استاندار فارس گفت: اگر حساسیت مدیران نسبت به فساد کم باشد یک سیستم دچار فساد شده و حقوق مردم ضایع می‌شود و مردم هم برای احقاق حق دست به ارتکاب جرم می‌زنند، بنابراین نظارت مدیران ما و حساسیت آنها بسیار مهم و تاثیرگذار است.
کد خبر: ۴۴۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹ 20 June 2017
افشانی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس، حاکمیت قانون را رعایت حقوق انسان‌ها براساس آنچه در قوانین مشخص شده دانست و افزود: قوانینی که بشر وضع کرده در دوره‌های تاریخی دچار تغییراتی شده تا در نهایت سعادت انسان را به‌دنبال داشته باشد.

وی، ضمن تاکید بر لزوم آغاز آموزش و دنبال کردن بحث پپیشگیری از وقوع جرم از طریق مدرسه و خانواده، آموزش افراد از سنین کودکی را زمینه‌ساز ایجاد جامعه‌ای قانونمند دانست.

استاندار فارس با تصریح اینکه تمام اداره‌ها و مجموعه‌ها به‌ویژه دستگاه قضائی نقشی بارز در تحقق عدالت دارند، گفت: لازم است مردم به همه ما اعتماد کنند و اطمینان خاطر داشته باشند که حاکمیت به عدالت رفتار می‌کند؛ در این صورت جرائم نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند زیرا هیچ کس برای رسیدن به حق خود خودسرانه عمل نمی‌کند بلکه مسیر قانون را دنبال خواهد کرد.

افشانی گفت: اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی در مبارزه با فساد حساسیت بالایی داشته باشند بخشی از مسئله حل می‌شود؛ افراد اگر به مدیر اجرایی اعتماد داشته باشند که به عدالت و سلامت رفتار می‌کند، رفتار خود را متناسب‌سازی خواهند کرد و این مهم به جامعه هم تسری می‌یابد.

استاندار فارس اعتقاد دارد که اگر می‌خواهیم جرم کاهش یابد باید نگاه خود را اجتماعی کنیم؛ نگاه اجتماعی به معنای مشارکت مردم، تقویت نهادهای اجتماعی و حضور مردم برای اداره بخش های مختلف است.

وی گفت: باید عناوین مجرمانه را هم کاهش دهیم تا حجم زندانیان کاهش یابد چرا که این فقط فرد زندانی نیست که با زندان رفتن تنبیه می‌شود بلکه خانواده و فرزندان او نیز با مشکلات فراوانی روبه رو خواهند شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز با قدردانی از تلاش‌های تمام دستگاه‌های اجرایی،‌امنیتی، انتظامی و آموزشی در اجرای طرح‌های پیشگیری از وقوع جرم و آُسیب‌های اجتماعی، گفت: مسئولیت پیشگیری از وقوع جرم برعهده دستگاه‌ها، مجموعه‌ها و نهادها و افراد حقیقی و حقوقی مختلف است.

علی القاصی‌مهر با تشریح انواع  پیشگیری از وقوع جرم و آسیب ها اجتماعی و بیان این نکته که هر  سه دسته پیشگیری های فرهنگی واجتماعی، وضعی و انتظامی و کیفری و قضایی باید همسو با یکدیگر در جامعه اجرایی شود، گفت: در دستیابی به اهداف پیشگیری فرهنگی و اجتماعی باید شرایط را به نحوی آماده و مهیا کنیم که زندگی فرد از بدو تولد تا طی مراحل مختلف رشد و کمال به نحوی مدیریت شود که عاری از آسیب، جرم  و انحراف پرورش یابد .

  نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با تأکید بر اینکه توجه نداشتن هر کدام از سازمان‌ها و نهادها به وظایف تعریف شده باعث فراهم شدن بستر برای هدایت افراد به سمت ارتکاب جرم می‌شود، گفت: اگر زمینه درمان، آموزش و پرورش و اشتغال افراد را فراهم  کرده و فرد را بیکار و بیمار و بدون آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه رها نکنیم، عملاً به رشد و تعالی فرد در جامعه کمک کرده‌ایم، متأسفانه در حال حاضر این امر محقق نمی‌شود.

القاصی‌مهر هدف شورای پیشگیری از جرائم را ایجاد هم‌افزایی بین نهادها و سازمان‌ها در راستای کاهش اثرات جرم اعلام و اضافه کرد: به حمدالله در استان فارس با همدلی و تعامل،‌ برنامه‌های خوبی طرح و به سطوح ملی پیشنهاد شده و نتایج اجرای پایلوت طرح‌های پیشگیرانه در استان فارس دارای نتایج مثبتی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تنها زندان نمی‌تواند راه صیانت از جامعه در برابر مجرمان باشد، گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری و همچنین کاهش اثرات سوء زندان، تأسیسات جدیدی در قانون پیش‌بینی شده که تحت عنوان مجازات‌های جایگزین حبس و یا مجازات‌های اجتماعی مطرح است.

  رئیس کل دادگستری استان فارس زندان را دارای آسیب‌های گوناگون ارزیابی و اضافه کرد: زندان زمینه ساز آسیب به خانواده زندانیان است؛ لذا مجازت‌های اجتماعی می‌تواند ضمن شخصی سازی مجازات‌ها زمینه کاهش آسیب‌های ناشی را زندان را فراهم کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس نیز با تشریح طرح نماد و پیشگیری‌های رشد مدار در مدارس با همکاری آموزش و پرورش و همچنین اجرای مجازات‌های جایگزین حبس پرداخت و با اشاره به نقاط قوت طرح‌های مطرح شده، گفت: با همکاری نهادهای مسئول می‌توانیم زمینه اجرای طرح‌های ارائه شده در سطح ملی را پس از اجرای موفق در استان فارس فراهم کنیم.

براساس این گزارش، قدردانی از مدیرکل صدا و سیما، فرمانده انتظامی، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیرکل امنیتی استانداری فارس،‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شهردار شیراز بخشی از این جلسه بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار