موضوع آلایندگی در زمینه های مختلف از جمله آلودگی صوتی، هوایی و آلایندگی آب در حالی مطرح می شود که در همه ابعاد آن به ویژه در کلانشهرها قابل طرح و بررسی است.
کد خبر: ۴۶۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 25 July 2017
گرچه هوای شهر شیراز همچنان در شرایط سالم به سر می برد اما با این وجود هشدارهایی به وجود منابع آلاینده که می تواند در بلند مدت وضع هوای شیراز را به مرز ناسالم برساند، از سوی دستگاه های مختلف داده می شود. با عبور از عدم آلایندگی هوای شیراز می توان نوع دیگر آلایندگی را بررسی کرد که در رابطه با آن اظهار نظرهای متفاوتی شنیده می شود.

آنچه از آن به عنوان منابع آلایندگی آب شرب شهر شیراز یاد می شود و ناخودآگاه در ضمیر مردم به باور تبدیل شده است با افزایش فروشگاه های تصفیه آب بیشتر شکل گرفته است.

به این شیوه که در این فروشگاه ها با اندازه گیری میزان سختی آب به اندازه بالای 800 میلی گرم در هر لیتر شهروندان را متقاعد می سازد که آب شهر دارای سختی و زنگ آهن بالا است، اما این موضوع از طرف شرکت آب و فاضلاب شیراز و دفتر فنی استانداری فارس به نحو کاملا متفاوتی مطرح می شود؛ به این صورت که مسئولان این حوزه وجود هرنوع آلایندگی در منابع آب شهر شیراز را رد می کنند.

چنانچه مدیر روابط عمومی و شرکت آب و فاضلاب شیراز معتقد است: کسانی که دستگاه های تصفیه آب عرضه می‌کنند تنها برای فروش کالا خود از دستگاه‌های(تی دی اس خوان) غیر استاندارد استفاده می‌کنند و هدف تنها فروش کالا است و حتی نصب دستگاه های تصفیه آب را به  دلیل حذف کلرآب و جلبکی شدن، مضر می داند.

*از مجموع210چاه آهکی تامین آب  شرب شیراز، هیچکدام آلایندگی ندارند

همچنین مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس با بیان اینکه 80درصد منابع تامین آب شهر شیراز از منابع زیرزمینی است، به خبرنگار ما می گوید: در بررسی هایی که از چاه های آهکی تامین آب در شهر شیراز به عمل آمده هیچکدام از آنها آلوده نیستند.

عنایت الله رحیمی با بیان اینکه 20درصد آب آشامیدنی شیراز از سد درودزن تامین می شود؛ خاطر نشان می کند: خط دوم انتقال آب در حال اجرا است و از این طریق می توان قسمت زیادی از آب شرب شیراز را از این سد تامین کرد.

صحبت از سختی آب در حالی مطرح می شود که به گفته روابط عمومی آبفا شیراز به دلیل نبود روان آب و تامین آب شرب از سد درودزن و چاه های اطراف و املاحی که درآن وجود دارد سختی آب را بالا می‌برد که این سختی نیز در حد استاندارد است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس ضمن بیان این مطلب که210 چاه آهکی به عنوان منابع  زیر زمینی تامین آب شرب شیراز هستند، تصریح می کند: معمولا چاه هایی که آبرفتی و نزدیک به منابع آلاینده؛ مانند واحدهای صنعتی و مسکونی قرار دارند، بیشتر درمعرض آلودگی هستند.

به گفته رحیمی آلودگی آب عموما در سطح  کلی  ایجاد می شود و چنانچه حریم چاه ها رعایت نشود امکان آلودگی وجود دارد.

وی ادامه می دهد: حریم در نظر گرفته شده برای چاه های آهکی 50متر است که در این محدوده اجازه هیچ گونه فعالیتی داده نمی شود.

* عمده آلایندگی ناشی از فاضلاب در قسمت ورودی شهر شیراز است

وضع فاضلاب شهر شیراز و میزان آلایندگی آن مورد دیگری است که رحیمی در این باره توضیح می دهد:نوع آلایندگی فاضلاب ها به عنوان آلودگی هوا مطرح می شود و در حال حاضر تصفیه خانه شرق شیراز با چند تصفیه خانه محلی فعال است و تصفیه خانه جنوب شرق هم در حال ساخت است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس عمده آلایندگی ناشی از فاضلاب را در  قسمت ورودی شیراز می داند که برای رفع آن ساخت تصفیه خانه دوم در حال اجرا است.

رحیمی با بیان اینکه در نظر گرفتن پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز در دنیا مرسوم است؛ یادآور می شود: ضمن اینکه در استان فارس برای این شیوه آبیاری طرحی در نظر گرفته شده باید این را مدنظر داشت که آب غیر متعارف برای آبیاری داشته  باشیم وهمچنین آنچه از آن به عنوان آبیاری زمین های کشاورزی با آب فاضلاب یاد می شود به صورت قانونی و تقسیم شده است.

از این رهگذر می توان دریافت که شیراز علاوه بر اینکه از نظر شرایط هوایی در وضع مناسب به سر می برد چنانچه مسئولان این حوزه گزارش می دهند در زمینه آب شرب هم مشکلی ندارد و می توان آن را سالم خواند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار