأکیدات رهبر انقلاب در سال‌های اخیر و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم خریداری کالای خارجی که مشابه داخلی آن در کشور تولید می‌شود، همچنان بازار لوازم‌ تحریر در قبضه چینی‌ها است.
کد خبر: ۴۷۵۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶ 09 August 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:در این روزهای گرم تابستان با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، کم‌کم بازار فروش لوازم‌تحریر هم داغ می‌شود. برای خرید انواع مداد، خودکار و دفتر و...پدر و مادرها به قیمت‌ها توجه می‌کنند، اما برای فرزندان طرح، رنگ و زیبایی ملاک می‌شود. علاوه بر خانواده‌ها، دستگاه‌های دولتی نیز بخشی از خریداران هستند.

در بین لوازم‌تحریر چیزی که به‌وفور دیده می‌شود، «Made in China» است. قصه‌ی پر غصه واردات کالای خارجی و به‌خصوص چینی تمامی ندارد؛ گویا قانونی برای ممنوعیت خرید کالای خارجی مشابه داخلی در کشور ما وضع نشده است و اصلاً رهبر انقلاب حرفی از حمایت تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و... به میان نیاورده است و فقط برای بنر شدن و برگزاری همایش‌ها توصیه و تأکید کردند.
خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس به سراغ مهدی ارجمند یکی از فعالین فرهنگی شهر شیراز رفته است که در یک سال اخیر، با کمک دیگر دوستانش آستین همت را برای طراحی، تولید و توزیع نوشت‌افزار به‌ویژه دفترهای ایرانی اسلامی بالا زده تا در جهت ترویج استفاده از کالای تولید وطنی از خروج ارز از کشور نیز به‌نوعی جلوگیری کند و البته مهم‌تر از این‌ها، کودکان را با ارزش‌های ملی و مذهبی آشنا و مأنوس کند.

ارجمند یکی از اعضای شبکه فرهنگی کلام مطهر است که از 4 سال پیش تاکنون در جهت تولید و ترویج محصولات فرهنگی در شیراز فعالیت می‌کنند و امسال با تمرکز برنوشت افزارها، دفترهایی با طرح ایرانی اسلامی تولید و بدون واسطه به فروش می‌رسانند.

وی بابیان اینکه لوازم‌تحریر و به‌خصوص دفترهای موجود در بازار عمدتاً وارداتی از کشور چین هستند، تصریح کرد: در مراکز فروش، دفاتر ایرانی هیچ جایگاهی ندارند. دفترهای چینی با طرح‌های مبتذل و کمترین قیمت به سهولت به فروش می‌رسد.

ارجمند افزود: فروش دفاتر چینی برای فروشنده سود بیشتری دارد؛ از طرفی عموم مردم تمایل به خرید جنس ارزان‌قیمت دارند، باوجود کیفیت خوب دفترهای ایرانی اسلامی اما قدرت رقابت با دفترهای چینی را نداریم و مردم هم از دفترهای موجود در بازار خریداری می‌کنند.

وی عدم موفقیت در رقابت با محصولات چینی را ضعف حمایت قانونی دولت و مسؤولان مربوطه می‌داند، در واقع عدم اجرای قانون ممنوعیت خرید کالای خارجی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود و ضعف نظارتی بر اجرای قانون از عوامل تنها شدن تولیدکنندگان ایرانی است.

ارجمند در ادامه گفت: موفقیت کشورهایی مثل چین، ژاپن و آمریکا به این خاطر است که در جهت تقویت اقتصاد کشورشان از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند که متأسفانه در کشور ما این‌طور نیست.

وی بابیان اینکه درجهت معرفی نوشت‌افزارها به دانشگاه شیراز مراجعه کردیم و قرار است غرفه‌هایی را در جشن ورودی‌های جدید در اختیار ما قرار بدهند، افزود: دانشگاه شیراز به کارکنان خود نیز توصیه کرده است که دفترهای تولیدی ما را خریداری کنند.

ارجمند با اشاره به حمایت اداره برق منطقه‌ای فارس از دفاتر ایرانی اسلامی برای استفاده کارکنان خود، یادآور شد: آموزش‌وپرورش سالانه 80 تا 70 میلیون تومان هزینه خرید دفترهایی می‌کند که غالباً چینی هستند. در مراجعه‌ای که به این ارگان داشتیم، مسؤول مربوطه در بخش خرید رایگان دفتر گفت که به خاطر قیمت پایین دفترهای چینی، خرید دفترهای شما برایمان مقدور نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح روی جلد دفتر و دیگر لوازم موردنیاز دانش آموزان، مفاهیمی را به آن‌ها القاء می‌کند و دانش آموز 9 ماه با دفتر و مداد و... زندگی می‌کند، توجه به طرح‌ها خیلی مهم‌تر از قیمت آن است، اما متاسفانه اهمیتی برای متولیان فرهنگی و به خصوص آموزش و پرورش ندارد؛ به مسؤولی که مراجعه کرده بودم، می‌گفت که اگر دفتر باربری هم برای ما بیاورند خریداری می‌کنیم چون قیمتش مناسب است.

مدیر مرکز فروش نوشت افزار ایرانی اسلامی با اشاره به استقبال چند خیریه از دفاتر برای اهدا به دانش‌آموزان نیازمند گفت: ما به کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز مراجعه کردیم، در پاسخ به ما گفتند که خرید دفاتر شما برای ما مقدور نیست.

وی با اشاره به اختلاف تنها هزار تومانی قیمت دفترهای ایرانی اسلامی با چینی از عدم حمایت ارگان‌های دولتی گلایه کرد که برخلاف قانون از کالای خارجی که مشابه داخلی دارند خریداری می‌کنند  و افزود: شهرداری شیراز سالانه بالغ بر 4000 دفتر برای مصرف کارکنان خریداری می‌کند که اگر از دفاتر ایرانی باشد به نوبه خود می‌تواند به تولید ملی و عدم خروج ارز از کشور کمک کند.

ارجمند از بازرسی ضعیف بر خرید و فروش های کالاهای خارجی در بازار نیز ابراز ناراحتی کرد و در مورد طرح‌های دفترهای تولیدی گفت: طرح‌های ما از قهرمانان بومی هر استان و در شیراز تصاویر شاهچراغ (ع)، حافظ، سعدی و غیره است.

ارجمند در پاسخ به این سوال که باتوجه به طراحی متنوع و در ظاهر زیبای دفترهای خارجی که می‌تواند از دلایل استقبال کودکان باشد، بهتر نیست طرح‌ها را جذاب‌تر کنید، گفت: طرح‌هایی که روی لوازم تحریر، کیف و دفتر و... است از قبل با ساخت انیمیشن برای کودک شخصیت‌سازی می‌شود و چون کودک آن را دیده و علاقه‌مند شده به سمت این طرح‌ها می رود، اما متاسفانه در کشور ما برای کودکان شخصیت‌سازی نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هرچند اغلب ارگان‌های دولتی برخلاف قانون از کالاهای خارجی حمایت می‌کنند و تنها به برگزاری همایش برای بستن دهان دیگران اکتفا می‌کنند، هرکدام از شهروندان شیرازی که دغدغه تربیت صحیح فرزند خود را دارند و کشوری آباد را برای آینده خود و فرزندانشان آرزو می‌کنند، می‌توانند به‌نوبه خود با خرید نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی علاوه بر بهتر شدن طراحی‌ها و تولید و توزیع بیشتر، در این امر مهم نقش‌آفرینی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار