رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس جبران عقب ماندگی های استان را با تکیه بر استعدادهای جوانان امکان پذیر دانست.
کد خبر: ۴۵۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱ 10 July 2017
به گزارش تابناک فارس:محمد کرم اللهی در نشست مشترک مدیران و معاونین این مرکز و بنیاد نخبگان فارس که جهت همفکری برای یافتن آفاق مشترک در پروژه های نخبه پروری و  پرورش استعدادهای دو نهاد برگزار شد اظهار داشت: یکی از دو ماموریت اصلی حوزه هنری جذب و پرورش استعدادهای هنری جوان است.

وی در تشریح رویکرد به بحث نخبگان و استعدادهای جوان در دهه های اخیر گفت: در دهه شصت اعتماد به نفس بالا رفت و علیرغم اثرات مثبت یکی از تبعات آن توجه کمتر به مباحث تخصصی بود.  

رئیس حوزه  هنری انقلاب اسلامی استان فارس افزود: علیرغم اینکه بزرگانی همچون شهید بهشتی از همان ابتدا به این مباحث توجه داشتند اما این فضای دلی بود که پررنگ شد. این مساله سبب شد اندک اندک استعدادیابی کمرنگ شده و کنکور ملاک نخبه یابی شود.

وی گفت: وقتی بحث نخبه یابی و نخبه پروری کمرنگ شود آسیب های مختلفی به وجود می آید مثلا نمی توان منکر نخبگی  برخی از متخلفان اقتصادی در حیطه تخصصی شان شد اما از آنجا که مورد پرورش قرار نگرفته اند به انحراف کشیده شده اند و عدم توجه به استعدادها حتی می تواند زمینه ساز اپوزیسیون پروری شود.

کرم اللهی با اشاره به برخی نهادها که پیش از انقلاب به استعدادیابی و نخبه یابی مشغول بودند گفت: حوزه هنری از ابتدا به عنوان آلترناتیو آن نهادها شکل گرفت تا استعدادهای معقول و منطقی را بر اساس آرمان های فرهنگی انقلاب اسلامی پرورش دهد.

وی افزود: در ده سال نخست حوزه ی هنری استعدادهای شگرفی را کشف کرد. پس از این ده سال سراغ تولید الگو رفتیم و  همزمان استعدادهای دهه اول پیر شدند اما افراد شایسته و جوان برای جایگزینی آنان کشف نشده بود.

رئیس حوزه  هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: 10 سال است که با دستور مقام معظم رهبری پرورش استعدادهای جوان به طور جدی در این نهاد دنبال می شود و حتی با راه اندازی دفتر استعدادهای هنری وان افراد ویژه ای شناسایی و تربیت شده اند.

وی گفت: امروز هم برخی استان ها در این زمینه فعالند و فارس از جمله استان های مورد توجه بوده است گرچه معتقدم فارس از منظر کارکردها و ساختارها حداقل بیست سال در این زمینه عقب است، و تنها امیدواری ما به سرعت زیاد و وجاهت استعدادهای جوان است و باز هم معتقدم با اتکا به آنان می توان این فاصله بیست ساله را در چهار یا پنج سال پر کرد.

کرم اللهی در پایان گفت: مجموعه 28 رشته هنری در 7 شاخه اصلی هنری در حوزه ی هنری تحت پوشش قرار دارد و با اضافه شدن امکان ارتباط از طریق فضای مجازی  زمینه تعلیم استعدادها در حوزه ی هنری نیز فراهم است.

در این نشست همچنین فخارزاده معاون بنیاد نخبگان استان فارس نیز با تشریح فعالیت های بنیاد نخبگان گفت: در بنیاد نخبگی و شیوه کسب این عنوان تابع دستورالعمل های مشخص کشوری است

وی افزود: با این همه فرابند مهمی مورد توجه ما قرار گرفته که پروسه نخبه پروری است و بدین منظور طرحی با عنوان شهاب تدین شده و مجمعی از خیرین شکل گرفته اند تا از بحث نخبگی و نخبه پروری حمایت کنند.

معاون بنیاد نخبگان فارس اظهار داشت: براساس تعاریف جدید علمی و آنچه به عنوان هشت هوش گارنر مطرح است استعدادهای نوجوان در این هشت عرصه را مورد توجه قرار داده ایم و با توجه به آنچه دانشمندان گفته اند سن 10-11 سالگی که سن مطلوب فراگرفتن است را برای این منظور انتخاب کرده ایم.

وی گفت: در این فرایند بچه ها را نسبت به دیگران بررسی نمی کنیم بلکه هر کسی به نسبت خودش بررسی می شود و نمره هرکس در استعدادش به دست می آید. این کار را از ناحیه 4 شیراز شروع کردیم و به تدریج آن را گسترش می دهیم.

دکتر فخارزاده در پایان سخنان خویش اظهار داشت: همکاری با حوزه ی هنری می تواند ما را در پرورش دانش آموزان مستعد در زمینه های ادبی و هنری یعنی افراد باهوش در زمینه های هوش کلامی هوش هنری و هوش بصری،فضایی یاری کند.

وحید فرجی قائم مقام حوزه هنری فارس نیز با توجه به ظرفیت های حوزه ی هنری گفت: هم افزایی توان دو مجموعه می تواند سبب رشد و پیشرفت روزافزون هر دو نهاد  و استعدادهای جوان تحت پوشش هر دو مجموعه شود.

وی افزود: هم اکنون حوزه ی هنری استان فارس واحدهای فعالی دارد و طرح های مختلفی را در زمینه جذب و پرورش استعدادهای جوان طراحی کرده است از جمله طرح «در آستانه  فردا» که بخش های مختلفی دارد.

قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: این طرح به پرورش استعدادهای ادبی اختصاص دارد و واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس آن را طراحی کرده است.

وی گفت: هرجا حضور جوانان و استعدادهای جوان پر رنگ شده شور و طراوت جوانی نیز به آنجا سرازیر شده و حضور این جوانان می تواند سبب رشد و پیشرفت بقیه بخش ها و واحدهای هر دو مجموعه شود.  

فرجی در پایان اظهار داشت: این مساله که خیرین سراغ این کار ارزشمند آمده اند نیز مساله ای مهم و قابل توجه است و امیدوارم این کار و نیت خیر سبب شود تا بقیه خیرین واقفین و نیک اندیشان نیز به این قبیل فعالیت های خیر ترغیب شوند.

شایان ذکر است حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس و بنیاد نخبگان قرار است در فرآیندهای حمایت از استعدادها و پرورش نخبگان با یکدیگر همراهی و فعالیت مشترک داشته باشند.
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، هنر فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار