مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامه دولت برای تقویت صادرات و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: دولت بخشی از کرایه حمل هوایی را بعد از انجام عملیات تقبل کرده است.
کد خبر: ۴۶۵۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 24 July 2017
به گزارش تابناک فارس: فرهاد نوری در جلسه پایش صادرات استان با موضوع راه اندازی مجدد صادرات هوایی از فرودگاه بین المللی شیراز افزود: هنوز میزان مشخصی از اعتبار در این زمینه تخصیص داده نشده اما پیش بینی ما در این زمینه بین 10 تا 20 درصد کرایه حمل هوایی کالاها است.
 
وی اظهار کرد: این اقدام در قالب یک بسته حمایتی و در چارچوب اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی و کمک به راه اندازی خطوط منظم حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی به تصویب دولت رسیده است.
 
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر این اساس، بودجه ای برای کمک به حمل هوایی اختصاص داده شده که تخصیص ها در این زمینه بر اساس میزان بار صادراتی انجام می شود و هر استان که بار بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری دارد.
 
وی گفت: در این زمینه، استان فارس برای تخصیص اولویت اول را دارد چرا که بهترین عملکرد در بخش صادرات کالاهای فسادپذیر را داشته است.
 
نوری افزود: در زمینه حمل هوایی بار باید سالانه پیش بینی میزان حمل بار داشته باشیم که متاسفانه تاکنون این کار در کشور انجام نشده است.
 
مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در دوره های مختلف اقداماتی برای راه اندازی حمل هوایی بار در کشور انجام شده اما هنوز مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد.
 
نوری ادامه داد: در نگاه ملی از چهار نقطه کشور شامل جیرفت، دزفول، شیراز و البرز تقاضا برای راه اندازی حمل هوایی بار برای صادرات وجود دارد که هر یک از این مناطق تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام داده اند.
 
او اضافه کرد: این چهار منطقه پتانسیل های خوبی برای صادرات کالاهای تازه مانند میوه، سبزیجات و لبنیات دارند تقاضای این مناطق در تهران بررسی شده که به دلیل حجم زیاد
صادرات بار از فارس، شهر شیراز اولویت دارد.
 
نوری افزود: موضوع صادرات به قطر بهانه ای برای راه اندازی و تقویت حمل هوایی در کشور شد که متاسفانه در سالهای گذشته حمل هوایی در کشور برای صادرات تجهیز نشده است.
 
وی ادامه داد: دولت در استفاده از توانمندی های سایر کشورها ملاحظاتی دارد به طوری که در این بخش اولویت ما در حمل هوایی بار، بر استفاده از خطوط هوایی داخلی کشورمان است که این خطوط با کارآمد کردن خود، یاری دهنده بخش صادرات کشور باشند.
 
وی اظهارداشت: برای فعال و تقویت کردن حمل هوایی، رایزنی هایی با شرکت های فعال در کشور انجام شد اما به دلیل هزینه های بالای این بخش از حمل و نقل، پاسخ های مثبتی از سوی آنها دریافت نشد.
 
صادرات فارس نیازمند حمل و نقل هوایی پایدار است
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز هم گفت: برای حمایت و پشتیبانی از صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان فارس اختصاص سیستم حمل و نقل هوایی و پایانه بار هوایی در شیراز یک نیاز ضروری و اساسی است.
 
محمد صادق حمیدیان افزود: حمل و نقل هوایی بار یکی از نیازهای اساسی حوزه صادرات استان فارس است و برای اینکه تولیدات و صادر کنندگان فارس بتوانند بازارهای خوب و پایداری داشته باشند، عزم جدی برای تحقق این مهم ضروری است.
 
وی ادامه داد: در دوران های مختلف بحث حمل و نقل هوایی بار و راه اندازی کارگو هوایی در شیراز مطرح شده اما مکانیزم پایدار برای حمل هوایی محقق نشده است.
 
حمیدیان افزود: شرکت های هواپیمایی تمایل به همکاری با صادر کنندگان فارس در زمینه حمل هوایی دارند اما در این زمینه کمبودها و مشکلاتی بویژه در حوزه زیرساختهای صادرات هوایی وجود دارد که رفع آنها نیازمند حمایت های بخش دولتی است.
 
او گفت: در سال های گذشته طرح هدایت صادرات با هدف توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی استان فارس که یک بخش از آن نیز صادرات هوایی بار بود برای استان فارس تعریف شد که متاسفانه تنها یک سال در فارس اجرا گردید.
 
حمیدیان گفت: در همان سال یک سردخانه نیز در فرودگاه شیراز توسط بخش خصوصی ساخته شده که هم اینک به عنوان یک ابزار مثبت در اختیار فعالان بخش صادرات استان قرار دارد که به دلیل اجرا نشدن طرح در سال های بعد و مبتنی بر طرح هدایت صادرات فارس، به اهداف خود نرسیده است.
 
او اضافه کرد: طی سال های اخیر به رغم آماده نبودن زیرساخت های لازم برای حمل هوایی بار در فرودگاه شیراز و ضعف استان در امکانات حمل هوایی، به همت صادر
کنندگان، کارکنان گمرک و فرودگاه شیراز و نیروهای نظامی و انتظامی مرتبط، سالانه حدود 2 هزار تن بار صادراتی به وسیله هواپیماهای مسافربری به خارج از کشور و عمدتا کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر گردید.
 
وی گفت: به دنبال مسائل پیش آمده در کشور قطر، طی هفته های اخیر یک بازار صادراتی موقتی برای کشور و استان فارس ایجاد شده که طی این مدت به طور روزانه شاهد صادرات حدود 100 تن بار از فرودگاه شیراز به این کشور بودیم که مجموع وزنی آن معادل یک سال صادرات هوایی استان بود.
 
او افزود: در بخش صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان فارس به قطر، برای نخستین بار اتاق بازرگانی شیراز گواهی مبدا گوشت گوسفندی و مرغ گرم را صادر کرد که یک موفقیت در حوزه صادرات استان فارس است.
 
وی، خوستار حمایت های اصولی تر از صادرات غیر نفتی فارس از سوی دولت شد و ادامه داد: امروز صادرکنندگان ما در خط مقدم مبارزه اقتصادی قرار دارند و این حمایت حتما باید انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار