عضو کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستان جهرم گفت: خوشه های صنعتی بزرگترین ظرفیت ایجاد اشتغال هستند که اجرای آن برای شهرستان ارزش حیاتی خواهد داشت . در حوزه ی مشاغل خانگی ، صنایع دستی ، مرکبات و خرما جای کار بسیار زیاد است که همه ی این ظرفیت ها در حوزه ی مدیریت شهری تعریف می شوند.
کد خبر: ۴۵۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 15 July 2017

تابناک فارس به نقل از راه دانا: مجید رازقی کارشناس مدیریت استراتژیک و عضو میز اقتصادی و کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستان جهرم با اشاره به مفهوم مدیریت شهری گفت: یکی از آسیب های  نهادهای خدمت رسان  مانند شهرداری جزیزه ای عمل کردن این نهاد است. نه شهرداری به تنهایی می تواند مشکلات را مدیریت کند  و نه بدون هماهنگی با سایر نهادها این قضیه مقدور خواهد بود.

رازقی مدیریت شهری را به سال ۱۸۰۰ میلادی نسبت داد و اظهار داشت: فرانسوی ها در سال 1800 میلادی اولین آیین نامه ی مدیریت شهری را تدوین کردند. در ایران اولین آیین نامه ی مدیریت شهری در سال 1319 نوشته شد و در سال 1330 بحث مدیریت جامع شهری مطرح شد. آن چیزی که امروزه توجه چشمگیری را به خود معطوف کرده است مبحثی است به نام Entrepreneurship in Organ Management که با توجه به  مفهوم ارگان، شهرنشینی را مورد توجه قرار داده است. 

وی افزود: مفهوم شهرنشینی از مفاهیم مشابه غنی تر است . شهرنشینی ملزوماتی دارد و عناصری باید به این مفهوم مرتبط شود که این شاخص را در جایگاه  بالاتری قرار دهد . 

این عضو میز اقتصادی شهرستان جهرم با نگاهی به کارآفرینی در ایران بیان داشت: در حوزه ی کارآفرینی در ایران 50 درصد اشتغال کشور در حوزه ی خدمات است  و جالب این است که 70 درصد درآمد ها در همین حوزه اشتغال خدماتی قرار گرفته است. 30درصد از مشاغل در حوزه ی کشاورزی است و 15 درصد در حوزه ی صنعت و سایر بخش های اقتصادی قرار دارد . خدمات به زیر ساخت شهری نیاز دارد بدین معنا که خدمات بر مبنای شهرنشینی و در شهرها تعریف می شود. 

رازقی کارآفرینی در مدیریت شهری را دارای 15 شاخص دانست و اظهار داشت : از این 15 شاخص می توان در شهرستان جهرم حداقل 10 شاخص آن را پیاده کرد. می توان 10 خوشه ی صنعتی را در شهرستان جهرم فعال کرد. این خوشه های صنعتی بزرگترین ظرفیت ایجاد اشتغال هستند. ایجاد خوشه های صنعتی برای شهرستان ارزش حیاتی خواهد داشت.  در حوزه ی مشاغل خانگی ، صنایع دستی ، مرکبات و خرما جای کار بسیار زیاد است که همه ی این ظرفیت ها در حوزه ی مدیریت شهری تعریف می شوند. از طرف دیگر تجارت میوه و خرما در شهرستان سابقه ای طولانی دارد که به 400 سال پیش می رسد. بزرگترین ضعف جهرم در این حوزه مربوط به خام فروشی محصولات باغی و کشاورزی است. 

وی به ثبات شغل های حوزه ی IT اشاره کرد و حوزه ی خدماتی پرظرفیت دیگر شهرستان را حوزه ی بهداشتی و درمانی معرفی کرد و یادآور شد: با توجه به جمعیت 253 هزار نفری شهرستان، جمعیت تحت پوشش درمان شهرستان، یک میلیون و هفتصد هزار نفر است در نتیجه می توان با گسترش ظرفیت پزشکی شهرستان، توریسم پزشکی را بسط داد . 

رازقی غارسنگ شکن را ظرفیتی برای برند شدن شهرستان معرفی کرد و تصریح کرد: با توجه به درآمدزا بودن برند شدن از مسئولین شهری میخواهیم تا با برندسازی لیمو و محصولات مشابه در جهرم، شهرستان را به کل کشور  معرفی کنند.   

وی با اشاره به  خوشه های نمکی فعال شهرستان از جمله معدن شاه علمدار و معادن نمک هکان  که در جهان بی نظیر است و با توجه به انگشت شمار بودن چنین معادن نمکی در جهان،  این خوشه ی اقتصادی را از ظرفیت های عظیم شهرستان دانست.

این کارشناس مدیریت استراتژیک شهرستان جهرم را دارای پتانسیل ایجاد 50 هزار شغل دانست و با توجه به منطقه ویژه اقتصادی که در جهرم در آینده فعال خواهد بود اظهار داشت: ظرفیت مهاجر پذیری جهرم بسیار بالاست. قرار گرفتن جهرم در مسیر ترانزیت کالا،‌ ظرفیت های گمرکی شهرستان، و تامین بودن آب شهرستان تا سال 1425 را از دیگر امتیازات جهرم است و پیشنهاد میکنیم که دفتر مطالعات استراتژیک در جهرم افتتاح شود و با توجه به افق بالا دستی، آینده ی شهر مورد بررسی ، تحلیل و برنامه ریزی قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار