مدیر بافت تاریخی شهر لار درباره روند بازسازی بازار قیصریه توضیح داد.
کد خبر: ۴۷۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 09 August 2017
تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان :خشایار شیبانی  با اشاره به روند مرمت بازار قیصریه لار و مرمت پشت بام این بنای تاریخی، اظهار داشت: با توجه به بارش باران های شدید در سال گذشته و وجود نم زدگی هایی در سقف و بدنه ضلع شرقی بازار، نگرانی هایی برای مردم و کسبه  در این خصوص به وجود آمد که متأسفانه در آن زمان اعتبارات سال۹۵ ابلاغ نشده بود به همین دلیل نتوانستیم کار خاصی را به انجام برسانیم.
وی با بیان اینکه معمولا در خصوص بازارها که مکانهایی تجاری هستند میراث فرهنگی با مشارکت کسبه کارهای مرمتی را انجام می دهد اما با توجه به اولویت و اهمیتی که این بازرا دارد ما بیشترین توجه خود در سال گذشته معطوف این بنای تاریخی کردیم، افزود: از ۱۴ فروردین ۹۶ عملیات بهسازی و مرمت سقف و بدنه بازار شروع شد.
مدیر بافت تاریخی شهر لار با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰ تُن خاک از ضلع های شمالی و شرقی بازار انجام که با توجه به گرمای شهرستان و حجم سنگین کار، این اتفاق کمی زمان بر شد، تصریح کرد: در این بین افرادی نیز به ما خورده گرفتند که خاک و مصالح استفاده شده مرغوبیت کافی را ندارد در حالیکه از بهترین خاکهای شهرستان و با استفاده از نیروهای بومی و استاد منطقه این کار را انجام داده ایم و خود فروشندگان می توانند این گفته ها را تصدیق نمایند.
شیبانی با اشاره به اینکه برخی از افراد بجای اینکه ما را یاری نمایند در کارها سنگ اندازی کردند و موجب اختلالاتی شدند، ادامه داد: در حالیکه این مطلب را باید بگویم که در هر صورت اگر یک مدیر می خواهد کاری را انجام دهد سعی دارد به بهترین نحو انجام دهد تا در دید مردم نیز باشد و از  طرفی این پروژه برای مردم بوده است نه اینکه بخواهیم برای خود این اتفاق را رقم بزنم.
این مسئوول با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط خاص منطقه، در حالیکه دو راسته  به اتمام رسیده بود پروژه بهسازی را متوقف نمودیم، گفت: علت اینکه برخی قسمت دارای تَرک می باشد، به دلیل این است که دو لایه بهسازی در حال انجام است و این قسمت ها فعلا یک لایه بهسازی شده و قسمت هایی که به اتمام کامل رسیده دارای هیچ نوع تَرکی نیست.
وی یکی از مشکلات را از بین رفتن قسمت هایی از آبریز بازار و بر هم خوردن شیب بندی ها با توجه به مرور زمان دانست و تصریح کرد: تلاش بر آن است تا حوضه آبریز بازار بازسازی و آبها هدایت شود.
مدیر بافت تاریخی شهر لار با اشاره به اینکه از برخی کسبه  و مردم  هم توقع داشتیم که بجای اینکه در کار اختلال و سنگ اندازی  کنند ما را یاری می کردند، افزود: در واقع از این بابت از این افراد دلگیر هستیم و از آنها می خواهیم که اگر فردی سعی دارد که برای شهر کار کند انگیزه او را نگیرند و به او کمک نمایند و اگر افرادی می بینند که مشکلی در کار وجود دارد بیایند به خودمان بگویند تا با استفاده از کارشناسان آن مشکل را بر طرف نماییم.
شیبانی با بیان اینکه برای بخش کانال تاسیسات بازار مبلغ ۱۶۵ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است، یادآور شد: این اقدام بدان جهت است تا اگر زمانی آتش سوزی در بازار ایجاد شد از آنجا که برای آبرسانی با مشکل روبرو هستیم تاسیسات را ایجاد نمودیم که البته فعلا در یک ضلع یازار صورت گرفته و باید چهار ضلع بازار این اتفاق بیافتد.
وی با بیان اینکه کف سازی بازار بدلیل مخالفت برخی کسبه به بهانه ایجاد اختلال در کار متوقف شده است، افزود: با توجه به محدودیت اعتبار این کار را به باغ نشاط و کاروانسرای نو اختصاص دادیم و به عبارتی در واقع این خود بازاریان هستند که نمی خواهند کار مرمت به پیش برود.
مدیر بافت تاریخی شهر لار اضافه کرد: در مجموع ۱۱۵ میلیون تومان اعتبار امانی برای پروژه های بازار قیصریه و قلعه اژدها پیکر جهت بازسازی اولیه آن اختصاص یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار