کد خبر: ۴۶۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 18 July 2017
در نخستین نشست اندیشه‌ورزی اقتصاد مقاومتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد؛ ضمن آشنایی با دستاوردهای این دانشگاه در عرصه اقتصاد مقاومتی، راهکارهای تحقق این امر در سلامت کشور را مورد ارزیابی قرار گرفت.

مشاور وزیر بهداشت در این نشست گفت: حرکت اقتصاد مقاومتی در کشور، با ابلاغ مقام معظم رهبری آغاز شد که در بخش سلامت بازتاب فراوانی داشت و اقدامات زیادی در این خصوص صورت گرفت.

داوود دانش جعفری بابیان اینکه وزارت بهداشت یک اقدام گسترده برای کاهش هزینه‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای اقتصاد مقاومتی انجام داده است، افزود: این هزینه‌ها در تمامی حوزه‌های مختلف، مانند دارو، هزینه‌های بیمارستانی، پیراپزشکی و خدمات دیگر مشخص است، همچنین دراین‌ارتباط راهکارهایی پیدا شد که درآمدهای جدیدی را برای بخش سلامت به وجود بیاورد و در آینده هم درآمد بیشتری داشته باشد.

وی از تشکیل ستادی در وزارت بهداشت، برای کاهش هزینه‌ها در بخش سلامت کشور خبر داد، به‌طوری‌که شکافی بین درآمد و هزینه‌های آن ایجاد نشود و ادامه داد: در حوزه غذا و دارو، با نواسانات بی‌رویه قیمت دارو و دسترسی  مردم به دارو مواجه بودیم که در حال حاضر نواسانات مهارشده و روند قابل‌تحملی برای مصرف‌کننده وجود دارد، همچنین با کمبودهای دارویی شدید مواجه نیستیم، قیمت دارو مدیریت‌شده و با روش‌های کنترلی برای شیوه تهیه دارو از خارج و داخل کشور، قیمت دارو مهار می‌شود.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به مشارکت دیگر معاونت‌های وزارت بهداشت در امر تعادل بخشی به درآمدها و هزینه‌ها که منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود، نسبت به شرایط بهتری برای مردم در حوزه سلامت، ابراز  امیدواری کرد.

وی افزود: مقاومت، استعداد بازیابی و برگشت به وضعیت عادی پس از مواجهه با ضربه است و مفهوم مقاومت در روانشناسی، به حالتی گفته می‌شود که افراد پس از مواجه یا ضربه‌های روحی و روانی، دچار افسردگی نشوند و به‌راحتی بتوانند روحیه خود را بازسازی کنند، همچنین مقاومت در مهندسی مواد، یعنی حالتی که مواد و مصالح پس‌ازاینکه، تحت‌فشار یا کشش قرار گرفتند، خواص فیزیکی یا شکل ظاهری خود را از دست ندهند.

دانش جعفری، گفت: سیستم مقاوم، یعنی وقتی یک جزء از سیستم از کار بیفتند، کل سیستم که به‌صورت شبکه‌ای کار می‌کند، دچار آسیب نشود و خسارت تنها به جزء آسیب‌دیده، محدود شود.

عزم جهادی دانشگاهیان علوم پزشکی شیراز در تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بابیان اینکه با تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی به شکل ستادی و محیطی در تمام واحدهای دانشگاه، از همفکری و هم‌اندیشی تمام کارشناسان و مدیران استفاده‌ شده است، این امر را یک نهضت بزرگ خواند و افزود: تفکرهای موجود در واحدها در خصوص اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت، طی صورت‌جلسه‌هایی به کمیته مرکزی دانشگاه ارجاع و بهترین‌ها انتخاب و در دانشگاه اجرا می‌شود.

محمدهادی ایمانیه ادامه داد: در صادرات و کشت گیاهان دارویی، فعالیت‌های بسیار خوبی انجام‌شده که در تولید و اشتغال تأثیرگذار است و در صادرات هم ارزش‌افزوده بالایی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اقدام دیگر در این زمینه را که با همکاری نیروی انتظامی، استانداری فارس، قوه قضاییه و پزشکی قانونی، در فارس، در حال انجام است، تلاش برای کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات عنوان کرد که گامی به‌سوی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

ایمانیه گفت: شهر سلامت و شهرک دارویی، از دیگر اقدامات دانشگاه به شمار می‌رود که کلنگ شهر سلامت زده شد و حصارکشی آن رو به پایان است و عملیات جاده‌سازی دسترسی به آن آغازشده، همچنین برای ایجاد شهرک دارویی، با همکاری استانداری فارس و سازمان‌هایی مانند منابع طبیعی، محیط‌زیست و فرمانداری سپیدان و بخشداری بیضاء،  300 هکتار زمین در شهر بیضا و منطقه اطراف آن آماده‌شده که به‌تدریج با آماده شدن زیرساخت‌های آن، شهرکی با عنوان تولید دارو و لوازم‌آرایشی بهداشتی ایجاد می‌شود و در بحث تولید اشتغال و اقتصاد مقاومتی، کمک‌کننده است.

او بابیان اینکه ازنظر نرم‌افزاری کار بسیار زیبایی انجام‌شده که به‌تدریج مورد الگوبرداری سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار می‌گیرد، افزود: بحث مصرف منطقی دارو و منطقی شدن تجویز آزمایش و تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی، آندوسکوپی و نوار قلب، همه این موارد کمک‌کننده است و هم‌زمان با افزایش درآمد، منطقی شدن هزینه‌ها را هم در پی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان کرد: امیدواریم وظیفه خود را در توجه جدی و عملیاتی به اقتصاد مقاومتی، انجام دهیم.

ایمانیه، با اشاره به با تأکیدات مقام معظم رهبری، یکی از مهم‌ترین وظایف تمام سازمان‌ها و ترجمان‌ها را توجه به اقتصاد مقاومتی برشمرد و تأکید کرد: تنها راه برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی کشور، توجه به این مقوله است.

این مقام مسؤول یادآور شد: در این نشست با موضوعات مطرح‌شده و نتیجه‌گیری‌های انجام‌شده، باید برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، جرقه‌ای ایجاد شود تا با همفکری، اقدامات مؤثری صورت پذیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار