نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز با انتقاد صريح از آنچه وضعيت نابه‌سامان آسيب‌هاي اجتماعي در كلانشهر شيراز عنوان مي‌كرد، لزوم رفع اين مشكلات را تصميم مسئولان و همدلي و هم‌افزايي دستگاه‌ها دانست.
کد خبر: ۴۴۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 25 June 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:آيت‌الله اسدالله ايماني ظهر شنبه 3 تيرماه در جمع مسئولان قضائي استان فارس، با تاكيد براينكه مسئولان بايد بدون هراس از اينكه ممكن است صندلي‌هايشان را از دست بدهند از اتاق‌هايشان خارج شده و به نقاط محروم شهر سركشي كنند، بر لزوم چاره‌انديشي جدي در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي تاكيد كرد.

امام جمعه شيراز كه پيش‌از اين هم بارها در خطبه‌هاي نماز و در ديدارهاي مردمي در مساجد و در جمع مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي فارس، از وضعيت نا به‌سامان حاشيه‌نشيني و آسيب‌هاي اجتماعي كلانشهر شيراز انتقاد كرده است، يكي از مهمترين دغدغه‌هاي فارس را وجود و گسترش آسيب‌هاي مختلف اجتماعي دانست.

آيت‌الله ايماني تاكيد دارد كه به دليل فقر و بيكاري، روستائيان به شهرهاي بزرگي نظير شيراز مهاجرت كرده‌اند و اين مهاجرت مشكلاتي را به‌دنبال داشته است.

او ضعف اعتقادات ديني در برخي افراد را زمينه‌ساز بروز و اشاعه گناه و فضاي گناه آلوده دانست و گفت: متاسفانه در شيراز غبار گناه همه‌جا را فرا گرفته و مسئول دلسوزي براي رفع اين مشكلات نيست؛ اگر مسئولان استان فارس و شهر شيراز تصمیم بگیرند می‌توان با یک حرکت جهادی آسیب‌های اجتماعی را به حداقل رساند؛ اما متاسفانه این عزم جدی در مدیران وجود ندارد .

آيت‌الله ایمانی هم‌افزایی و احساس درد را از مهمترین الزامات براي رفع آسيب‌هاي اجتماعي برشمرد و گفت:  مسئولان استان فارس و شهر شیراز اتاق‌های خود را ترک کرده و از برخی محلات شیراز مانند کتس بس، شرغان و ديگر محله‌هاي محروم بازدید کنند، میز و صندلی هایشان جای خودش است و دست نخوره می‌ماند؛ مدیران نترسند، کسی جایشان نمی‌نشیند، فقط از این محلات بازدید کنند تا با مسائل و مشكلات محله‌ها و مردم ساكن در آنها آشنا شوند.

او با طرح اين سئوال كه آیا اگر خانواده مسئولان گریبانگیر آسيب‌هايي نظير اعتياد و طلاق و ... بودند باز هم شاهد بي‌تفاوتي بوديم؟ گفت: بايد هرچه سریع تر برای رفع این مشکلات اقدام شود؛‌ گروه‌های تکفیری از همین مردم نیروي مورد نياز خود را جذب مي‌كنند، همين كساني كه در فقر زندگي مي‌كنند را شست و شوي مغزي مي‌دهند و جذب مي‌كنند.

امام جمعه شيراز با بیان این كه تاكنون انگيزه‌اي در مديران استان فارس و شيراز براي رفع مشكل مردم مشاهده نكرده است، توجه به خانواده زندانیان را يكي از مسائل اساسي جامعه عنوان و اضافه كرد: مسئله زندان و زندانی در تمامی جوامع وجود داشته و دارد و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت اما موضوع حمایت از خانواده زندانی موضوع مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد .

او همچنين تکریم ارباب رجوع را از موضوعات اساسی برشمرد و اضافه كرد: مردم سرمایه‌های ما هستند، قبل از اسلام جمهوری است به همین دلیل باید مردم سالاری سرلوحه کار مسئولان قرار گیرد؛ مسئولان باید حرمت مردم را نگه داشته و برای خادمی از هیچ گونه تلاشی دریغ نکنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس نيز با بيان اينكه آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه بی اعتمادی مردم را به دنبال داشته است، گفت: متاسفانه هر روز بر دامنه اين بي‌اعتمادي اضافه مي‌شود .

علی القاصی مهر با تصريح اينكه دستگاه قضائي در فارس برای رفع آسیب‌ها تدابيري انديشيده است و اجرا مي‌كند، بر لزوم چاره‌انديشي سريع‌تر و حركتي همدلانه در رفع آسيب‌ها تاكيد كرد.

وي همچنين در خصوص عملكرد دستگاه قضائي در سال 95 گفت: این مجموعه در سال ۹۵ بسیار پرکار و شاهد افزایش ورودی پرونده بود و با تمامی کمبودها در  ۷۴۹ هزار و ۳۷۹ فقره پرونده وارد و بیش از ۷۵۴ هزار پرونده  نيز مختومه شد .

القاصي با بيان اينكه مشکلات اقتصادی، نبود اشتغال و نابسامانی فرهنگی از علل افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی است، گفت: دستگاه قضایی حاصل عملکرد دیگر دستگاه‌ها را پذیرش می‌کند و پیشگیری وظیفه دستگاه قضا نیست اما امروز چالش دستگاه قضایی افزایش ورودی پرونده است .

رئیس کل دادگستری فارس رشد ورودی پرونده‌ها در سال ۹۵ به ميزان حدود ۴.۷ درصد را يادآور شد و در عين حال تاكيد كرد كه در پايان سال شاهد كاهش 7.2 درصدي از حجم كل پرونده‌هاي موجود در دادگستري فارس بوده‌ايم.

او ادامه داد: سال گذشته بیش از ۱۸۹ هزار پرونده به شعب حل اختلاف وارد شد که حدود ۲۷ درصد آن به صلح و سازش قطعی رسیده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار