استاندار کرمان از اعزام کارشناسان و معماران مطرح از سوی میراث فرهنگی کشور به کرمان برای بررسی وضعیت خانه شهر کرمان خبر داد.
کد خبر: ۴۴۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ 24 June 2017
علیرضا رزم حسینی عصر جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون موضوع خانه شهر کرمان و ساختمان جدید استانداری گفت: برخی خبرنگاران و علاقمندان به آبادانی استان کرمان خواستار موضع گیری استاندار کرمان به عنوان خدمت گذار مردم استان در خصوص پروژه های شهری هستند.

وی با بیان اینکه علیرغم اعلام موضع دستگاه های مسئول در خصوص خانه شهر به نظر می رسد که این میزان روشن گری کافی نبوده است، ادامه داد: ساختمان استانداری ۱۰ سال پیش طراحی و مشاور صلاحیت دار توسط مسئولین وقت برای آن انتخاب شد؛ براساس این طرح ورودی اصلی استانداری به فرض وجود نداشتن مجموعه خانه شهر وارد میدان شورا می شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه عملیات ساخت ساختمان جدید استانداری کرمان رو به اتمام است، تصریح کرد: این در حالیست که در حال حاضر در ورودی اصلی استانداری چسبیده به ساختمان خانه شهر است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص این مسئله خواستار تدبیر از سوی میراث فرهنگی با استفاده از کارشناسان متخصص برای حل مسئله ورودی استانداری با حفظ بنای خانه شهر شدیم، گفت: طی سه سال و نیم گذشته تلاش ما بر این بود که اقدامی در این خصوص صورت نگیرد تا بتوانیم در زمان لازم براساس تصمیمات کارشناسی عمل کنیم.

رزم حسینی این طرح را مصوبه شورای سوم و چهارم دانست و تصریح کرد: از شش ماه پیش خواستار ارائه راهکار از سوی میراث فرهنگی استان و کشور و مشاوران در این زمینه شدیم.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش مقرر شد میراث فرهنگی ظرف ۲۰ روز در این خصوص اعلام نظر کند، ادامه داد: امروز آقای طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد که هفته آینده کارشناسان و معماران برجسته کشور برای بررسی وضعیت خانه شهر به کرمان سفر کرده تا طرحی را با مشارکت مشاور مقیم کرمان ارائه دهند که در آن ضمن حفظ ملاحظات میراث ملموس و غیرملموس این مجموعه نظر استانداری هم تامین شود.

نظر شخصی استاندار کرمان حفظ خانه شهر به صورت مجموعه فرهنگی و هنری است

رزم حسینی با اشاره به اینکه تصمیم گیرنده در خصوص میراث فرهنگی کشور است، تصریح کرد: نظر شخصی بنده این است مجموعه خانه شهر به صورت مجموعه فرهنگی و هنری حفظ شود و باید کارشناسان معماری ر این خصوص نظر دهند.

استاندار کرمان بیان کرد: این معضل از قبل بوده و اکنون باید با تدبیر توافقی به دست آید که براساس آن رضایت همگان فراهم شود؛ پیمانکار و میراث فرهنگی توافق کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساختمان استانداری در آینده هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت باید زیبایی معماری منطقه در نظر گرفته شود.

رزم حسینی تصمیم گیری در این خصوص به بحث ۱۰۰ درصدی کارشناسی موکول کرده ایم گفت: اصلاح مجموعه خانه شهر را تعویق انداخته و منتظر نظرات کارشناسان میراث فرهنگی در این خصوص هستیم و اگر آنها نظر دهند که میراثی است حتما همینگونه  است.

استاندار کرمان در پاسخ به این سوال که آیا خانه شهر کرمان اثر میراثی است؟ گفت: بنده کارشناس میراثی نیستم و به همین دلیل هم از میراث فرهنگی کشور خواستار اظهارنظر در این خصوص شدم.

تدبیر لازمه تصمیم گیری در خصوص خانه شهر کرمان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در این  خصوص که آیا تخریب خانه شهر در صورت اثبات میراثی بودن آن منتفی می شود؟ گفت: اگر واقعا بعد از بررسی های کارشناسانه میراثی بودن این بنا ثابت شود تقاضای ثبت آن را هم داده ایم و این مسئله پی گیری می شود.

رزم حسینی ادامه داد: اما باید در نهایت در این خصوص تدبیر شود در جامعه ما مواردی هم داشته ایم که اگر مکان ارزشمندی در مسیر اتوبان بوده است تصمیم بر تخریب و ساخت اتوبان گرفته شده است.

استاندار کرمان گفت: انتظار ما این است که میراث فرهنگی به گونه ای تدبیر کند که در عین حفظ میراث ملموس و غیرملموس این مجموعه، ورودی ساختمان استانداری هم باز و استفاده شود.

تشکیل کمپین ها بیانگر وجود دموکراسی است

وی تشکیل کمپین های مختلف در خصوص مسائل استان را بیان وجود دموکراسی و بیان نظرات در جامعه ای آزاد دانست و گفت: مسئولان باید تحمل و سعه صدر خود را بالا ببرند همچنین منتقدان هم نباید برای بیان انتقادات خود توهین و یا قضاوت غیرمنصفانه داشته باشند.

استاندار کرمان نقد و تحلیل پروژه ها را یکی از وظایف مطبوعات و رسانه ها دانست و تصریح کرد: در این زمینه برخی برای مسائل شخصی، برخی برای تحقق انتظاراتشان و برخی نیز نظرات منتقدانه درستی را مطرح کردند.

رزم حسینی گفت: از ابتدای حضورم در این سِمت به دنبال افرایش روحیه مطالبه گری در استان کرمان بودم و واقعیت این است که غلظت نجابت، حجب و حیای مردم کرمان بسیار بالا بوده اما مطالبه گری کمتری دارند؛ در دولت تدبیر و امید فضایی به وجود آمد که شاهد افزایش روحیه مطالبه گری در جامعه هستیم.

رزم حسینی با اشاره به اجرای پروژه های متعدد به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان ادامه داد: خبرنگاران شاهدی بر درستی ادعای تشکیل دولت شیشه ای در کرمان هستند چرا که همواره در تمامی جلساتی که منع قانونی ندارد حضور داشته اند.

وی شفافیت را باعث ایجاد آرامش اجتماعی دانست و افزود: تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی باعث ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگی مردم و جلوگیری از اشتباهات دستگاه های اجرایی می شود.

رزم حسینی با اشاره به پروژه های شهری کرمان تصریح کرد: خدمات خوبی در این دوره در شهر کرمان با نظر مشاورین صلاحیت دار، شهردار و شورای چهارم شهر کرمان انجام شده است.

پیشرفت پروژه های شهری کرمان براساس زمان بندی

استاندار کرمان با اشاره به اینکه پروژه های شهری با صبوری و تحمل نجیبانه مردم و براساس برنامه زمان بندی به خوبی در حال اجرا بوده و انتظار داریم به موقع به بهره برداری برسد.

وی یادآور شد: شهرداری کرمان علیرغم مشکلات مالی تلاش می کند به دلیل تعهدی که ایجاد شده پروژه ها را به موقع به اتمام برسد و نقش استانداری حمایت، پشتیبانی و کمک به توسعه استان است.

رزم حسینی ادامه داد: همه کارها در مجرای قانونی و براساس اختیارات قانونی دستگاه های مرتبط انجام می شود و استانداری تنها نقش حمایت کننده و پشتیبان پروژه ها را داشته و انتظار داریم دستگاه ها مسئولیت خود در قبال پروژه ها را طبق مقررات دنبال کنند.

رزم حسینی با اشاره به انجام کارهای کارشناسی مطلوب در حوزه میراث فرهنگی کرمان تصریح کرد: قبه سبز در آینده نزدیک مرمت شده و پژوهشکده زنده در این مکان تاریخی دارای سابق تاریخی ۷۰۰ ساله راه اندازی می شود.

وی با اشاره به اینکه مرمت قلاع دختر و اردشیر نیازمند صرف زمان طولانی است، افزود: مرمت این قلاع آغاز شده است.

استاندار کرمان با اشاره به نورپردازی در گلزار شهدای شهر کرمان گفت: زمانی که پروژه بام کرمان مطرح شد عنوان کردیم که باید نماد ایثارگران در مجموعه تفریحی جنگل قائم به گونه ای طراحی شود که مرکز جذب گردشگران داخلی و خارجی برای نشان دادن ایثارگی های ملت ایران شود امروز این مکان معنوی به مرکز گردشگری تبدیل شده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه امروز اثر تاریخی در کرمان وجود ندارد که در حال بازسازی نباشیم، گفت: آینده خوبی برای مرکز کرمان در پیش است.

وی گفت: مجموعه خانه بزرگ خشتی حاج آقا علی رفسنجان در حال تجهیز بوده و به زودی افتتاح می شود که این خانه تاریخی می تواند الگوی ۱۰۰ درصدی باشد که با منابع غیردولتی و نظارت میراث مرمت شد.

تقدیر از حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس

رزم حسینی همچنین از حضور گسترده مردم استان کرمان در راهپیمایی روز جهانی قدس تقدیر کرد و گفت: امروز مردم این دیار حضوری بسیار خوب در حمایت از مردم مظلوم فلسطین داشتند.

رزم حسینی از برگزاری مراسم راهپیمایی روز قدس در ۱۰۰ نقطه استان خبر داد و افزود: این مراسم با مشارکت گسترده مردم در فضایی امن و بدون کوچکترین مساله امنیتی برگزار شد که این امر بیانگر وحدت و همبستگی ملی است.

استاندار کرمان با اشاره به نامگذاری روز جهانی قدس توسط معمار کبیر انقلاب (ره) تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط منطقه ای این حضور بسیار معنادار است و حضور هر ایرانی در اینگونه مراسم را نشانگر امنیت پایدار است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار