نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: از مشکلات اساسی استان مسئله آب است که مسئولان باید با جدیت آن را پیگیری کنند.
کد خبر: ۴۴۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳ 25 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار مدیران صنعت آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی یزد افزود: تاکنون برای حل مشکل آب یزد کارهایی انجام گرفته ولی باید با جدیت بیشتر اقدام کرد.
وی با اشاره به اینکه در دوران‌های مختلف مشکلاتی در زمینه تحصیل آب وجود داشته ادامه داد: در هر دوران بر اساس اقلیم‌ها و شرایط زمان برنامه‌هایی برای این موضوع تدبیر و اجرا می‌شده تا با مشکل در زمینه آب برخورد نکند.
امام جمعه یزد ، قنات را یکی از رویکردهای گذشتگان در زمینه تامین آب دانست و گفت: این سختی‌ها برای تامین آب از یک طرف و دقت در مدیریت مصرف آب از طرف دیگر می‌تواند الگویی برای ما باشد که در زمینه تامین و مدیریت مصرف آب توجه و برنامه عملی مناسب داشته باشیم.
ناصری با اشاره به اینکه حیات انسان‌ها به کشاورزی و تولید محصولات خوراکی است ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که هم کشاورزی را داشته باشیم هم مدیریت مصرف به گونه‌ای باشد که دچار بحران در زمینه آب نشویم.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی برای جذب نزولات و بارندگی‌ها، تبدیل آب‌های نامناسب به آب‌های قابل مصرف در کشاورزی و صنعت و تامین منابع جدید آب از جمله رویکردهایی است که باید حتما به آن توجه داشته باشیم.
ناصری گفت: درمان مشکلات آب تعطیل کردن کشاورزی یا دیگر عرصه‌ها نیست بلکه باید در زمینه صنایع پر آب‌خواه و نوع آبیاری در کشاورزی تجدید نظر صورت گیرد.
امام جمعه یزد ، تصفیه آب استفاده شده توسط کارخانه‌ها را ضروری دانست و گفت: یکی دیگر از راهکارهایی که باید به آن توجه کنیم، بحث آبی است که کارخانه‌ها استفاده می‌کنند، در صورتی که فاضلاب کارخانه‌ها تصفیه و مجددا مورد استفاده قرار گیرد، بخشی از مشکلات آبی استان برطرف می‌شود.
ناصری ،از طرح‌هایی که مطالعات بسیاری در ارتباط با آن برای رفع مشکل آب استان‌های مختلف کشور تدوین شده را طرح وصل کردن دریای خزر به بندرعباس دانست و گفت: در ارتباط با این طرح تحقیقات زیادی در داخل و خارج کشور انجام شده که یک شاه‌راه آبی برای رفع مشکل کم آبی و همچنین صنعت کشتیرانی در این مسیر ایجاد شود.
امام جمعه با بیان اینکه نظیر چنین طرحی در چند نقطه جهان انجام شده اظهار داشت: این طرح سختی‌های زیادی به دنبال دارد ولی زمانی که می‌بینیم چنین طرحی احیا کننده نیمی از استان‌های کشور است، انجام طرح با وجود سختی‌های موجود توجیه‌پذیر و ضروری است.
ناصری به تلاش‌هایی که در زمینه اجرای خط دوم انتقال آب به یزد انجام شده اشاره کرد و گفت: یکی از مباحثی که در ارتباط با خط دوم بیان می‌شود این است که با اجرای خط دوم انتقال آب، استان یزد باید خط اول را تحویل دهد.
امام جمعه یزد افزود: حتی برخی به دنبال این بودند که به محض شروع به کار خط دوم، اقدام به بستن خط اول انتقال آب کنند که ما به صورت جدی با آن مخالف هستیم چرا که در این صورت هیچ آبی به استان یزد منتقل نمی‌شود.
ناصری یزدی بیان کرد: برای اینکه مشکلات آب استان یزد برطرف شود باید هم خط اول و هم خط دوم برای آب‌رسانی به نقاط مختلف استان یزد انجام شود.
هفته اول تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در آب نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار