نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت:برخی مباحثی که در برنامه‌های اجتماعی صدا و سیما مطرح می‌شود تداعی کننده و ترویج طاغوت و فرهنگ زمان پیش از انقلاب و از مصادیق شبیخون فرهنگی و نفوذ دشمن است.
کد خبر: ۴۵۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ 05 July 2017
آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد برنامه‌های اجتماعی، آگهی‌ها و تبلیغات بازرگانی و فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نوشت: با توجه به اینکه برنامه‌های اجتماعی اعم از زنده و غیر زنده که بیشتر آنها با حضور بازیگران سینما و تلویزیون و خوانندگان برگزار می‌شود از چند جهت قابل درنگ است.

سلبریتی‌ها پرچم دار برنامه های مناسبتی صدا و سیما شده اند/ تبلیغات بازرگانی محلی شده برای ترویج مصرف زدگی، تجمل گرایی و اشرافی گری

وی با تصریح اینکه اساس این برنامه‌ها مشابه و متناسب با دیدگاه و تفکر غربی لیبرالیستی است که با اینگونه برنامه‌ها، ستاره‌سازی می‌کنند، افزود: دنیای غرب به واسطه همین ستاره‌ها، اهداف و منویات فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی خود را به جامعه القا می‌کند.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با طرح این پرسش که مسئولان محترم صدا و سیما با اجرای این برنامه‌ها، به دنبال کدام فرهنگ‌سازی و ترویج کدام تفکر و شیوه هستند؟ خاطرنشان کرد: آیا با این روند، ارزش‌های دینی و ملی و سبک زندگی اسلامی ایرانی ترویج می‌شود یا ازدواج‌های پی در پی و مبتنی بر دوستی‌های نامشروع و طلاق‌های مکرّر آن گونه که در گفتگوی بسیاری از این بازیگران مطرح می‌شود؟

آیت‌الله کلانتری افزود: به راستی کدام یک از این بازیگران مطرح در برنامه‌ها را در جمع‌های مذهبی و در نمازهای جمعه و جماعت دیده ایم و عفاف و حجاب و پوشش چند نفر از این عزیزان، برای مردم ما الگو است؟

وی با انتقاد از اینکه مناسبت‌های مذهبی، چه ارتباطی با بازیگران دارد؟ تصریح کرد: ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان در چندین شبکه، چه سنخیتی با بازیگران دارد؟ سنخیت میان اعیاد اسلامی از قبیل عید مبعث یا فطر یا غدیر و قربان با تبیین نوع زندگی و خوراک و تعداد فرزندان این عزیزان چیست؟ در حقیقت گفتگوها و مباحث، به گونه‌ای پیش می‌رود که باید گفت مبعث بازیگران نه مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص)!

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در این برنامه ها، محتوا و سمت و سوی پرسش و پاسخ هایی است که میان مجری آنها و میهمانان رد و بدل می شود، عنوان کرد: شیوه گفتگو و طرح مباحثی که با دین ما همخوانی ندارد با روح دینی و انقلابی ما در تضاد است.

آیت‌الله کلانتری از حضور خوانندگان زیرزمینی و استفاده از تولیدات آنها برای تیتراژ برنامه‌های پربیننده انتقاد و بیان کرد: برخی مباحثی که در برنامه‌های اجتماعی صدا و سیما مطرح می‌شود تداعی کننده و ترویج طاغوت و فرهنگ زمان پیش از انقلاب و از مصادیق شبیخون فرهنگی و نفوذ دشمن است.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌های صدا و سیمای ما با عشق حقیقی که در خاطرات دیروز و امروز رزمندگان دفاع از وطن و حرم متبلور بوده و هست و همچنین با اهداف و آرمان‌های امام راحل تناسب داشته باشد، تاکید کرد: امام خمینی (ره) فرمودند: «باید این دستگاه، دستگاهی باشد که بعد از چند سال، تمام قشر ملت را روشن کند ، تمام را مبارز بار بیاورد ، تمام را متفکر بار بیاورد، از غرب زدگی بیرون کند، استقلال به مردم بدهد.»

نماینده فارس در خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما با این روند، مرجع اجتماعی و فرهنگی جامعه که باید نخبگان، اندیشمندان، عالمان و دلسوختگان و درد آشنایان جامعه باشند را به گروه خاصی از این قشر منتقل می‌کند، گفت: این امر، در تنافی آشکار با روح انقلاب اسلامی و نوعی پس رفت فرهنگی است به نحوی که این گروه، در مقاطع حساس و بزنگاه های مهم، علاوه بر مرجعیت اجتماعی و فرهنگی ، مرجعیت سیاسی نیز پیدا می کنند.

آیت‌الله کلانتری با بیان اینکه مگر نخبگان و تأثیر گذاران جامعه، منحصر به بازیگران و خوانندگان یا ایشان به علاوة فوتبالیست ها و غیره هستند که میهمان ویژه بیشتر برنامه ها از میان ایشان انتخاب می شود؟!، افزود: آیا نمی توان برنامه های عیدانه و شاد با حضور اندیشمندان، مخترعان، رتبه های برتر کنکور، نویسندگان، شاعران، نخبگان حوزه و دانشگاه، پزشکان، کارآفرینان و غیره ارائه داد؟

وی با طرح این پیشنهاد که یک برنامه طنز متفاوت، با حضور میهمانانی از گروه های یاد شده ساخته شود، اظهار کرد: در آن برنامه به جای استفاده از دیالوگ های تکراری و نا مرتبط با فرهنگ ملی و دینی کشور و به جای بهره گیری از نمایش های تصنعی و احیانا سبک و دارای بار منفی، از میراث غنی اسلام و ایران استفاده شود که سرشار از لطایف و ظرایف سرور انگیز و درس آموز است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر در این عرصه، تلاش های حوزویان درد آشنا با همت هنرمندان متعهد، قرین شود ، می توانیم از منابع غنی روائی مانند مجموعة صد و ده جلدی کتاب پر مایه بحار و از کتاب های گران سنگی چون شاهنامه و گلستان و بوستان، مجموعه های بسیار فاخری از طنز های شیرین و اثرگذار به وجود آوریم و آن گاه خواهیم دید قشر های گوناگون جامعه به خصوص متدینان و وطن دوستان، چه استقبال با شکوهی از آن ها خواهند داشت.

آیت‌الله کلانتری در خصوص آگهی ها و تبلیغات بازرگانی با اشاره به توصیه ها و تاکیدات فراوان امام راحل و مقام معظم رهبری بر تقویت تولید داخلی، پرهیز از مصرف زدگی و غیره، بیان کرد: در تبلیغات بازرگانی صدا و سیمای کشورمان بیشتر از هر چیزی ترویج مصرف زدگی، تجمل گرایی، اشرافی گری و از طرفی ایجاد حسرت در دل افراد و خانواده های کم درآمد و متوسط مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه در این آگهی ها بسیاری از اجناس خارجی تبلیغ می‌شود و اگر جنسی تولید داخلی است تحت لیسانس کشورهایی مانند آلمان و انگلیس و فرانسه تبلیغ می شود! عنوان کرد: در این آگهی‌ها این مطلب القا می شود که اهمیت این تولید داخلی به آن است که تحت لیسانس کشورهای غربی است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری همچنین از استفاده بیش از حد از بانوان آن هم بدون حجاب کامل اسلامی در این آگهی‌ها انتقاد کرد و افزود: این آگهی ها آن قدر پر حجم و مکرّر در شب و روز ارائه می شود که در ذهن مردم ، پوشش چادر، به فراموشی سپرده می شود و در ذهن ها این مطلب متبادر می شود دیگر دوران چادر گذشت !

آیت‌الله کلانتری بیان کرد: در این تبلیغات، از مردان و کودکان با موهای قهوه ای یا بور و طلایی و با چشمان آبی و زاغ، به طور گسترده و مکرر استفاده می شود که برای بینندگان، حامل پیام های خاص است.
وی از محتوای فیلم ها و سریال ها نیز انتقاد کرد و گفت: در بسیاری از سریال ها، شخصیت های دختر و پسر که نامحرمند، با هم رابطه دوستی و عشقی دارند و پس از یکی دو سال رابطه، تازه پدر و مادر ها متوجه این امر می شوند ! و این موجب می شود که صدا و سیمای ما به این رابطه و دوستی نا مشروع ، رسمیت دهد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در این سریال ها، سنت زیبای خواستگاری توسط پدر و مادر که حاوی پیام های ارزشمند فراوانی است، به فراموشی سپرده می شود، اظهار کرد: ممکن است نویسندگان و کارگردانان و برنامه سازان این سریال ها و یا حتی مدیران گروه های تولیدی و یا مدیران شبکه ها ، مدعی به تصویر کشیدن واقعیات جامعه در قالب سریال ها باشند.

آیت‌الله کلانتری در پاسخ برخی از نویسندگان و یا برنامه سازان سریال ها که ممکن است بگویند برای ایجاد درام در داستان ناچاریم این گونه داستان و قصه را پیش ببریم، عنوان کرد: آیا درست است از راه ترویج امر نا مشروع، به هدف رسید ؟ و آیا اساسا درام فقط در موضوع رابطة دوستی پسران و دختران اتفاق می افتد؟ آیا موضوع دیگری برای ایجاد فضای دراماتیک یافت نمی شود ؟ و آیا اساساً معضلات و مشکلات جامعه، منحصر به ازدواج جوانان است که باید در اکثر یا همة سریال ها ، موضوع اصلی یا مهم آن ها ، این مقوله باشد؟

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی دشمن از جنگ نرم ، استحاله جمهوری اسلامی و تغییر باور های مردم است، خاطرنشان کرد: آن ها در پیگیری پیچیدة اهداف خود ، کاملا جدی و دارای برنامه هستند، اما ما در این زمینه عقب هستیم.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: صدا و سیما، قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است و مدیران و کارکنان رسانه ملی ، سرداران و سربازان این جنگ هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار