مدیرکل میراث فرهنگی فارس از اعلام موافقت با برنامه کاوش و گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تل پیر واقع در بخش اسیر روستای هرج شهرستان مهر خبر داد.
کد خبر: ۴۴۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶ 25 June 2017
مصیب امیری اظهار داشت: محوطه پیش از تاریخی تل پیر هرج از آثار ثبتی شهرستان مهر در روستای هرج واقع شده که متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد واز محدود محوطه های پیش از تاریخ پس کرانه های شمالی خلیج فارس محسوب می شود که در سال ۱۳۲۰شمسی توسط اورل اشتاین باستان شناس اروپایی،  شناسایی و کاوش گردیدکه نتایج حاصل از این کاوش در موزه مترو پولیتن موجود است.

وی در ادامه افزود: به منظور جلوگیری از عوامل آسیب پذیر وروشن شدن وضعیت این تپه وجلوگیری از پیشرفت بافت مسکونی روستا و تعرض کشاورزان وعبور جاده ,گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشهاد حریم محوطه تل پیر هرج و  بر اساس قانون حفظ آثار ملی با انجام عملیات کاوش محوطه تل پیر  واقع در شهرستان مهر از تاریخ ۳ تیرماه سال جاری تا ۳ مرداد ماه سال ۹۶ موافقت شد و در همین راستا یک گروه باستان شناس به زودی کاوش خود را در این اثر تاریخی آغاز خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی  فارس در خصوص اعتبار اختصاص یافته به این پروژه اضافه کرد: اعتبار این پروژه از ابتدا تا پایان عملیات کاوش ، از سوی منابع استانی تامین می شود و پس از پایان عملیات کاوش، کلیه اشیا موزه ای و مطالعاتی به دست آمده به امین اموال این اداره کل تحویل خواهد شد. همچنین نتایج پژوهش های میدانی به صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی-پژوهشی پژوهشکده باستانشناسی ارائه می شود.

این پروژه با همکاری دهیاری، شورای اسلامی روستای هرج، اداره میراث فرهنگی شهرستان مهر و با مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور صورت می گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار