طرح موضوع آلودگی رودخانه چنار راهدار شیراز در دستور کار‌ کارگروه سلامت و امنیت غذائی استان قرار گرفت.
کد خبر: ۴۷۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 09 August 2017
تابناک فارس :محیط زیست فارس اعلام کرد: موضوع آلودگی رودخانه چنار راهدار شیراز به عنوان یکی از دستور کار‌های اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذائی استان مطرح و پس از بازدید‌های کارشناسی مفصل و پایش قدم به قدم، گزارش جامعی از وضعیت زیست محیطی و نقش عوامل مختلف در ایجاد آلودگی این رودخانه ارائه شد.

بر اساس این گزارش، طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد ۱۰ مورد ورودی غیر فعال، ۱۹ مورد ورودی فعال (فاضلاب ریز) شامل ۷ مورد فاضلاب برخی کارگاه‌های تولیدی، ۱۰ مورد فاضلاب شهری - خانگی، یک مورد خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی و یک مورد فاضلاب بهداشتی در محل تصفیه خانه شماره ۲ به رودخانه وارد و موجب ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.

رودخانه چنار راهدار در محل پل گچی در ورودی غربی ابتدای جاده شیراز-کازرون وارد شیراز می‌شود.

شاخه اصلی و عمده تشکیل دهنده از محدوده ده شیخ سر چشمه گرفته و از سمت جنوب به محدوده پل گچی وارد می‌شود.

رودخانه چنار راهدار در حاشیه جنوبی شهر شیراز واقع شده و از سمت جنوب غربی به سمت جنوب شرق امتداد یافته و در انتها به تالاب مهارلو می‌ریزد.

طول رودخانه از ابتدا تا مصب ورودی به دریاچه مهارلو حدود ۵۱ کیلومتر است.

تعدادی روستا و شهرک، برخی کارگاه‌ها و صنایع تولیدی، پایگاه هوایی شهید دوران، فرودگاه شهید دستغیب، شهرک صنعتی بزرگ شیراز و منطقه ویژه اقتصادی در مجاورت این مسیر آبی واقع شده اند. پساب قابل توجهی در طول مسیر رودخانه بویژه از محدوده حجت آباد و شهرک سامان به بعد وارد رودخانه می‌شود و رودخانه‌ای که در بدو ورود به محدوده شهر شیراز تا شهرک میانرود دارای آبی زلال و شفاف بوده در انتها در محدوده پل فسا به فاضلاب خانه‌ای متعفن تبدیل می‌شود.

در طول سالیان متمادی به علت بی توجهی و رسیدگی نامناسب ادارات و دستگاه‌های مربوطه، وضع رودخانه بدین منوال اسفناک و غم انگیز شده است.

هر چند مکاتبات متعدد و برگزاری مستمر جلسات منجر به راه اندازی تصفیه خانه شماره ۱ در منطقه وزیرآباد و شروع به ساخت تصفیه خانه شماره ۲ در محدوده شهرک صنعتی بزرگ شیراز شد، اما به اجرا در نیامدن برنامه‌های زمان بندی مدیریت فاضلاب توسط ارگان‌های متولی با این عنوان که بودجه و اعتبار لازم وجود ندارد نتیجه‌ای جز تداوم آلودگی رودخانه به همراه نداشته است.

با این حال همچون گذشته پایش دقیق رودخانه چنار راهدار (سلطان آباد) توسط اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در دستور جدی کار قرار دارد.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار