بیش از ۱۰ تن شیره خالص آنغوزه در نی ریز تولید و روانه بازارهای خارجی می‌شود.
کد خبر: ۴۵۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 15 July 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : بنی اسدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نی ریز گفت: با توجه به افزایش نزولات آسمانی، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰ تن شیره خالص آنغوزه در نی ریز تولید و روانه بازارهای خارجی شود.


وی افزود: شهرستان نی ریز با داشتن مساحتی بیش از یک میلیون و ۷۸ هزار هکتار، بیش از ۶۲۴ هزار هکتار مراتع دارد و  دشت‌های وسیع و ارتفاعات زیاد آن، خواستگاه رویش گیاهان دارویی زیادی از جمله گیاه دارویی آنغوزه است.


بنی اسدی با بیان این که این گیاه دارویی در نوار شمالی ارتفاعات و دشت‌های بخش قطرویه، مشکان و آباده طشک رشد می‌کند، ادامه داد: آنغوزه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد مانند، زود بازده بودن، ارز آوری فراوان و اشتغال زایی مورد توجه این اداره قرار دارد.

 

وی اظهار داشت: برداشت این گیاه فقط با داشتن مجوز انجام و برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب می‌شود و هم اینک تن‌ها ۱۰ بهره بردار در کوه نی ریز مجاز به انجام این کار هستند.


بنی اسدی بیان کرد: در شهرستان نی ریز  ۱۳۰ مرتع وجود دارد که امسال هزار و ۱۰۰ هکتار از این مراتع زیر کشت گیاه آنغوزه یا کپه کاری رفته است.


وی گفت: شیره آنغوزه پس از خشک شدن به صورت صمغ گیاهی در طب سنتی مصرف می‌شود و بهای هر کیلو از این صمغ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال است.


بنی اسدی افزود: بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از مراتع نی ریز به گیاه دارویی آنغوزه  اختصاص یافته است.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نی ریز از مردم  خواست با توجه به این که این نوع گیاهان در معرض انقراض قرار دارد و برای جلوگیری از برداشت بی رویه و غیرمجاز، در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف اراضی، برداشت، بوته کنی به شماره رایگان ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

این گیاه دارویی در طول دوره چهار ماه آماده و برداشت آن از اوایل اردیبهشت تا پایان مرداد ادامه دارد.


گیاه دارویی آنغوزه با نام علمی Feruca Assafoetida، گیاهی است علفی چند ساله از خانواده Umbecciferae که ریشه آن ضخیم و گوشتی است و شیره‌ای سفید رنگ و بد بود دارد که در هوای آزاد سفت می‌شود.


شیره این گیاه، ضد انگل و کشنده کرم است و در صنایع دارو سازی و صنعت استفاده می‌شود.


آنغوزه  برای درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، رفع دندان درد، درمان یبوست و درمان ناراحتی‌های تنفسی مانند آسم، سیاه سرفه و برونشیت کاربرد دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار