کنگره بازاندیشی جهان مسلمان، چالش ها و فرصت های پیش رو و معنای تفکر ملاصدرا برای زمانه ما با حضور اندیشمندان، صاحب نظران و متفکران داخلی و خارجی شنبه در شیراز آغاز شد.
کد خبر: ۴۶۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 22 July 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:برپایی این نشست یکی از برنامه های پیش بینی شده پایتختی جوانان جهان اسلام است.
دبیر اجرایی پایتخت جوانان جهان اسلام گفت: نشست یادشده فرصت مناسبی برای بازتاب چالش ها و مشکلات فراروی جهان اسلام و ارائه راهکار برای حل آنهاست.
علی رضایی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امروزه بسیاری از کشورهای اسلامی و امت اسلام با بحران های چند وجهی و ریشه دار مانند فرقه گرایی، تروریسم، جنگ های داخلی، عملکرد ضعیف اقتصادی، نابرابری ها، اسلام هراسی و محرومیت مواجه هستند.
دبیر اجرایی پایتخت جوانان جهان اسلام گفت: ملاصدرا یک فیلسوف شاخص و روشنفکری متعالی درتمدن اسلامی است که باید اندیشه هایش برای نسل جوان تبیین شود.
رضایی ادامه داد: با در نظر گرفتن جایگاه رفیع ملاصدرا، آرا و اندیشه های والای او، مجمع جوانان جهان اسلام در پی این است که تفکر ملاصدرا را در زمینه های فلسفی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انعکاس دهد.
وی افزود: همچنین مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی (ICYF-DC) که تحت نظارت سازمان همکاری های اسلامی (OIC) فعالیت می کند، یک سکوی روشنفکرانه جدید را با عنوان مجمع متفکران مسلمان آینده راه اندازی کرده که هدف آن گردهم آوردن دانشمندان جوان و ارشد جهان اسلام است تا از این طریق سالانه به بیان و تبادل ایده های خود در قالب یک مجمع آکادمیک بپردازند.
دبیر اجرایی پایتخت جوانان جهان اسلام ادامه داد: از آنجایی که شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام در سال 2017 انتخاب شده است، مجمع متفکران مسلمان آینده بسیار خرسند است که اولین رویداد عمومی خود را با همکاری دانشگاه شیراز با عنوان در پرتو ملاصدرا برگزار می کند.
پایگاه خبری تحلیلی قم پرس در بخش نخست این کنگره شرکت کنندگان در پنل باز اندیشی جهان مسلمان و فرصت های و چالش های پش رو به بحث و تبادل نظر می پردازند.
همچنین در بخش دوم این کنگره نیز پنل معنای تفکر ملاصدرا برای زمانه ما به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.
این کنگره تا فردا یکم مرداد در شیراز ادامه دارد.
صدر الدین محمد شیرازی، معروف به صدرالمتالهین و ملاصدرا، حکیم، عارف، محدث و مفسر بزرگ شیعه و اسلام در سال 979 یا 980 (نهم جمادی الاولی) هجری قمری در شیراز به دنیا آمد.
ملاصدرا پس از کسب درجه اجتهاد، به تدریس در مدرسه خواجه اصفهان پرداخت، اما از آنجایی که نظریاتش در برخی مسائل فقهی با بیشتر دانشمندان قشری اصفهان متفاوت بود، او را به بدعت‌گذاری در دین متهم ساختند و خواهان اخراج او از مدرسه و در نهایت تبعید او شدند.
ملاصدرا از دانشمندان کم نظیری بود که از همراهی با صاحبان قدرت و زندگی با اهل دنیا و دنیاپرستان و تعریف و تمجید شاهان بیزار بود و عظمت روحی که در او وجود داشت به او اجازه سرفرود آوردن در برابر مقامات پست دنیایی را نمی‌داد، و البته دنیا طلبان نیز چنین مزاحمی را نمی‌توانستند تحمل کنند و او را از حسادت و توهین و تهمت خود در امان نمی‌گذاشتند.
صدرالمتالهین که بنیانگذار حکمت متعالیه است پس از طی مراحل علمی در اصفهان و آغاز حسادت ها و مخالفت ها به زادگاه خود باز گشت تا شاید در حمایت خانواده و خویشان خود بتواند در امان باشد.
پرچم پایتختی جوانان جهان اسلام، شانزدهم بهمن ماه سال 95 در آیین ویژه ای در مقابل آرامگاه حافظ در شیراز برافراشته شد.
شهر شیراز در مدت زمان یک سال پایتختی جوانان جهان اسلام با کشورهای اسلامی در زمینه فرهنگی، هنری، ورزشی و برپایی مسابقات قرائت قرآن در ارتباط است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار