مهاجرت زیاد و کمبود ساخت و ساز مسکن در صفاشهر باعث بالا رفتن نرخ کرایه و فشار بر قشر کم‌درآمد و محروم این شهر شده است.
کد خبر: ۴۶۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 28 July 2017
تابناک فارس به نقل از بام فارس:مسکن به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان چند سالی است در وضعیت رکود به سر می‌برد و این رکود در ساخت و ساز باعث فشار بر اجاره‌نشینان و قشر کم درآمدی می‌شود که توانایی ساخت و یا خرید خانه را ندارند.

وقتی از حال و روز اجاره‌نشینان سراغ می‌گیریم از قیمت بالای اجاره و عدم توانایی مالی خود گلایه دارند و اینکه صاحبخانه اجاره‌بها را هر سال بیشتر می‌کند و اگر ناتوانی مستاجر خود در تامین اجاره را ببیند به بهانه‌ای خانه را به او اجاره نمی‌دهد.

بالا بودن تقاضا برای اجاره مسکن نیز خود علتی برای رقابت بین صاحبخانه‌ها در میزان اجاره شده و در این میان خانه به دوش‌ها مجبور به انتخاب سرپناهی با حداقل امکانات می‌شوند.

 

250هزار تومان کرایه برای خانه‌ای با عمر 50 ساله

ناصر استاد کار ساختمان در گفتگو با خبرنگار بام فارس به اجاره‌ها و ناتوانی خود در پرداخت آن اشاره کرد و گفت: چند سالی است به دلیل کم شدن ساخت و سازها بی‌کار شدم و یا به صورت پراکنده و موقت سر کار می‌روم.

وی افزود: توانایی پایین مالی باعث شد خانه‌ای با سقف چوبی و حدود ۵۰ سال ساخت و با کرایه 250هزار تومان اجاره‌ کنم که البته پول پیش نمی‌خواست.

ناصر اظهار کرد: امسال و بعد از سپری شدن مدتی از اجاره، صاحبخانه یک میلیون تومان پول پیش خواسته که توانایی دادن آن را ندارم و اگر پرداخت نکنم صاحبخانه اجاره را تمدید نمی‌کند، خانه بدون پول پیش هم پیدا نکردیم.

 

میزان بالای اجاره بها در صفاشهر

 

میزان اجاره در صفاشهر قانون خاصی ندارد/مهاجرت زیاد و ساخت و ساز کم از علت‌های بالا رفتن نرخ‌ها

حامد کربلایی‌دوست یکی از بنگاه‌داران املاک با بیان اینکه میزان کرایه توافقی است و از قانون خاصی پیروی نمی‌کند، گفت: اینجا قانون خاصی که مشخص کند سالانه چند درصد از طرف اتحادیه برای افزایش اجاره‌بها ابلاغ شود، وجود ندارد.

وی افزود: تعیین‌کننده صاحبان ملک هستند و آن­ها تعیین می‌کنند قیمت منزل چقدر باشد، حتی در بعضی موارد افزایش قیمت ۱۰۰ درصد بوده است یا در مواردی منزل سه خوابه با توافق بین دو طرف و بدون دخالت بنگاه یک میلیون اجاره داده شده است.

کربلایی‌دوست بالا بودن نرخ کرایه را باعث فشار به قشرهای ضعیف دانست و اظهار داشت: وقتی یک سوئیت که اجاره آن نباید از ۱۰۰ هزار تومان بیشتر باشد به قیمت ۲۵۰ هزار تومان و یک میلیون تومان پول پیش اجاره داده می‌شود، خانواده‌های کم‌درآمد به ناچار به سمت اجاره منازل قدیمی رو می‌آورند که بعضاً اجاره آن­ها هم بالا است.

وی افزود: بنگاه‌های املاک با قیمت‌گذاری اجاره بها نظر خود را می‌کنند ولی صاحبخانه‌ها قیمت خودشان را می‌گویندو در نهایت به دلیل اینکه متقاضی وجود دارد خانه اجاره داده می‌شود.

این بنگاه‌دار ادامه داد: مهاجرپذیر بودن صفاشهر و از طرف دیگر کمبود ساخت و ساز در این شهر سبب به هم خوردن توازن قیمت و افزایش تعداد متقاضیان مسکن شده است که خیلی وقت‌ها مجبور به پذیرفتن اجاره‌های بی‌معیار هستند.

 

مسکن ملک شخصی و اجاره‌بها توافقی است

سیروس روستا مسئول واحد بازرسی و نظارت اصناف شهرستان خرم بید درباره بالا بودن اجاره‌ها گفت: میزان اجاره‌بها توافقی است، صاحب خانه خودش اجاره را افزایش می‌دهد و نظر کارشناسی بنگاه‌ها را قبول ندارند، می‌گویند قیمت منزل ما این مقدار است اگر این قیمت را نمی‌پذیرد ما هم اجاره نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه مسکن مهر تا حدودی جوابگوی کمبود خانه‌ها بود افزود: اکنون به دلیل کم شدن ساخت و ساز، خانه استیجاری کم و متقاضی زیاد است، بنابراین صاحب‌خانه ها اجاره را بالا می­برند و موجر مجبور به اجاره با قیمت گفته شده است.

روستا اظهار کرد: به دلیل اینکه منزل ملک شخصی حساب می­شود قانونی برای نظارت بر این اجاره‌بها وجود ندارد اما با رونق ساخت و ساز یا ایجاد مجتمع‌های مسکونی می­توان تب بالای اجاره‌بها را در صفاشهر پایین آورد.

اجاره‌بها در صفاشهر با قیمت شهرهای بزرگ مانند یزد برابری می‌کند

سیدمحسن جلالی نائب رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک و خودرو شهرستان خرم بید نرخ کرایه را وابسته به عرضه و تقاضا دانست و گفت: اجاره‌بها در اختیار بنگاه‌ها نیست، وقتی خانه کم است و تقاضا زیاد است صاحب‌خانه دست خود را برای افزایش اجاره باز می‌گذارد.

وی افزود: میزان کرایه خانه در صفاشهر با قیمت شهرهایی مانند یزد برابری می‌کند، زیرا در شهری مانند یزد خانه اجاره‌ای زیاد است.

جلالی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش اجاره در شهرهای دیگر بر صفاشهر نیز تاثیر دارد اظهار داشت: در مواردی افراد بومی صفاشهر وساکن شیراز، کرایه منزل خود در صفاشهر را با توجه به قیمت شیراز تنظیم می‌کنند و با افزایش قیمت، اجاره منزل خود را هم در صفاشهر بالا می‌برند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار