بازرس کل استان ایلام از تجدید و یا لغو 72 معامله میان دستگاه های اجرایی استان بدلیل رعایت نکردن تشریفات قانونی خبر داد.
کد خبر: ۴۴۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰ 24 June 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛ عیسی هواسی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: یکی از وظایف این سازمان، نظارت بر معاملات دستگاه‌های اجرایی است و سال 95 بر 674 معامله دستگاه‌های اجرایی استان نظارت‌ شد.
 
وی افزود: 72 فقره معامله از این تعداد به دلیل عدم رعایت تشریفات اداری و یا احتمال سوء جریان تجدید و لغو شد و در این رابطه 115 فقره تذکر از سوی نمایندگان بازرسی به کمیسیون های معاملات ابلاغ‌ شده است.
 
بازرس کل استان ایلام تاکید کرد: یکی از وظایف سازمان بازرسی کل کشور انجام بازرسی‌های برنامه‌ای منظم و مستمر از دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی و مؤسسات عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌های مشمول بازرسی است.
 
هواسی با بیان اینکه سال گذشته 34 دستگاه اجرایی مورد بازرسی قرار گرفتند، گفت:
پارسال همچنین 130 بازرسی موردی بر اساس اعلامات واصله توسط بازرسان این بازرسی کل با 5331 نفر روز بازرسی انجام ‌شد.
 
به گفته وی، حاصل این بازرسی‌ها در بخش اصلاح امور ارائه 623 فقره پیشنهاد اصلاحی، 215 تذکر و 99 توصیه اصلاحی بوده است که بیش از 55 درصد آن اجرایی و مابقی در دست پیگیری است.
 
وی به اثر بخشی ناشی از نظارت بر دستگاه‌ های اجرایی اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته افزون بر 10 میلیارد و 500 میلیون ریال ناشی از نظارت‌ های سازمان بر دستگاه ‌های بازرسی ‌شد به بیت‌المال برگشت ‌خورد و 18 میلیارد و 600 میلیون ریال نیز در دست پیگیری و در حال استرداد به بیت‌المال است همچنین 19 میلیارد ریال از حقوق دولتی در استان ایلام وصول شده یا در حال وصول است.
 
بازرس کل استان ایلام اضافه کرد: این سازمان در حوزه حفاظت از اراضی ملی تلاش دامنه داری داشت بطوری که 295 هکتار از اراضی ملی با پیگیری بازرسی کل استان خلع ید و رفع تصرف ‌شده و 103 فقره از قرارداد واگذاری زمین طرح‌ هایی که اجرا نشده و مورد سوء استفاده مجریان طرح‌های قرار گرفته بود با کمک کمیسیون ماده 33 قانون اصلاحی قانون حفاظت و بهره ‌برداری از جنگل‌ها و مراتع خلع ید شده است.
 
هواسی در خصوص نظارت سازمان بازرسی بر فعالیت بانک های خصوصی، موسسات و تشکل های حرفه ای گفت: به استناد بند الف ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و اختیارات سازمان غیر از نظارت بر دستگاه های دولتی، شرکت ها و موسسات عمومی غیر دولتی نظارت بر سازمان هایی است که تمام یا قسمتی از از سهام آنها متعلق به دولت است یا دولت بر آنها نظارت و یا کمک می کند با توجه به اینکه بانک های خصوصی بایستی تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت داشته باشند بنابراین مشمول بازرسی خواهند بود.
 
وی یکی از مهمترین مشکلات این سازمان را کمبود نیرو برشمرد و افزود: جذب نیرو مستلزم تامین بودجه است و هر سال بودجه سازمان بازرسی بدلیل محدودیت های مالی دولت با کسری روبرو می شود که امیدواریم در این زمینه چاره اندیشی شود ولی باید توجه داشت که نظارت درون سازمانی در برخی مواقع از مراجع برون سازمانی تاثیرگذاری بیشتری دارد که می تواند با رصد وضعیت با تخلفات برخورد کنند.
 
بازرس کل استان ایلام سرمایه گذاری در استان را به عنوان یک رکن ایجاد شغل و تولید ذکر کرد و تاکید کرد: همه بانک ها و موسسات اعم از دولتی و یا خصوصی در این زمینه بایستی فعال باشند و در طرح های سرمایه گذاری مشارکت کنند، تمامی مسئولان و مردم و صاحبان ثروت و تخصص برای نهضت ایجاد شغل و تولید باید بسیج شوند و امیدواریم با همت مسئولان شاهد رونق فضای کسب و کار در استان ایلام باشیم.
 
هواسی در خصوص گله مندی مردم از نحوه استخدام ها در دستگاه های دولتی گفت: یکی از دلایل این نارضایتی عدم اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی از فرآیند جذب و استخدام در مراحل مختلف است و اگر شخصی احساس کند در فرایند استخدام حق او پایمال شده بایستی برای رسیدگی و احقاق حق به دیوان عدالت اداری مراجعه کند و سازمان بازرسی تنها بر فرایند استخدام نظارت دارد و اگر در جریان استخدام سوء جریانی روی داده باشد سازمان با آن برخورد و متخلفان را به مراجع مربوطه معرفی می کند ولی اگر شخصی به نمره آزمون یا مصاحبه اختصاصی اعتراضی داشته باشد بایستی از طریق دیوان عدالت اداری اقدام کند.
 
بازرس کل استان ایلام با اشاره به شائبه واگذاری جایگاه بنزین شرکت نفت در میدان شهید کشوری ایلام اظهار کرد: این واگذاری توسط سازمان خصوصی‌ سازی انجام‌ شده و با توجه به اینکه سازمان خصوصی‌ سازی در ایلام شعبه‌ای ندارد و در تهران به ‌صورت متمرکز فعالیت دارد این موضوع از قلمرو محیطی خارج از وظایف بازرسی استان است اما این سازمان گزارش ‌هایی از وضعیت جایگاه مذکور را به سازمان بازرسی کل کشور منعکس کرده است.
 
وی رسانه‌ ها را از ارکان‌های نظارتی در کشور دانست که می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند و تعدادی از اهالی رسانه‌ها به همراه سازمان‌های مردم‌ نهاد جزء بازرسان افتخاری این سازمان در استان هستند که در راستای جلوگیری از تخلفات اداری با این سازمان همکاری می کنند.
 
اول تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار