مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، 71 درصد جمعیت حال حاضر کشور را در سن کار عنوان کرد و گفت: با جذب سرمایه های داخلی و خارجی، اعمال سیاست های رفاه اجتماعی و تشویق به تولید ثروت ملی می توان شرایط رشد جمعیتی را فراهم کرد.
کد خبر: ۴۶۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 24 July 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه :دکتر محمد باقر عباسی مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، در همایش گرامیداشت «روز ملی جمعیت» با تاکید بر سیاست های کلی جمعیتی که در 14 بند از سوی رهبر انقلاب تدوین شده،گفت: سیاست های تدوین شده محفلی برای هم اندیشی فراهم آورده و به همه دستگاه ها تعلق دارد.

او با تاکید بر اینکه 30 درصد جمعیت فارس را ترکیب سنی بالا تشکیل می دهد، اضافه کرد: از سال گذشته روند کاهش موالید در کشور آغاز شده و 46درصد مزدوجین طی سال های 91 تا 95 تنها یک فرزند دارند و 44 درصد دیگر بدون فرزند هستند.

دکتر عباسی مقوله جمعیت را در همه بخش ها موثر دانست و از آن به عنوان خرد جمعی یادکرد و گفت: کلانشهرهای ما در فشار جمعیتی هستند و هنوز در این زمینه اقدام موثر عمل نشده پس باید به تک تک این 14 بند توجه داشت.

وی حضور سازمان های مردم نهاد و مشارکت آنها را در این بخش موثر عنوان کرد و اظهار داشت: مسئله کاهش جمعیت موضوعی است که همه بخش ها
 را با خود درگیر می کند به همین دلیل است که باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، 71 درصد جمعیت حال حاضر کشور را در سن کار عنوان کرد و گفت: با جذب سرمایه های داخلی و خارجی و اعمال سیاست های رفاه اجتماعی وتشویق به تولید ثروت ملی می توان شرایط رشد جمعیتی را فراهم کرد.

عباسی با تاکید بر اینکه در پنجره جمعیتی توانمندی جامعه جوان حال حاضر باید مورد تاکید قرار گیرد،بیان داشت: پنجره جمعیتی ما اگر با همین شرایط پیش رود در سال 1430 جامعه نه تنها به پویایی نرسیده هزینه نگهداری سالمندان نیز در آن شرایط دشوار، سخت و هزینه بر خواهد بود.

*رشد جمعیت با مدیریت منابع

معاون سیاسی اجتماعی استانداری فارس نیز با تاکید بر اینکه اگر جامعه پویا و فعال داشته باشیم مسائل اقتصادی حل خواهد شد، در این همایش گفت: مشکلات اقتصادی بر معیشت و نرخ زاد و ولد اثر گذاشته است اما نباید این دو را به هم گره زد.

هادی پژوهش اظهار داشت: اگر جمعیت جوان و نیروی کار جوان نداشته باشیم کشوری پویا و فعال نخواهیم داشت. برای ثبات و داشتن امنیت پایدار باید از نیروی جوان بهره ببریم و این می طلبد بازبینی در برنامه های راهبردی اعمال شود.

او با تاکید بر اینکه باید موانع زندگی نسل جوان کاهش پیدا کند،گفت: با کمتر کردن بار زندگی و جذب سرمایه داخلی و خارجی می توان فرصت زادآوری و رشد جمعیتی را فراهم کرد.

پژوهش با تاکید بر اینکه بیکاری، آسیب های اجتماعی و ... بر رشد منفی جمیت تاثیرگذار بوده، عنوان داشت: باید منابع مدیریت شود، می توان برای بهره گیری منابع از سرمایه گذار خارجی استفاده کرد چرا که سرمایه داخلی دیگر جوابگو نیست و باید فرصت ها برای بهره گیری از منابع و فراهم کردن رفاه اجتماعی به کار گرفته شود.

*فارس در جایگاه نوزدهم رشد جمعیت

مدیرکل ثبت احوال استان فارس نیز در همایش گرامیداشت روز ملی جمعیت گفت: سیاست های جمعیتی با تدوین شاخص های جمعیتی همراه است.

انصاری با تاکید بر اینکه ثبت حوال فارس با 40 نماینده فعال در حوزه های مختلف به ثبت وقایع حیاطی پرداخته، عنوان داشت: هم اکنون بیش از 7 و نیم میلیون سند هویتی در فارس تهیه شده و 17 هزار کارت ملی هوشمند صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه روزانه 9 هزار نفر مشخصاتشان برای دریافت کارت هوشمند ثبت می شود، تصریح کرد: از نظر عدد و رقم فارس مقام نخست ثبت کارت ملی هوشمند را داراست.

او با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی بر ایجاد گنجینه اسناد هویتی اظهار داشت: براساس سرشماری سال 95، جمعیت فارس 4 میلیون و 851 هزار و 274 نفر است که چهارمین استان پر جمعیت کشور را شامل شده که از این تعداد 70 درصد جمعیت شهری و 30 درصد دیگر روستایی هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس شاخص رشد جمعیتی فارس را در جایگاه 19 عنوان کرد و گفت: متوسط رشد جمعیت فارس برای مردان 7/50 و برای زنان 3/49 برآورد شده است.

او روند ولادت از سال 67 تاکنون را مورد بررسی قرارداد و گفت:  سال گذشته87 هزار و 359 ولادت در فارس ثبت شده است که از این تعداد 44 هزار و 789 پسر و مابقی نوزاد دختر بوده است.

انصاری تصریح کرد: این آمارها نشان می دهد در شبانه روز 239 کودک و در هر ساعت 10 کودک در فارس متولد می شود با این وجود ولادت در فارس برابر با 6/1 کاهش داشته است.

وی با تاکید بر رتبه 21 فارس در ولادت، عنوان داشت:در برخی شهرها مانند لامرد، جهرم، گراش و فیروزآباد ثبت ولادت بیشتر بوده و براساس آمارهای به دست آمده نوار مرزی رشد جمعیتی بالای 5/3 دارد.

*افزایش سن ازدواج در فارس

مدیرکل ثبت احوال استان فارس با تاکید بر اینکه سن باروری در حال افزایش است آمارفوتی های سال گذشته را نیز مطرح کرد و گفت:سال گذشته 21 هزار و 968 نفر فوتی ثبت شده است که نسبت به سال گذشته 9/0کاهش داشته است  و در این میان آباده، رستم و کازرون بیشترین آمار فوتی ها را به خود اختصاص داده است.

انصاری بیماری های قلبی عروقی، سرطان، تومور و حوادث غیر عمدی را بیشترین علت فوتی ها در فارس عنوان کرد.

او به ثبت ازدواج و طلاق در فارس نیز  اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته 40 هزار و 711 ازدواج در فارس ثبت شده که در هر شبانه روز برابر با 3/111و در هر ساعت مساوی با 6/4 ازدواج است و میانگین آن برای مردان در رده سنی 25 تا 29 سال و برای زنان 29 تا 24 سال بوده است.

انصاری نرخ خام ازدواج را برابر با 4/8 در هر هزار نفر عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می دهد اختلاف سن ازدواج در مردان و زنان در استان افزایش یافته است و شیراز، رستم و فراشبد بیشترین میزان اختلاف سن در مردان و شیراز، ممسنی و رستم بیشترین اختلاف در زنان را دارا هستند.

وی به آمار 8 هزار و 174 طلاق در سال 95 نیز اشاره داشت و گفت:بنا بر آمارهای ثبت شده از هر 5 ازدواج یک طلاق ثبت می شود و 5/44 در صد طلاق ها
 در 5 سال اول ازدواج اتفاق می افتد که در مردان میانگین سن طلاق برابر با 7/35 در مردان و در زنان برابر با 36 است.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس مسئله پیری جمعیت را نیز مورد تاکید قرارداده و گفت: پیری جمعیت در حوزه سیاسی امنیتی و اقتصادی تبعات بسیار دارد و باید در یک منطقه مسئله تعادل در باروری زنان و جلوگیری از پیرشدن جمعیت کشور را مورد توجه قرار داد.

او یادآور شد:جمعیت به خودی خود می تواند عاملی برای اقتدار و توسعه باشد در عین حال اگر برای شغل، ازدواج و سایر نیازهای جوانان فکری نشود به چالشی جدی تبدیل می شود.

انصاری مهمترین دغدغه جوانان را اشتغال و مسکن عنوان کرد و افزود: راهکارهایی همچون بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد اشتغال و فرصت های کاری موثر است.

*رشد کند جمعیتی فارس

معاون فنی معاونت بهداشتی فارس آخرین سخنران همایش با تاکید بر اینکه در سیاست کلی خانواده به سیاست های جمعیتی اشاره شده و مسئله مهم را نگرانی از رشد جمعیت در کشورهای همسایه عنوان کرد.

مرادیان با تاکید بر اینکه نرخ باروری در کشور کاهش یافته است، عنوان داشت: در حال حاضر کمترین نرخ باروری از سال 1320 در کشور را داریم که به زیر 2 رسیده و همه چیز را تحت تاثیر داده است.

او با تاکید بر اینکه سال 93 رشد جمعیت فارس برابر با 8/1 بود و با اقدامات انجام شده به 1/2 رسیده اما همچنان کند است،بر تراکم جمعیت نیز اشاره داشت.

وی به هرم سنی جنسی فارس نیز اشاره داشت و تصریح کرد: هرم سنی جنسی فارس نشان می دهد جمعیت در حال حاضر در رده میانسالی است و اگر نرخ باروری زیر 1/2 بماند منحنی سنی جنسی فارس در سال 1430 جمعیت سالخورده زیادی را نشان می دهد.

مرادیان سیاست های دولت،تسهیل شرایط ازدواج و عوامل اقتصادی را در رشد مثبت جمعیتی موثر دانست و گفت: این عوامل در روند زادآوری موثر بوده و از طرفی موضوع طلاق و آسیب های اجتماعی،عوامل ژنتیکی و... بر رشد جمعیت تاثیر منفی خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار