بسیاری از محکومین از اعضای اصلی ستاد انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم انتخابات بوده اند.حکم محکومیت بسیاری از محکومین با شرایطی که در قانون پیش بینی گردیده تعلیق شد و حکم سایر محکومین که شامل حبس های متعدد و جزای نقدی بود با نظر به اجرای مجازات اشد تایید گردید و دو تن از متهمین که به نظر دادگاه عوامل اصلی بوده اند به عنوان مجازات تکمیلی به اقامت اجباری در شهر جاسک محکوم شده اند.نکته قابل تآمل در این پرونده سواستفاده افرادی بوده است که هیچ سمت دولتی و اداری نداشته اند و به راحتی با حرف های خود جمع کثیری را فریب داده و منجر به رخ دادن این اتفاقات گردید.
کد خبر: ۴۷۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 09 August 2017
تابناک فارس به نقل از خبر نورآباد: جزییات دادنامه صادره از شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس در خصوص یکی از پرونده های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی شهرستانهای ممسنی و رستم به شرح زیر میباشد :
۱-پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رستم با گزارش مراجع انتظامی و اطلاعاتی و کشف تعدادی اسناد مجعول تشکیل و با مدیریت قاضی قاسم محمودی دادستان رستم، تحقیقات انجام و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه کیفری رستم ارسال گردید و با  برگزاری چندین جلسه رسیدگی ، حکم محکومیت متهمین به اتهامات استفاده از مهر جعلی ، جعل کارت شناسایی بازرسان ویژه انتخابات ؛ دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول ، استفاده از سند مجعول  و تحصیل مال از طریق نامشروع صادر گردید.
۲-با اعتراض متهمین و وکلای آنان پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال و با توجه به حساسیت موضوع و سیاست دستگاه قضایی فارس در برخورد قاطع و قانونی پرونده با نظارت رییس کل دادگستری استان و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان پرونده به شعبه ۱۷  دادگاه تجدیدنظر ارجاع گردید و با بررسی دقیق و برگزاری چندین جلسه و توجه به دفاعیات محکومین و وکلای آنان حکم دادگاه بدوی با اندک تغییرات و اصلاحاتی تایید و قطعی گردید.
۳-بیش از 60 نفر محکوم شدند و با توجه به تحقیقات صورت گرفته و دفاعیات متهمین و استدلال منطقی دادگاه تعدادی از محکومین که دارای سوابق خدمتی و اجرایی و دارای تحصیلات عالیه بودند ، حکم محکومیت آنان با شرایطی که در قانون پیش بینی گردیده تعلیق شد و حکم سایر محکومین که شامل حبس های متعدد و جزای نقدی و محرومیت از فعالیت های انتخاباتی برای زمانی مشخص بود با نظر به اجرای  مجازات اشد تایید گردید و دو تن از متهمین که به نظر دادگاه عوامل اصلی بوده اند به عنوان مجازات تکمیلی به اقامت اجباری در شهر جاسک محکوم شده اند.
۴-بسیاری از محکومین از اعضای اصلی ستاد انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم انتخابات بوده اند.
۵-طبق اظهارات محکومین هیچ یک از کاندیداها از موضوع اطلاع نداشته اند.
۶-رسیدگی قضایی با دقت صورت گرفته و حکم تعلیق تعداد زیادی از محکومین با توجه به شخصیت اجتماعی آنان قابل تحسین و مطابق با سیاست های کلی دستگاه قضایی در حبس زدایی بوده است.
۷- تلاش تعدادی از وکلا در این پرونده جهت روشن شدن موضوع و همکاری با دستگاه قضایی و دفاع از موکلین قابل توجه بود.
قسمت دوم
۱-نحوه رسیدگی قضایی در شهرستان رستم با دقت و هماهنگی با مسولین قضایی استان صورت گرفته و در صدور قرارهای تامین کیفری باتوجه به میزان مجازات قانونی بزههای انتسابی به متهمین و شخصیت اجتماعی متهمین ، قرارهای متناسبی صادر گردید و جلسات رسیدگی دادگاه بدوی به ریاست قاضی محمود نوذری بوده که صرفنظر از اینکه کمتر از ۴ سال سابقه قضایی دارند ولی به نحو مطلوب و دقیق به اتهامات وارده رسیدگی نموده و تایید حکم بدوی در شعبه تجدیدنظر(با اندک تغییر و اصلاح) حکایت از نهایت دقت در رسیدگی بدوی دارد که در این زمینه نظارت رییس دادگستری شهرستان رستم قاضی سلیم امیری بر نحوه رسیدگی قاضی جوان صادر کننده حکم تاثیر گذار بوده است.
۲-در مرحله دادسرا و دادگاه بدوی ، پرونده توسط قضات بومی رسیدگی گردید و در مرحله تجدیدنظر ، مستشار دادگاه نیز بومی منطقه بود که رعایت قانون و آداب قضا در رسیدگی به این پرونده که تعداد زیادی از خانواده ها را درگیر کرده بود و توجه به سیستم تعلیق مجازات که به نحو شایسته مورد توجه قرار گرفت باعث خرسندی و رضایت از عملکرد دستگاه قضایی استان گردید .
۳-نکته قابل تآمل در این پرونده سواستفاده افرادی بوده است که هیچ سمت دولتی و اداری نداشته اند و به راحتی با حرف های خود جمع کثیری را فریب داده و منجر به رخ دادن این اتفاقات گردید.
۴-در این ایام که پرونده در حال رسیدگی بود تمام متهمین و اعضای خانواده و بستگان آنان در استرس و نگرانی بودند واین هشداری برای آینده خواهد بود که به هیچ عنوان در رقابت های انتخاباتی بدنبال اقدامات غیرقانونی نباشند.
۵-سیستم تعلیق تعقیب که با وجود شرایطی در قانون مجازات اسلامی مورد پیش بینی قرار گرفته است در این پرونده به نحو شایسته مورد استفاده قرارگرفت.
۶-صدور حکم اقامت اجباری چندتن از محکومین در شهر جاسک با توجه به نحوه اقدامات موثر آنان در جلب اعتماد سایر محکومین بوده است.
به گزارش خبر نوراباد  حدود ده تن از متهمان خانم و مابقی اقا میباشند و با توجه به رسیدگی های قضایی موثر در این پرونده امید است در انتخابات اتی بسیاری از مردم قاطعیت دستگاه قضایی و جو عمومی را سرلوحه خود قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار